TheRedLightning
Trådstartare
Vilket bett är skarpast av ett waterford bett med rörliga ringar och ett rakt eggbett med fasta ringar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant, det var min misstanke. Hörde talas om en som hade waterford bett med rörliga ringar och fick rekommenderat att byta till skarpare bett (pga stark häst) - ett eggbett med fasta ringar. Hästen verkar fungera bra på eggbettet. Så egentligen har de betslat ner istället för upp och det fungerar.Man brukar ju säga att ju fler leder desto skarpare bett. Rörliga ringar brukar ju också ses som skarpare än fasta. Därför bör ett waterford vara skarpare än ett rakt eggbett.
Intressant, det var min misstanke. Hörde talas om en som hade waterford bett med rörliga ringar och fick rekommenderat att byta till skarpare bett (pga stark häst) - ett eggbett med fasta ringar. Hästen verkar fungera bra på eggbettet. Så egentligen har de betslat ner istället för upp och det fungerar.
Ja, så kan det såklart också vara. Har själv ingen erfarenhet av waterford och tänker inte testa heller, fungerar bra med dom bett jag har.Det är ju olika hur hästarna uppfattar ett bett. Det som är skarpt för en häst är milt för en annan och vice versa. (OT kan jag förstå hästen som funkar bättre på det raka. Watrford är inget jag är speciellt förtjust i)
Intressant det där med waterford, har som sagt ingen egen erfarenhet, men vill gärna lära mig så man kan förmedla vidare kunskapen.Har också fått lära mig att ju fler brytpunkter, desto mer potential har bettet att bli skarpt så waterford borde ju vara skarpare tycker man då.
Är precis som @Lazer09 inte så förtjust i waterford, fick rida en rätt pigg häst på det (ansvarigs inrådan) och han avskydde det verkligen, direkt man tog i tygeln och bara höll mjuk kontakt svarade han med protest, huvudslängning och stress så det blev bara lösa tyglar och vikthjälper den lektionen. Har hört andra hästar som enligt utsago trivs på det men skulle aldrig ta i det själv igen.
@Lazer09 @Monimaker har ni upplevt att hästen inte lägger tungan över bettet med ett waterford och sedan bytt till rakt med fasta ringar och hästen försöker lägga tungan över hela tiden?
Jag har lite samma erfarenhet som @Monimaker Testade det på en häst jag hade (på inrådan av erfaren person). Det resulterade i en häst som kastade med huvudet och helt backade av handen, vilket gjorde den väldigt svårriden. Både styrningen och regleringen av tempo var ju totalt borta eftersom hästen vägrade ta kontakt med bettet.
@Lazer09 @Monimaker har ni upplevt att hästen inte lägger tungan över bettet med ett waterford och sedan bytt till rakt med fasta ringar och hästen försöker lägga tungan över hela tiden?
Ah, har du någon erfarenhet av novabett vs rakt bett med fasta ringar?Nej, det har jag inte upplevt. Men jag har aldrig gjort just det bytet. Alla hästar trivs ju inte med raka bett och den fördelningen av tryck som det blir av ett rakt bett. Ett rakt bett fördelar ju trycket ganska jämnt över tunga och laner, medan en- och tvåledade bett fördelar trycket mer på lanerna än på tungan.
Det där kan jag säkert tänka mig att det kan nypas.Har en fundering på om det kan klämmas och nypas med så otroligt många brytpunkter? Typ tungan eller mungipan? Det var ju rörliga ringar på det.
Intressant. Det är väldigt intressant det här med bett och deras inverkan.Jag red honom bara på waterford och tvådelat pessoa med tygeln i nedersta ringen (vilket urval av bett man blev tilldelad där!) men tömkörde/körde honom på en fast rakt bett, eventuellt med en liten tungfrihet. Hade aldrig problem med att han slängde över tungan och han var fortfarande rätt stark, men han var betydligt nöjdare med ett rakare, fast bett. Så sökte han sig framåt fint och vågade hålla kontakt utan att slänga.
Ah, har du någon erfarenhet av novabett vs rakt bett med fasta ringar?
Ah, synd. Är lite nyfiken på det också.Nova-bett har jag aldrig använt, så jag tyvärr inte jämföra det med ett rakt bett.
På vilket sätt skulle rörliga ringar bli skarpare än fasta, menar du? Utöver nyprisken är skillnaden i princip obefintlig och skulle något vara skarpare skulle det väl snarare vara fasta ringar i så fall.Man brukar ju säga att ju fler leder desto skarpare bett. Rörliga ringar brukar ju också ses som skarpare än fasta. Därför bör ett waterford vara skarpare än ett rakt eggbett.
På vilket sätt skulle rörliga ringar bli skarpare än fasta, menar du? Utöver nyprisken är skillnaden i princip obefintlig och skulle något vara skarpare skulle det väl snarare vara fasta ringar i så fall.
jag går efter "så kort mittdel som möjligt på tredelat för att förhindra att hästen får en av bettets leder på lanerna"Jag funderar på waterford-bett till min häst, han har relativt smal men lite hög mun och avskyr raka bett .
Tänker att ett waterford ger honom möjligheten att forma bettet själv i munnen..