Sv: Bett-tips

Jag har 12,5 på mitt halvblod. Ha är hyffsat ädel men han har ganska kraftigt huvud. 12,5 är på gränsen till för litet. Hålen för bettringen hamnar precis i mungipan och ringen trycker in lite. Är på jakt efter 12,5 eggbett.

Ja min häst han hade 12,5 samt 13,5 på betten jag fick med honom...dem var STORA...Men som sagt ändrat och gjort, tyvärr är jag på jakt efter ett speciellt sprenger bett och det finns inte mindre än 12,5...så jag får väl stå ut med det.

Ja min häst han hade 12,5 samt 13,5 på betten jag fick med honom...dem var STORA...Men som sagt ändrat och gjort, tyvärr är jag på jakt efter ett speciellt sprenger bett och det finns inte mindre än 12,5...så jag får väl stå ut med det.

Varför skall du, eller rättare sagt hästen, behöva stå ut med ett illa passande bett?

Vill testa just det bettet, ska få låna det och testa inte så att 12,5 är kanon stort men tillräckligt. Tyvärr så görs dem ju inte mindre och om han funkar kanon på detta bett då får jag stå ut med att det är lite långt...

Vill testa just det bettet, ska få låna det och testa inte så att 12,5 är kanon stort men tillräckligt. Tyvärr så görs dem ju inte mindre och om han funkar kanon på detta bett då får jag stå ut med att det är lite långt...

Det är ju inte du som kommer få stå ut med att det är långt. Det är hästen som kommer få stå ut med ett illa passande bett som ger munskador, tandskador och slutligen sämre känslighet för handen, spänningar i käke, nacke, ner i ryggen med resultatet av sämre rörelsemekanik, förslitningar, låsningar och dyyyyyra veterinärräkningar och rehab.

Din hand kommer inte må sämre eller bättre av att hästen har ett illa passande bett.

Satsa hellre på att fixa ett bett som är väl anpassat för att passa din hästs mun så kanske den går bättre.

raderat, orkar inte.

Senast ändrad av en moderator:

Oki, är det ledat i mitten eller är det stelt-som om det vore rakt? Kanske hade ett tränsbett med "pessoa-system" (alltså inte ett pessoabett utan ett system som gör att bettet inte ledar utan håller sig rakt) med fasta ringar passat pålle?

njae det är inte ledat så att man kan röra den ena sidan för sig sas. Däremot så är det ju som en liten rulle i mitten som gör att man kan röra det upp och ner oberoende av den andra sidan. Hoppas du förstår vad jag menar, är verkligen dålig på att förklara :)

Pessoa-system? Har sett bett som det står ngt liknande på men dom såg väldigt konstiga ut, är pessoa märket på dom eller finns det flera tillverkare som gör dom?

Ja Pessoa är märket. De kallar systemet "magicsystem" el ngt liknande. Har inte sett betten irl själv, men det verkar vara fiffigt sätt att kunna rida på rakt bett fast på tillåtet tränsbett sas. Men på bild ser de bara ut som vanliga tränsbett, men de kanske är lite mer avancerade än så.

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för tips och erfarenheter kring plastbett från bla. dessa märken? Har köpt ett rakt bett från Trust men tyckte det såg...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Lemeie
·
Trav Har en kallblodsvallack som är fin att köra, så länge han inte blir för pigg och man måste ta i honom. Då gapar han. Har provat vanligt...
Svar
5
· Visningar
3 922
Senast: tanten
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 267
Senast: user19728
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka