Bett - vilket är skarpast?

Man brukar ju säga att ju fler leder desto skarpare bett. Rörliga ringar brukar ju också ses som skarpare än fasta. Därför bör ett waterford vara skarpare än ett rakt eggbett.

Man brukar ju säga att ju fler leder desto skarpare bett. Rörliga ringar brukar ju också ses som skarpare än fasta. Därför bör ett waterford vara skarpare än ett rakt eggbett.
Intressant, det var min misstanke. Hörde talas om en som hade waterford bett med rörliga ringar och fick rekommenderat att byta till skarpare bett (pga stark häst) - ett eggbett med fasta ringar. Hästen verkar fungera bra på eggbettet. Så egentligen har de betslat ner istället för upp och det fungerar.

Intressant, det var min misstanke. Hörde talas om en som hade waterford bett med rörliga ringar och fick rekommenderat att byta till skarpare bett (pga stark häst) - ett eggbett med fasta ringar. Hästen verkar fungera bra på eggbettet. Så egentligen har de betslat ner istället för upp och det fungerar.

Det är ju olika hur hästarna uppfattar ett bett. Det som är skarpt för en häst är milt för en annan och vice versa. (OT kan jag förstå hästen som funkar bättre på det raka. Watrford är inget jag är speciellt förtjust i)

Det är ju olika hur hästarna uppfattar ett bett. Det som är skarpt för en häst är milt för en annan och vice versa. (OT kan jag förstå hästen som funkar bättre på det raka. Watrford är inget jag är speciellt förtjust i)
Ja, så kan det såklart också vara. Har själv ingen erfarenhet av waterford och tänker inte testa heller, fungerar bra med dom bett jag har.
Blev ändå lite nyfiken på det här med skillnaden och hur det kunde komma sig att hästen tyckte bättre om det raka bettet. :)

Har också fått lära mig att ju fler brytpunkter, desto mer potential har bettet att bli skarpt så waterford borde ju vara skarpare tycker man då.

Är precis som @Lazer09 inte så förtjust i waterford, fick rida en rätt pigg häst på det (ansvarigs inrådan) och han avskydde det verkligen, direkt man tog i tygeln och bara höll mjuk kontakt svarade han med protest, huvudslängning och stress så det blev bara lösa tyglar och vikthjälper den lektionen. Har hört talas om andras hästar som enligt ägarens egna utsago trivs på det men skulle aldrig ta i det själv igen.

Senast ändrad:
Har också fått lära mig att ju fler brytpunkter, desto mer potential har bettet att bli skarpt så waterford borde ju vara skarpare tycker man då.

Är precis som @Lazer09 inte så förtjust i waterford, fick rida en rätt pigg häst på det (ansvarigs inrådan) och han avskydde det verkligen, direkt man tog i tygeln och bara höll mjuk kontakt svarade han med protest, huvudslängning och stress så det blev bara lösa tyglar och vikthjälper den lektionen. Har hört andra hästar som enligt utsago trivs på det men skulle aldrig ta i det själv igen.
Intressant det där med waterford, har som sagt ingen egen erfarenhet, men vill gärna lära mig så man kan förmedla vidare kunskapen. :)

Jag har lite samma erfarenhet som @Monimaker Testade det på en häst jag hade (på inrådan av erfaren person). Det resulterade i en häst som kastade med huvudet och helt backade av handen, vilket gjorde den väldigt svårriden. Både styrningen och regleringen av tempo var ju totalt borta eftersom hästen vägrade ta kontakt med bettet.

@Lazer09 @Monimaker har ni upplevt att hästen inte lägger tungan över bettet med ett waterford och sedan bytt till rakt med fasta ringar och hästen försöker lägga tungan över hela tiden?

Nej, det har jag inte upplevt. Men jag har aldrig gjort just det bytet. Alla hästar trivs ju inte med raka bett och den fördelningen av tryck som det blir av ett rakt bett. Ett rakt bett fördelar ju trycket ganska jämnt över tunga och laner, medan en- och tvåledade bett fördelar trycket mer på lanerna än på tungan.

Jag har lite samma erfarenhet som @Monimaker Testade det på en häst jag hade (på inrådan av erfaren person). Det resulterade i en häst som kastade med huvudet och helt backade av handen, vilket gjorde den väldigt svårriden. Både styrningen och regleringen av tempo var ju totalt borta eftersom hästen vägrade ta kontakt med bettet.

Det stämmer jäkligt bra med min upplevelse faktiskt, han brukar ligga på ganska mycket men nu var det som att han tog bettet en gång, tyckte att det gjorde ont/var obehagligt/whatever och sedan vågade han bara inte söka bettet alls utan slängde mest med huvudet och var stressad. Det var som att det var rakbladsvasst bara av att ligga i munnen på honom så det kändes som, ja, inte lönt att sitta och hålla honom i munnen om han mådde så av det.

