bett till het häst

M

musseman

:confused:Min dotter orkar inte hålla våran häst...hon är vädigt stark i hoppning och dressyr.
Jag vet inte vad jag ska prova för bett.
Jag har provat pessoa,men det gillar hon inte,Då drar hon ned huvudet och drar av en tyglarna.Sen har jag provat jaktkandar,det funkar ganska bra att få stopp på henne,men det funkar inte i dressyren och hon har lagt tungan över bettet ibland!
Finns det något man kan prova??? Jag har hört om bettlyftare. vad är det och hur funkar det?
Kan man prova någon form av tungfelsbett?
HJÄLP!!!!

Sv: bett till het häst

Vad har eran instruktör för förslag? Det brukar alltid vara det bästa, att be någon som ni tränar för och som ser er regelbundet, hjälpa till att prova ut utrustning, som passar er och er häst.

Mvh

IngelaH

Vi har inte haft instruktör så många gånger ännu.Jag har precis i veckan flyttat henne till ridskolan.
Hoppas att få hjälp där,men inga lektioner har kommit igång ännu.
Tack för svaret allafall!
det blir jättedyrt att köpa massa bett och prova,om man inte kan låna av någon!

MVH//Marita

Ni skulle kanske ta och träna med dressyr? de flesta hästar går att få stopp på jättebra om man bara tränar på det. Om hästen lägger tungan över bettet så kan du väl testa någon form av tungfelsbett?

Jag tror inte skarpa bett är lösningen, är hon kollad i munnen, hur är ryttarens hand osv?

är hästen stark är de inte bettet man ska kolla på utan hur man rider och de bästa är att skaffa en bra tränare som kan hjälpa än att rida hästen.

Ja,det stämmer....hon behöver gå mycket mera dressyr.
Vi har ju precis flyttat till ridskolan,så nu finns det ridbanor att rida på.Det hade jag inte förrut.
Jag har kollat tänderna nyligen,hon hade det vasst där.Men det är fixat.
Min dotter är mjuk i händerna,men behöver givetvis en instuktör att rida för.Det kommer hon få nu.
Man vill ju helst ha ett mjukt bett,men just nu är det svårt och jobbigt för min dotter.Jag vill ha ett bett som hon kan få stopp på henne utan att vara helt slut. Jag ska höra med en instruktör när hon kommer tillbaka från semestern
Jag har ju fortfarande inget bra bett tyvärr.

Vi hade stoooora problem med vår fartfyllda ponny som älskade att springa med huvudet högt i skyn och fundera mer på livet än på vad vad ryttaren på ryggen ville.

Vi provade ett flertal bett men vår erfarenhet är att det inte spelar någon som helst roll vilket bett man rider hästen med - det handlar om kommunikation.

Efter stor envishet från min dotter och många, många instruktörledda lektioner (1 ggr/ vecka januari-maj a 200:-) rider idag min dotter ponnyn med lätt hand och näst intill osynliga hjälper. Något sådant hade inte varit möjligt om hon inte hade fått hjälp med sin riding. Vår instruktör är duktig på att "känna och se" hur hästen fungerar och därefter guidade hon dem till ett samarbete. Vår ponnyn fungerar som så att ju hårdare tygeltag, desto fortare skall det gå så det var lite bakvänt.
I vårt fall är min dotter 11 år och ponnyn kat. D

Ta hjälp av instruktör, det är det bästa och mest rätta alternativet för båda parter. Ett jättetråkigt svar kan tyckas eftersom jag själv var i samma sits och vet att det inte är ett sådant här svar man vill ha. Men det är inte roligt att "bråka" igenom ett helt ridpass pga av att man inte förstår varandra.

Ps: varför vi avslutade lektionsridningen i maj ? Svar: Hovbensfraktur, annars hade lektionerna fått fortsätta som vanligt.

Vi har inte haft instruktör så många gånger ännu.Jag har precis i veckan flyttat henne till ridskolan.
Hoppas att få hjälp där,men inga lektioner har kommit igång ännu.
Tack för svaret allafall!
det blir jättedyrt att köpa massa bett och prova,om man inte kan låna av någon!

MVH//Marita

Lägg pengarna på träningen istället. Rid dressyr och få hästen lydig först.

Vi provade ett flertal bett men vår erfarenhet är att det inte spelar någon som helst roll vilket bett man rider hästen med - det handlar om kommunikation.
Precis, man måste lära sig rida hästen rätt. Att byta bett är ingen lösning.

På vilket sätt är ponnyn stark? Kör hon upp huvudet i skyn, drar järnet i vissa lägen, eller går det mest för fort hela tiden?

Jag tycker visst man kan byta bett för att komma runt problemet till en början, istället för att ryttaren kanske ska bli trött och rädd. Lösningen "rida mer dressyr" är ju ingen quick fix heller, det tar oftast lite tid och ponnyn ska ju ridas under den tiden också.

Vad rider ni med för bett nu? Jag anser att det bara finns ett bett på marknaden som funkar o det är vanligt tre-delat träns bett.. Har man problem ska det inte quick fixas med skarpa bett. Undersök hästens mun samt se över foder, och analysera ridningen. Alla hästar ska gå att rida på ett vanligt bett!!

Jag kan inte förstå varför alla hästar prompt ska gå att rida på ett vanligt bett? (Och vad är "vanligt", förresten?) Det är väl bättre att leta reda på det bettet som först och främst passar i hästens mun?

Sen spelar det inte mig någon större roll vilket bett det är, det är ju i slutänden ändå ryttarens hand som avgör om det är skarpt eller inte.

Sen spelar det inte mig någon större roll vilket bett det är, det är ju i slutänden ändå ryttarens hand som avgör om det är skarpt eller inte.

en alltför frekvent använd skröna som alla svänger sig med till höger och vänster.

självklart finns det bett som är skarpare och mildare - även med samma hand.

Skröna och skröna, snarare en uttjatad sanning....

Jag förespråkar inte pessoa eller kombinationsbett till var och en, men jag köper inte heller snacket om att alla ska kunna rida sin häst på just ett eller annat bett, och kan man inte det är man en värdelös ryttare som ska rida mer dressyr.

Jag hade provat ett tungfelsbett om jag var du.
Det är inget skarpt bett men det kan göra underverk:)

Det kan vara på två sätt.

Hästen behöver tillridning, lära sig att lyssna. MEN om dottern har mjuk hand kan detta vara bättre att göra på ett ¨pehlam med DUBBLA tyglar (Ingen jävla delta) så att dottern kan ta i hävstången när det behövs och ta stopp när hon vill med lite mjukare tygeltag. Än att behöva ta tag ännu värre med ett mjukare bett.

Bettets styrka beror på ryttarens hand.
Men det är bättre att ha ett skarpare bett med mer precision och mjukare tygeltag än att behöva ta tag rejält för att man vill ha ett "snällt" bett. (Som inte blir särskilt mkt snällare eftersom man måste ta tag rejält med det.

Vad rider ni med för bett nu? Jag anser att det bara finns ett bett på marknaden som funkar o det är vanligt tre-delat träns bett.. Har man problem ska det inte quick fixas med skarpa bett. Undersök hästens mun samt se över foder, och analysera ridningen. Alla hästar ska gå att rida på ett vanligt bett!!

Skitsnack.
Alla hästar ser olika ut i munnen, precis som vi. Alla har olika temperament, precis som vi.
Alla trivs med olika bett.
Varför ska man sätta ett tränsbett i käften på hästen för att det SKA va så, om hästen trivs bättre på ett pehlam?

Skitsnack.
Alla hästar ser olika ut i munnen, precis som vi. Alla har olika temperament, precis som vi.
Alla trivs med olika bett.
Varför ska man sätta ett tränsbett i käften på hästen för att det SKA va så, om hästen trivs bättre på ett pehlam?

Jag håller helt med dej, att stoppa ett vanligt tränsbett i munnen på min gamla häst hade varit djurplågeri, hon var så låg i gommen att ett rakt bett var det enda hon kunde ha, allra bäst gick hon på ett liverpool bett, minsta tungfrihet gick inte.
Hade jag fått en krona för var gång jag fick höra att det var fel och elakt att rida på ett rakt bett så hade jag varit rik idag.

Om man med tränsbett dessutom menar ett tvådelat så är de flesta hästar jag har träffat förmodligen konstiga för de har ingen av dem gillat, men det är klart, drar man åt nosgrimman tillräckligt så behöver man ju inte se att hästen försöker gapa för att undkomma smärtan:( och kan vara "stolt" över att kunna rida på tränsbett.

Det viktiga är att hästen trivs med sitt bett, det syns direkt när rätt bett är i rätt mun.

Liknande trådar

Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
824
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 991
Senast: Aconite
·
Utrustning Vet man vad för typ av bett som anses trycka minst på lanerna? Antar att det är lite olika beroende på hur hästen ser ut men lite lika...
Svar
13
· Visningar
3 854
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 781
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?