Bett till Islandshäst

ankic

Trådstartare
Varför finns det speciella bett till Islandshästar och på vilket sätt skiljer de sig från vanliga bett ? (Dum fråga kanske)

Sv: Bett till Islandshäst

ankic skrev:
Varför finns det speciella bett till Islandshästar och på vilket sätt skiljer de sig från vanliga bett ? (Dum fråga kanske)

Det enda bettet som egentligen är mera avpassat för islandshästen, torde iså fall vara det isländska stångbettet. Den är avsedd för gångartsridning, något som många sysslar med men kan naturligtvis användas även på andra gångartshästar. I övrigt används precis samma bett som på andra hästar.

Till min isis använder jag ett vanligt mässing-tränsbett och det fungerar hur bra som helst. Har även haft "äppelbettet" som han trivdes bra med men tuggade sönder dem totalt.

Mvh Linda

Boj skrev:
Det enda bettet som egentligen är mera avpassat för islandshästen, torde iså fall vara det isländska stångbettet. Den är avsedd för gångartsridning, något som många sysslar med men kan naturligtvis användas även på andra gångartshästar. I övrigt används precis samma bett som på andra hästar.

Hej

Lånar tråd lite hoppas det är ok

Jag är inte så duktig på det är med stång men vad är så bra med att rida på stång jämfört med vanligt tredelat? Är nyfiken bara?

Tack för lånet! :angel:

För att ha någon nytta av stångbettet krävs att hästen är lydig på mera traditionella bett, då kan man rida hästen med ytterst små hjälper på ett stångbett. I en gångartsklass kan detta se mycket trevligt ut, är man dessutom en skicklig ryttare med mjuk hand och massor av sätes ridning har man ett mycket snällt bett i hästens mun. Många hästar kan få en bättre utstrålning med hjälp av bettets skänklar, dessa pendlar om de får vara så fria som de skall vara.

Är det däremot åt andra hållet, att man använder bettet som en sorts broms med stora och fula hjälper i handen så skall man veta att detta känns rejält i hästens mun. Vid långavarig användning på ett felaktigt sätt, kan ge en häst med hård och okänslig mun i bästa fall och i sämsta fall får man en skengalen ko som försöker komma undan sitt problem.

jag har ofta hört att man bör vara mycket rutinerad för att rida med stångbettet för att inte göra hästen illa i munnen, jag själv, som just bara promenadrider min gamla spatthäst rider med vanligt tvådelat eller tredelat mässingbett.

Stångbettet är ju ett "tölt-bett" som är till för att ryttaren ska kunna inverka så bra som möjligt i tölten på en häst i korrekt form. På ett vanligt bett kommer handen upp ganska högt om tygeln och underarmen ska kunna vara i linje, medan stångbettets skänklar möjliggör en lägre hand.

Men stångbettet är ett bett jämförbart med kandaret = ett tävlingsbett för rutinerade och välridna hästar med erfarna (och ÖDMJUKA) ryttare som vet hur de ska hantera det.

Stångbettet är heller inte det optimala bettet för dressyrträning, just pga att det är skapat för att tölta med. Om hästen går i en lägre form får man antingen knasig handposition eller knasig munposition på bettet. Om man nödvändigtvis vill ha hävstångseffekt vid dressyrridning (med en duktig ryttare som vet hur man hanterar en hävstångseffekt) bör man ha ett "rid/dressyr-bett" som pelham, pessoa eller liknande.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
776
Senast: Ajda
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka