Bett vs. Betlöst.

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Spots made me tough
  • Startdatum Startdatum
S

Spots made me tough

Jag rider själv på sidepull, fast det får man ju inte tävla på. Min undran är varför?
Är nybörjare så jag har i princip noll koll.

Sv: Bett vs. Betlöst.

Det står en fin förklaring i WRAS Regelbok varför de inte tillåter just sidepull. Nån som kan citera här, så citatet blir korrekt? (Min regelbok ligger i en flyttlåda under två andra flyttlådor just nu.)

jag tror att dom inte tycker att man ska rida på så milda träns!!"

:confused: :confused:

jag tror du fått något om bakfoten!

såhär kommer tror jag att det står i regelboken (har ingen själv än, men lånat en förut);

"Sidepull är ett träningsredskap."

på tävling om man vill rida bettlöst så får man ha Bosal, dock så kan jag inte alla regler om just bosal.

haha, men det där lät ändå väldigt konstigt..
Självklart får man rida på milda bett, dom flesta strävar väl ändå efter att rida med så milt som möjligt.

Det tror jag med men tävlingsregler känns som att de har en förmåga att motarbeta det hela... Är inte så insatt i western tyvärr men... T ex dressyr måste man rida med kandar i höga klasser.

Får man alltså tävla med bosal i alla grenar, alla nivåer? (till den som skrev om det)

Frågade våran tränare en gång om det där med sidepull, han trodde att förbudet beror på att sidepull anses vara ett tillfälligt träningsredskap hemma på ridbanan med unghästen- ingenting man strävar att rida på långsiktligt. Fast då borde samma sak gälla för tränsbett tycker man- tränsbettet är också en tillfällig betsling innan man går över till ridning med enhandsfattning (stång el. bosal)...

Trådskaparen frågade inte efter vad DU TROR...Sen kan jag upplysa dig om att ett sidepull kan vara fruktansvärt skarpt i fel händer då repet ligger direkt an mot ben med bara lite hud mellan...å andra sidan är det ju samma med ALLA betslingar, det är handen som är skarp...handen!!!:cool:

Tja, om sidepull är en mild variant, så måste jag vara galen som rider ut i skogen på en väldigt lite riden häst med just ett sånt........ och det stämmer väl rätt bra. ;)

Argh, inloggad med min kära sambos konto av misstag :(

Såja, bättre. Tack för svaren.
Håller nog med Piraja i att vilket träns som helst är skarpt i fel händer.
Har för mej att i de högre klasserna så måste du ha stång bett, om jag inte minns helt fel.

Kan ju vara så att det där med olika bett har med utbildnings nivån på hästen att göra. Fast som en total newbie så kan jag ju ha fel. ;)

Anledningen att man har stång i höga klasser (och enhandsfattning) är att visa hur lydig hästen är för ryttarens sits, då man på en hand inte kan "guida" på samma sätt som med tex ett tränsbett.
och de få signaler man ger ska vara osynliga, trots lång tygel!

Varje gång jag läser en tråd om utrustning på tävling blir jag lika besviken. Jag hoppas att det skall komma fram lite vettiga svar, men det blir bara det gamla vanliga…
Några som känner sig förorättade för att dom inte får tävla på ”sin” utrustning, den är ju minsann den mildaste för hästen. Och några som menar att det inte är utrustningen som avgör mildheten, utan ryttaren.

Vad är syftet med en tävling och varför skall man begränsa vilken utrustning man får använda i respektive disciplin/gren?

för att det ska vara "samma för alla"??

annars kan jag börja tävla på stång med 2handsfattning och remontnosgrimma, det e ju det min häst funkar bäst på :smirk:

Right on the monney!

*kl*
Syftet med en tävling är att rangordna ekipagens prestation för att kunna utse en vinnare.
För att kunna göra det, behöver förutsättningarna vara jämförbara, dvs. utrustningen måste begränsas.

Beroende på vilken tävlingsorganisation som står bakom tävlingen, kan det vara olika regler som gäller, men på utrustningssidan är de flesta organisationer ganska lika.

Det finns en svensk tävlingsorganisation som fastställer vilka regler som skall gälla på deras tävlingar. Det är inte någon överförmyndare som skapar dessa regler, utan de sätts kollektiv av alla medlemmar (med undantag för vissa regler som styrs av svensk lag). Det innebär i sin tur att det kan finnas regler som man personligen inte tycker om, men så är det i en demokrati…

Det finns också föreningar och enskilda som anordnar tävlingar utan att vara anslutna till en tävlingsorganisation. Dessa kan då välja vilka regler de vill på sina tävlingar.

Ja, men varför tillåter man då skarpare hjälpmedel och förbjuder de milda. Borde det inte rimligtvis vara tvärtom...?

för att ett stångbett har en annan inverkan, och att rida på en hand med tränsbett är inte samma sak som med stång, då man på en hand kan göra mkt mindre tygeltag med stång.

Men det kan det vara TILLÅTET för. Om det ändå inte blir lättare att göra en bra ritt?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 788
Senast: Sirap
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10