Bett till min unghäst?

sandraros

Trådstartare
Har en 3årig valack som nu har ett tredelat eggbett från hööks (den billiga varianten som kostar ca 229:-) men jag tror inte att han trivs mer det bettet, han slänger mer huvudet, tuggar inte/söker sig inte neråt bland annat. Han är känslig i munnen men kan samtidigt dra iväg lite grann om ni förstår haha :p Detta är första bettet jag har haft på honom så det kanske inte helt enkelt var rätt för honom. OBS: Tänderna är kollade så det är inte där problemet sitter.

Har kollat runt lite på olika bett, sprenger dynamic rs bett och baucher bett är två olika bett som jag funderar på att prova. Erfarenheter med dom? Andra tips på bett jag kan prova? :laugh:
 
Har en 3årig valack som nu har ett tredelat eggbett från hööks (den billiga varianten som kostar ca 229:-) men jag tror inte att han trivs mer det bettet, han slänger mer huvudet, tuggar inte/söker sig inte neråt bland annat. Han är känslig i munnen men kan samtidigt dra iväg lite grann om ni förstår haha :p Detta är första bettet jag har haft på honom så det kanske inte helt enkelt var rätt för honom. OBS: Tänderna är kollade så det är inte där problemet sitter.

Har kollat runt lite på olika bett, sprenger dynamic rs bett och baucher bett är två olika bett som jag funderar på att prova. Erfarenheter med dom? Andra tips på bett jag kan prova? :laugh:

Ett vanligt tvådelad tränsbett, När han musklad sig ordentligt och vet vad alla hjälper (inkluderad vikthjälparna) betyder vid 4 1/2 år ålder kan du börja fundera på andra typer bett om han inte går i riktig form mm. Att forsera/tvinga en unghäst att gå som en välmusklad/välutbilad 7-8 åring är bara att be om problem i framtiden,
 
Ett vanligt tvådelad tränsbett, När han musklad sig ordentligt och vet vad alla hjälper (inkluderad vikthjälparna) betyder vid 4 1/2 år ålder kan du börja fundera på andra typer bett om han inte går i riktig form mm. Att forsera/tvinga en unghäst att gå som en välmusklad/välutbilad 7-8 åring är bara att be om problem i framtiden,
Ja såklart förstår jag det och det kräver jag inte heller. Men att han snör med huvudet och inte riktigt accepterar bettet gör så att jag vill testa nytt.
 
Har bara haft han i 1,5 månad så har bara testat eggbettet :) Hur skulle ett rakt bett vara bra för honom? Har aldrig ridit på sådant förut!

Ett rakt bett trycker ju på lite andra punkter än ett ledat.
Ledade bett ger mer tryck på lanerna och raka på tungan (rätta mig om jag blandat ihop det, snälla! :))
Vissa hästar gillar det ena bättre än det andra.
 
Har en 3årig valack som nu har ett tredelat eggbett från hööks (den billiga varianten som kostar ca 229:-) men jag tror inte att han trivs mer det bettet, han slänger mer huvudet, tuggar inte/söker sig inte neråt bland annat. Han är känslig i munnen men kan samtidigt dra iväg lite grann om ni förstår haha :p Detta är första bettet jag har haft på honom så det kanske inte helt enkelt var rätt för honom. OBS: Tänderna är kollade så det är inte där problemet sitter.

Har kollat runt lite på olika bett, sprenger dynamic rs bett och baucher bett är två olika bett som jag funderar på att prova. Erfarenheter med dom? Andra tips på bett jag kan prova? :laugh:

Jag skulle testat ett gummi bett.
Jag har ett rakt eggbett från Beris och ett rakt nova till min 4åring. Dom gummi betten och "vanliga bett" raka och tre delade med fasta ringar varierar jag att rida/longera/tömköra med.

Som 3 åring var hon allmänt stökig i munnen, som du beskriver din, men nu är det borta, tror det är lite invänjnings fas och innan dom fattar vad bettet är till för :D
 
Ja såklart förstår jag det och det kräver jag inte heller. Men att han snör med huvudet och inte riktigt accepterar bettet gör så att jag vill testa nytt.

Det är helt normalt hos unghästar, att de vill "slå sig fri". Ta det bara lugnt,ha en mjuk hand och jobba i en form han är bekväm med i alla passen, ungefär mitt i passen höjer du kraven några minuter för att sedan återgå till den bekväma formen.
Efter någon månad vill du märka att han går "bättre" även när kraven höjs på honom.
 
Sedan jag köpte mitt Bombers barrel bett och fick en helt förändrad häst har jag funderat en hel del på de klassiska två och tredelade betten, oavsett sidostycke och anatomisk utformning (sprenger) .

Hur i hela friden ska en häst kunna hålla dessa bett bekvämt i munnen med buckliga leder som trycker på köttet medan hela bettet viker sig runt tunga och laner och klämmer?

Jag är väldigt nöjd med mitt bett och kommer nog i fortsättningen att titta på liknande släta bett, raka, antingen i metall eller flexibel syntet för variation.
 
Jag har provat med det bettet och ett antal andra tredelade på min idag 6-åring (det här skedde då hon var 3-4 år). Jag hade fått höra att tredelade var det som passade flest hästar och försökte in i det längsta. Hon visade mycket tydligt att hon inte gillade dem oavsett fasta/rörliga ringar, längd eller sötmalm. Det senare tuggade hon repigt på 15 minuter.
I det läget testade jag ett rakt och äntligen gick det att börja rida hästen men att rida in en häst på ett rakt bett var inte något för mig. Signalerna blev helt enkelt för otydliga eftersom man hanterar hela bettet så fort man tar i ena tygeln. Nu rider jag henne på ett tvådelat halfcheek i mässing det är rätt tung och massivt bett som jag hittde billigt på en marknad. Hade det inte varit för att det var för att jag var rätt desperat så hade jag inte testat det då det har ungefär alla fel jag kan se med ett bett men hästen verkar tycka de är helt ok och då får hon välja det.
 
Min unghäst har varit kinkig med bett, men är väldigt förtjust i novabett som hon fungerar väldigt bra på. Hon funkar nästan lika bra på golden wing.
 
Ja såklart förstår jag det och det kräver jag inte heller. Men att han snör med huvudet och inte riktigt accepterar bettet gör så att jag vill testa nytt.

Att han kastar med huvudet kan vara en utbildningsfråga och inget annat. Men om hästen varit hos tandläkaren bör ju tandläkaren ha sagt vad för typ av bett din häst ska ha.
 
Att han kastar med huvudet kan vara en utbildningsfråga och inget annat. Men om hästen varit hos tandläkaren bör ju tandläkaren ha sagt vad för typ av bett din häst ska ha.
Fast är det inte bättre att testa med att byta bett och se vad som händer. För mig var det en kombination av bett och utbildning. När jag bytte bett så kastade hon endel med huvudet men oviljan att ta något stöd alls på det samt ungefär hälften av huvudkasten försvann och då gäller det de värsta de som började i bringan och slutade i närheten av min näsa. Tandläkaren blev för övrigt mycket förvånad då jag sa att 3 delat inte funkade på min.
 
Fast är det inte bättre att testa med att byta bett och se vad som händer. För mig var det en kombination av bett och utbildning. När jag bytte bett så kastade hon endel med huvudet men oviljan att ta något stöd alls på det samt ungefär hälften av huvudkasten försvann och då gäller det de värsta de som började i bringan och slutade i närheten av min näsa. Tandläkaren blev för övrigt mycket förvånad då jag sa att 3 delat inte funkade på min.
Alltså det klart att man kan testa. Vad jag är ute efter är att allt för många mixtrar med sin utrustning istället för att utbilda. Är det inte utrustningen så är det maten som ska fixas med, för att få en "ny" häst.

Det är ju extremt sällan som hästens problem sitter framför sadeln, de sitter i eller bakom.
 
Min femåring har en lite lurig mun. Går lätt mot handen och det gäller att vara noggrann med en stadig mjuk kontakt och inte röra runt för mycket. Började med novabett vilket hon tuggade sönder ganska omgående. Provade ett tredelat Dynamic RS som hon bokstavligen försökte spotta ut (hon kunde knappt gå rakt så mycket fkus hon hade på att försöka få ut bettet ur munnen...). Fortsatte med ett tvådelat Dynamic RS med fasta ringar vilket hon är rätt bra på. Men det som funkat bäst är nog ändå ett rakt med fasta små ringar. Nu kommer vi tom till jobb där hon suger tag och skummar i munnen :).
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 538
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 411
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 195
Senast: user19728
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp