Bett till islandshäst

Pathmaker

Trådstartare
Är det någon som äger eller har testat bettet som finns hos Hööks, speciellt anpassat för islandshästar? Det är utformat av Erlendur Erlingsson.
Hur är det att rida med och är det något speciellt med bettet? :crazy:

Sv: Bett till islandshäst

Nej jag har inte provat just den, känns bara onödigt dyrt att köpa ett tredelat bett med tungfrihet för så mycket pengar när det går att köpa betydligt mycket billigare. Alla våra hästar får ha tredelat med tungfrihet, de gillar det.

Min erfarenhet är att kallblod/islandshäst ofta har en tjockare tunga, den erfarenheten delas även av vår tandläkare. Ett sätt slippa att hästen skjuter upp bettet och på så sätt skadar tänderna där bak.

Intressant, måste nog testa, fast iofs så ogillade min kimblewick med tungfrihet, fast det är ju en helt annat grej.

Jag har kikat på det, men tycker nog också att det är lite dyrt...

*knapplån*
Förlåt om detta inte passar in i ts tråd, men jag vet inte riktigt vad jag ska prova för bett just nu. Kanske har någon tips på vad jag kan prova?

Mest rider jag på ponnyhack sen ca ett halvår. De fungerar bra och pålle är helt klart mest nöjd med et, men jag tycker inte jag får till lösgjordheten i mun på samma sätt och kontakten är lite klumpig vid dressyrarbete, så jag skulle vilja hitta ett tränsbett att variera med i det arbetet.

Tidigare har pålle mest gått på ett vanligt 3-delat. Det går bra, men han har en tendens att dra upp och fram huvudet i protest. Mest tror jag att detta är ett beteende efter att många år som turhäst lyckats dra tyglarna ur händerna på ryttare. (Kanske ska lägga till att han precis är kollad av tandläkare och han var hur fin som helst i tänderna!)

Något han också gör med detta bett är att han drar upp läpparna på sidorna, alltså strax framför bettet. Har aldrig sett en häst göra så förut.Ser ut som en hund som morrar. Han gör detta klart mindre när jag rider på ett rakt stångbett med kort skänkel och port för tungfrihet (babypelham). Överlag upplever jag att han gillar det bettet bättre och slappnar av i nacken och munnen mer. Han krullar absolut inte ihop utan går i en mer stabil form. Jag har funderat på ett rakt tränsbett med tungfrihet... kanske ska jag prova det.

Jag har även provat tredelat med fasta ringar, då blev han jättestum i handen, och ett bombers tvådelat med lock-up, som inte alls var populärt utan då fick jag plötligt en stjärnkikare till häst.. Så, nu vet jag inte riktigt vad mer jag ska prova? Har ni nåt tips på bett som funkat för er?

Jag brukar alltid tipsa om rakt syntetbett, tycker det brukar fungera bra på många typer av hästar. Gärna inte så tjockt utan ganska smalt så det får plats i munnen.
Novebettet är jag dock ingen fan av, min pålle tyckte det var för tjockt, men många andra är ju nöjda :)

Varför syntet? I mina ögon är det inte ett dugg snällare, en häst som är det minsta orolig i munnen, som håller på mycket med bettet riskerar att få friktions skador i mjukdelarna typ kind, mungipor etc. Och det utan att ens ryttaren är hård i handen.

Jag använder syntetbett i ganska stor uträckning och är nöjd med hur många hästar reagerar på det. Min ena tar tex bättre stöd på syntetbett. Har aldrig upplevt det du upplevt, men det varierar säkert. På vintern använder jag nästan uteslutet bett i syntet.

Nej det här upptäcktes när tandläkaren var ho oss, de två som hade just syntet bett hade brännskador i munnen som kom från just bettet.:(

Väldigt obehagligt, då det satt långt in och upptäcktes inte med mindre än att hästen hade munstege på sig.

Min dam är kollad av tandläkare och det var inga problem, så det varierar uppenbarligen.

Jag, och hästen, gillade det mycket. Lägger sig trevligt i munnen och tar ingen plats, är dessutom lättvikt. Däremot är tipset att köpa en storlek större än du brukar då de pga att de är böjda blir väldigt små i storlekarna!

Det speciella med bettet är inte bara att det är "vanlig" tungfrihet, det är vinklat också.

Jag, och hästen, gillade det mycket. Lägger sig trevligt i munnen och tar ingen plats, är dessutom lättvikt. Däremot är tipset att köpa en storlek större än du brukar då de pga att de är böjda blir väldigt små i storlekarna!

Det speciella med bettet är inte bara att det är "vanlig" tungfrihet, det är vinklat också.

Jag tycker också att det ser trevligt ut och diskuterade det med en stallkompis som har ett sånt. Hon hade fått kommentarer från vår tandläkare att det tryckte upp i gommen och att hon absolut inte skulle använda det på sin häst.
Jag har fått lov att låna med mig det nu när jag ska till samma tandläkare, ska bli spännande att höra vad hon har att säga och framförallt hur hon förklarar/visar vad hon menar.

Så jag återkommer i slutet av månaden när vi har varit hos tandis och fått ett ordentigt omdöme. :D

Jag tycker också att det ser trevligt ut och diskuterade det med en stallkompis som har ett sånt. Hon hade fått kommentarer från vår tandläkare att det tryckte upp i gommen och att hon absolut inte skulle använda det på sin häst.
Jag har fått lov att låna med mig det nu när jag ska till samma tandläkare, ska bli spännande att höra vad hon har att säga och framförallt hur hon förklarar/visar vad hon menar.

Så jag återkommer i slutet av månaden när vi har varit hos tandis och fått ett ordentigt omdöme. :D

*kl*

Kan ett bett vara snyggt? För det är tamef*n det här bettet. Alla bett i EE-serien är snygga. Jag sneglar mycket på stången, men har ingen häst som jag kan använda stång på ännu ^^

Jag skulle inte vilja använda det på min häst. iom "tungfriheten" kommer all tryck hamna på lanerna, som är rättså känsliga.
Kan tänka mig att man får en bra känsla i handen ändå eftersom hästen då gärna "knäcker av" pga av obehag/tryck på lanerna.

Fast där har du fel, för så hög upphöjning är det inte på bettet, lanerna skulle komma till skada och ett sådant bett skulle aldrig rekommenderas av tandläkare t ex. Pelham med tungfrihet brukar vara ett sådant bett som man vill sätta in under en kortare period vid vissa tandproblem. Vår tandis rekommenderar inte pelham men väl ett vanligt tredelat tungfrihet. Ett vanligt tränsbett tar högre upp än detta bett.

Halvt kl.
Sen är det ju, som så ofta konstateras i bettrådar, olika på hur hästar reagerar på bett. Min 01:a står ut med allt skit jag stoppar i munnen på henne (bettgalning), förutom jaktkandar med tungfrihet och Novabettet. De försökte hon mer eller mindre spotta ut :P

Ja du får berätta mer om det :P

Jag kör med vanligt tredelat bett och det funkar rätt bra.. Men hur är det med ett vanligt rakt odelat? Vad är det för speciellt med det? Har hört att det är nästan mildare än alla andra, stämmer det? :)

(Är dålig på bett därför jag frågar ;) )

Men hur är det med ett vanligt rakt odelat? Vad är det för speciellt med det? Har hört att det är nästan mildare än alla andra, stämmer det? :)

Ett rakt bett ger enbart tryck på tungan, vilket brukar föredras av de flesta hästar (de brukar lyfta upp bettet med tungan för att skona lanerna, som ju är väldigt känsliga). Ett tvådelat bett ger enbart tryck på lanerna och ett tredelat bett ger tryck på både tunga och laner.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 571
Senast: villhöver
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama