Bett vs. Betlöst.

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Spots made me tough
  • Startdatum Startdatum
Sv: Bett vs. Betlöst.

För att man strävar efter att rida på lång tygel och neckreining- det kan man bara göra på stång el. bosal :idea:. Rider du på det viset med tränsbett vrider sig bettet i hästens mun= aj aj. Så länge man rider på lång tygel får man nog beteckna stång som den mildaste betslingen.

Jag har aldrig skrivit att jag tycker att man ska rida på tränsbett. Jag pratar bettlös (ursäkta otydligheten ;) ). Har dock svårt att se hur stångbett kan bli mildare än bosal?

Ja, men missförstod jag eller tycker du att stång är mildare än bosal på lång tygel?

Nä, jag menade att så länge man arbetar på lång tygel och styr genom neckreining torde stång ELLER bosal vara det bästa och mildaste alternativen :p. Huvudlag som t ex tränsbett, sidepull, mek. hackamore etc är ju inte anpassade för den typen av ridning. Äsh, börjar bli sent på dagen :D

Okej, då förstår vi varandra :D Är bosal alltså tillåtet i alla grenar och på alla nivåer? Eller måste man ha stångbett i de högre klasserna?

För att man strävar efter att rida på lång tygel och neckreining- det kan man bara göra på stång el. bosal :idea:. Rider du på det viset med tränsbett vrider sig bettet i hästens mun= aj aj. Så länge man rider på lång tygel får man nog beteckna stång som den mildaste betslingen.

Jag säger inte att du har fel, men jag tycker inte det låter logiskt alls? Hur kan bettet vrida sig mer vid neckreining och lång tygel där man ju inte drar i det? Är tyngden av tygeln verkligen så stark?

Ngn annan skrev att sidepull inte är bra till neckreining/lång tygel heller, hur? Varför? :P
Inte kritik, jag förstår bara inte resonemanget just nu :P Förklara?

Bosal är tillåtet på Junior-hästar på högre nivå. Följer reglerna för tränsbett.

Och den som tyckte det blev tre tyglar att hålla reda på med bosal;
den "lösa" änden (dvs den delen man leder hästen med) ska sättas fast i sadeln när man rider, alltså blir det bara en ögla (tyglarna man har i handen) att hålla koll på.

Och den som tyckte det blev tre tyglar att hålla reda på med bosal;
den "lösa" änden (dvs den delen man leder hästen med) ska sättas fast i sadeln när man rider, alltså blir det bara en ögla (tyglarna man har i handen) att hålla koll på.

Ok, då vet jag. Har aldrig använt ett bosal, bara sett ett och blev rädd. :D
Tack så mkt. ;)

En liten bild...
4231656.jpg

Ok, inte så liten bild, men jag ville bara visa att hur det såg ut när jag red med bosal i höstas.

Tänkte förresten att jag kunde ge er ett korrekt citat på vad det står i Regelboken om sidepull...

"Sidepull är enbart ett träningsredskap och får er användas vid tävling." (§171 D)

Tänkte förresten att jag kunde ge er ett korrekt citat på vad det står i Regelboken om sidepull...

"Sidepull är enbart ett träningsredskap och får er användas vid tävling." (§171 D)

Jo, trist tycker jag och Cookie, bett är det bästa hon inte vet. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, men varför tillåter man då skarpare hjälpmedel och förbjuder de milda. Borde det inte rimligtvis vara tvärtom...?

Ett stångbett som används på rätt sätt är mkt mildare än ett vanligt tränsbett. Har hört det från många tränare, och jag håller med.

När man rider med stång rider man med en hand och med relativt lång tygel. Hur ska då man kunna rycka och hålla på i bettet. Tror ni kan lägga detta skrocket med det andra fördomarna om westernridningen.

Vissa stångbett är till förr att få hästen i en korrekt samling. Men när hästen går in i formen ska man ge eftergift och inget mer tryck i bettet.

Vill inte att detta ska tas som kritik, men läs på noga om en viss grej man vill veta och fråga tävlingsinriktade och kanske någon på WRAS. Dom vet bäst om detta har jag en aning om. Istället för att bilda löjliga konflikter och smågnabb.

Dressyrens stångbett eller vad man ska kalla det.
http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle/revolving_shanks_anim.gif

Tror inte hela stämmer. Men det är väl någon liknande funktion. (menade gif-bilden på länken.)

Håller med helt vad du vill få fram.

Jo, trist tycker jag och Cookie, bett är det bästa hon inte vet. ;)

Jag håller med och gillar själv bettlöst, men testa att rida med bosal. Jag tyckte det var en rätt skön känsla att rida med.
Sen kan ni ju ha ett väldigt milt bett som du knappt tar i alls om du kommer upp i den nivån på tävling att du inte får ha bosal.

Ett stångbett som används på rätt sätt är mkt mildare än ett vanligt tränsbett. Har hört det från många tränare, och jag håller med.

När man rider med stång rider man med en hand och med relativt lång tygel. Hur ska då man kunna rycka och hålla på i bettet. Tror ni kan lägga detta skrocket med det andra fördomarna om westernridningen.

Vissa stångbett är till förr att få hästen i en korrekt samling. Men när hästen går in i formen ska man ge eftergift och inget mer tryck i bettet.

Vill inte att detta ska tas som kritik, men läs på noga om en viss grej man vill veta och fråga tävlingsinriktade och kanske någon på WRAS. Dom vet bäst om detta har jag en aning om. Istället för att bilda löjliga konflikter och smågnabb.

Men hallå? Hur får du det till att jag har några fördomar om western? Jag har inte skrivit att jag tycker tränsbett är bättre. Det är bettlösa huvudlag jag frågat om och det är det jag föredrar framför alla bett.

Jag håller med och gillar själv bettlöst, men testa att rida med bosal. Jag tyckte det var en rätt skön känsla att rida med.
Sen kan ni ju ha ett väldigt milt bett som du knappt tar i alls om du kommer upp i den nivån på tävling att du inte får ha bosal.

Låter som en bra plan, kör nu med tränsbett bara för att träna henne med det, men det är inget hon gillar direkt.

Men hallå? Hur får du det till att jag har några fördomar om western? Jag har inte skrivit att jag tycker tränsbett är bättre. Det är bettlösa huvudlag jag frågat om och det är det jag föredrar framför alla bett.

Mitt svar var inte menat på det. :crazy:

Var menat på det om att stångbett skulle vara skarpt. Men orkar int ekolla vem som skriver vad.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 788
Senast: Sirap
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?

Hund, Katt, Andra Djur