Jag fick skritta av honom längre än vad lektionen pågick för han stressade upp sig så, stackars liten. :(:heart

Har en fundering på om det kan klämmas och nypas med så otroligt många brytpunkter? Typ tungan eller mungipan? Det var ju rörliga ringar på det.

@Lazer09 @Monimaker har ni upplevt att hästen inte lägger tungan över bettet med ett waterford och sedan bytt till rakt med fasta ringar och hästen försöker lägga tungan över hela tiden?

Jag red honom bara på waterford och tvådelat pessoa med tygeln i nedersta ringen (vilket urval av bett man blev tilldelad där!) men tömkörde/körde honom på en fast rakt bett, eventuellt med en liten tungfrihet. Hade aldrig problem med att han slängde över tungan och han var fortfarande rätt stark, men han var betydligt nöjdare med ett rakare, fast bett. :) Då sökte han sig framåt fint och vågade hålla kontakt utan att slänga.

Senast ändrad:
Nej, det har jag inte upplevt. Men jag har aldrig gjort just det bytet. Alla hästar trivs ju inte med raka bett och den fördelningen av tryck som det blir av ett rakt bett. Ett rakt bett fördelar ju trycket ganska jämnt över tunga och laner, medan en- och tvåledade bett fördelar trycket mer på lanerna än på tungan.
Ah, har du någon erfarenhet av novabett vs rakt bett med fasta ringar?

Har en fundering på om det kan klämmas och nypas med så otroligt många brytpunkter? Typ tungan eller mungipan? Det var ju rörliga ringar på det.
Det där kan jag säkert tänka mig att det kan nypas.

Jag red honom bara på waterford och tvådelat pessoa med tygeln i nedersta ringen (vilket urval av bett man blev tilldelad där!) men tömkörde/körde honom på en fast rakt bett, eventuellt med en liten tungfrihet. Hade aldrig problem med att han slängde över tungan och han var fortfarande rätt stark, men han var betydligt nöjdare med ett rakare, fast bett. :) Så sökte han sig framåt fint och vågade hålla kontakt utan att slänga.
Intressant. Det är väldigt intressant det här med bett och deras inverkan. :)

På vilket sätt skulle rörliga ringar bli skarpare än fasta, menar du? Utöver nyprisken är skillnaden i princip obefintlig och skulle något vara skarpare skulle det väl snarare vara fasta ringar i så fall.

När det gäller bett med upp till två brytpunkter handlar det främst om var bettets tryck hamnar, inte skarphet.

Ett rakt bett ger tryck på tungan, ett tvådelat på lanerna och ett tredelat både på tunga och laner. Så med tanke på lanernas känslighet skulle jag säga att ett tvådelat är skarpare än ett tredelat.

I övrigt skulle jag inte stoppa in ett bett med fler än två brytpunkter i munnen på en häst.

På vilket sätt skulle rörliga ringar bli skarpare än fasta, menar du? Utöver nyprisken är skillnaden i princip obefintlig och skulle något vara skarpare skulle det väl snarare vara fasta ringar i så fall.

Skarpare kanske är fel uttryckt. Det är rörligare och ramar inte in på samma vis. Vissa hästar blir lugna i munnen av stabiliteten de fasta ringarna ger medan andra blir stumma och tunga eftersom bettet blir för stillsamt. Jag har alltid gillat fasta ringa (och gör det fortfarande) men det funkar inte på nuvarande häst, eftersom det blir för stilla i mungipan. Han behöver rörelsen de rörliga ringarna ger mot mungipan.

Min förra häst avskydde delade bett! Tog inget stöd i handen, kröp bakom eller hävde sig på bettet- oavsett tvådelat/tredelat/waterford/ rörliga ringar. Bytte till ett helt rakt bett med fasta ringar och han gick som en klocka! Jag kan annars tycka att ett helt rakt kan bli aningens stumt, men det funkade perfekt på den hästen iallafall, alla hästar är olika :)

Jag funderar på waterford-bett till min häst, han har relativt smal men lite hög mun och avskyr raka bett .
Tänker att ett waterford ger honom möjligheten att forma bettet själv i munnen.. :idea:

Jag funderar på waterford-bett till min häst, han har relativt smal men lite hög mun och avskyr raka bett .
Tänker att ett waterford ger honom möjligheten att forma bettet själv i munnen.. :idea:
jag går efter "så kort mittdel som möjligt på tredelat för att förhindra att hästen får en av bettets leder på lanerna"

Waterford har ju bara leder = det lär ofrånkomligen hamna en obekväm led på lanen = jag har svårt att se hur hästarna ska vilja ta stöd emot det.

tror ett nova är mer populärt ang "forma själv"-biten än waterford.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
309
Senast: Elendil
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka