bett till het häst

Sv: bett till het häst

Jag tycker att du ska kolla hur hästen faktiskt ser ut i munnen.
Känn var tänderna är i förhållande till bettet, det ska vara två fingrar mellan bettet och första tanden ungefär, det enklaste är att stoppa in bettet och låta hästen hitta rätt läge själv.

Är hästen hög eller låg i gommen?
Låg gom ska man aldrig stoppa ett tvådelat bett i, antingen tredelat eller rakt.

Prova att rida utan nosgrimma, vad gör hästen, gapar den? gör den det så sitter inte bettet bra eller så är handen stum.
När man ridit en häst som drar blir man gärna stummare i handen för att undvika att hästen drar igen och det har motsatt verkan, hästen vinner alltid en dragkamp.

Prova ett hackamore kan också vara värt för att se om det är bettet som är problemet eller om det är så att hästen faktiskt inte lyssnar.

När ni hade fixat tänderna, hur länge fick hon vara utan bett då?
Om man rider direkt igen med bett så gör det ju fortfarande ont i munnen och hästen håller emot för att slippa smärta.

Har ni provat olika nosgrimmor? olika hästar tycker om/behöver olika nosgrimmor.

"En massa svammel tankar i natten"

Håller med de nedanstående om att alla hästar inte funkar med lika bett. Vissa går bättre på tränsbett, andra "vill ha" något skarpare, en del trivs bäst med helt bettlöst (t.ex. sidepull eller hackamore).

Självklart blir t.ex. ett hackamore (eller ett stångbett i munnen) skarpare än ett rakt tränsbett, även med mjuk hand, men en mjuk hand kan hantera det utan att hjälperna blir skarpare.

Skröna och skröna, snarare en uttjatad sanning....

Jag förespråkar inte pessoa eller kombinationsbett till var och en, men jag köper inte heller snacket om att alla ska kunna rida sin häst på just ett eller annat bett, och kan man inte det är man en värdelös ryttare som ska rida mer dressyr.

Nej det är inte en utjatad sanning, det är helt enkelt inte sanning.
Jag håller med om att man kan behöva andra bett än tränsbett i sällsynta fall, men det är inte samma sak som det du skrev nyss. dvs att även ett skarpt bett blir utmärkt mjukt med rätt hand.

KL
Håller med alazzi!

Det finns självklart hästar som inte fungerar på vanligt två-delat tränsbett. Men det var knappast det bettet som användes av TS. Man kan prova ett bett som inte ger nötknäppareffekten, det finns flera sådana bett på marknaden. Betydligt schysstare mot hästens känsliga mun än att kasta in ett skarpt bett. Sådana skarpa bett får en häst som blir rädd för handen.

Men rakt bett är ju ändå det mildaste, så vrf tyckte folket det var fel och elakt av dig att rida på rakt? Knepigt.

"drar man åt nosgrimman tillräckligt så behöver man ju inte se att hästen försöker gapa för att undkomma smärtan :("

Jag bara undrar, vad menar du med "att undkomma smärtan"? Vilken smärta då menar du?

2-delade bett kan omöjligt ge ett tryck i gommen såvida man inte tar tyglarna och drar dom rätt upp! Och kanske i fall som ditt, att hästen hade jättelåg gom, men det är väl inte alltför ofta. För generellt så kan det omöjligt trycka upp i gommen.
Men just detdär att dem skulle ha ont av 2-delat förstår jag inte. :)

Senast ändrad:

Hur ska bettet kunna trycka upp i gommen om man:

"tar tyglarna och drar dom rätt upp!" :confused:

Det är inte alls ovanligt att 2 delade bett slår upp i gomen på hästen.
Så där behöver du nog läsa på lite.

Det är inte alls ovanligt att 2 delade bett slår upp i gomen på hästen.
Så där behöver du nog läsa på lite.

Våra åsikter delas väl där då! ;) Var på en föreläsning och fick se när dem demonstrerade och visade hur alla olika bett inverkade och bl.a visade dem hur 2delat inte kan trycka upp i gommen.

Men rakt bett är ju ändå det mildaste, så vrf tyckte folket det var fel och elakt av dig att rida på rakt? Knepigt.

"drar man åt nosgrimman tillräckligt så behöver man ju inte se att hästen försöker gapa för att undkomma smärtan :("

Jag bara undrar, vad menar du med "att undkomma smärtan"? Vilken smärta då menar du?

2-delade bett kan omöjligt ge ett tryck i gommen såvida man inte tar tyglarna och drar dom rätt upp! Och kanske i fall som ditt, att hästen hade jättelåg gom, men det är väl inte alltför ofta. För generellt så kan det omöjligt trycka upp i gommen.
Men just detdär att dem skulle ha ont av 2-delat förstår jag inte. :)

Ett odelat bett ger ett jämt tryck vilket många anser mycket skarpare än ett delat.

Smärtan av bettet givetvis.

Ett tvådelat bett har nötknäppareffekt = det slår upp i gommen när du tar i tygeln,(om det nu inte är ett tvådelat med den lösningen att det inte viker sig) det händer alltså varje gång du tar i tygeln, öppna hästmunnen och titta!

Våra åsikter delas väl där då! ;) Var på en föreläsning och fick se när dem demonstrerade och visade hur alla olika bett inverkade och bl.a visade dem hur 2delat inte kan trycka upp i gommen.

Hur såg det bettet ut då?
Kunde man vika det?
Om man kan vika ett bett så slår det upp i gommen helt enkelt, vart skulle det annars ta vägen? det är inte särskilt svårt att räkna ut.

TinyWiny;11045481 Ett tvådelat bett har nötknäppareffekt = det slår upp i gommen när du tar i tygeln skrev:
Jag är med på hur du menar med tryck i gommen osv. Men undrar lite vad menar du med ett tvådelat bett som inte viker sig? Antingen är det delat och då vinklar det sig eller så är det fast? hmmmmmm fattar ingenting men undrar mest.

Jag är med på hur du menar med tryck i gommen osv. Men undrar lite vad menar du med ett tvådelat bett som inte viker sig? Antingen är det delat och då vinklar det sig eller så är det fast? hmmmmmm fattar ingenting men undrar mest.

Det finns bett som stannar efter någon cm, jag minns inte vad de heter men jag vet att det är betydligt dyrare än vanliga.

Tack för svaret. Jag förstår hur du menar. Jag är nog inte så insatt i olika bett.
Jag rider oftast dvs helst med sidepull men har ett tredelat vanligt bett till min häst som jag använder när jag tränar.

min häst skenade mot hinder osv. prec. när jag fick honom och då på en ridlektion (som var värre än vanligt :o) kom min ridlärare på att han kanske inte gillade att ha bett alls (gick då på rakt bet med fasta ringar)

så då lånade vi ett hackamore av ridskolan och sen dess har det gått HUR bra som helst! 8DD fortfarande lite springig men kan gå i normal samlad galopp!

numera när man sätter hans gamla bett på honom (var en tjej som tog hand om honom när vi var på semester hon vågade inte rida med hacket eftersom hon adlrig gjort det innan och man ska ju helst börja med det inför instruktör pga ridskerna med hackamore) så var han totalseg ville inte gå framåt gick och segade samtidigt som han vägrar att stanna är man fått igång honom svänga funakr itne alls och han skiter i alla hjälper. (samma sak med sporrar ^^, hade dem ett tag- slutade med dem -testade någrra månader efter -funkade itne alls han gick emot skänkeln)

men med hacket är hansomsagt underbar! <3

och hacket är ju faktiswt ett ganska skarpt bett (ponnyhack) men det funkade för honom eftersm han itne hade nånting inuti munnen.

känner flera springiga hästar som bara dorg iväg som numera går på vanligt rakt bett och har lugnat ned sig betydligt -förutom om man sitter och håller i för dåjävlar! :@

så det beror ju på individen men jag tror INTE att det funkar i längden med Pessoa o alla skarpa stångbett som ni nu kan komma på

-inget bet tär skarpare än den hand som håller i det sägs de tju men tror itne riktigt på det för betten har ju trots allt olika inverkan även om handen är hård eller mjuk.

Är det Rs betten och Pessoas Magic System du menar?

Ett odelat bett ger ett jämt tryck vilket många anser mycket skarpare än ett delat.

Smärtan av bettet givetvis.

Ett tvådelat bett har nötknäppareffekt = det slår upp i gommen när du tar i tygeln,(om det nu inte är ett tvådelat med den lösningen att det inte viker sig) det händer alltså varje gång du tar i tygeln, öppna hästmunnen och titta!

Rätt bett och rätt anpassad storlek så slår det INTE upp i gommen, det som händer är att det pressas ner mot tungan lite.
Vi kommer ingenvart med detta. Avslutar just denhär diskussionen nu! :)

min häst skenade mot hinder osv. prec. när jag fick honom och då på en ridlektion (som var värre än vanligt :o) kom min ridlärare på att han kanske inte gillade att ha bett alls (gick då på rakt bet med fasta ringar)

så då lånade vi ett hackamore av ridskolan och sen dess har det gått HUR bra som helst! 8DD fortfarande lite springig men kan gå i normal samlad galopp!

numera när man sätter hans gamla bett på honom (var en tjej som tog hand om honom när vi var på semester hon vågade inte rida med hacket eftersom hon adlrig gjort det innan och man ska ju helst börja med det inför instruktör pga ridskerna med hackamore) så var han totalseg ville inte gå framåt gick och segade samtidigt som han vägrar att stanna är man fått igång honom svänga funakr itne alls och han skiter i alla hjälper. (samma sak med sporrar ^^, hade dem ett tag- slutade med dem -testade någrra månader efter -funkade itne alls han gick emot skänkeln)

men med hacket är hansomsagt underbar! <3

och hacket är ju faktiswt ett ganska skarpt bett (ponnyhack) men det funkade för honom eftersm han itne hade nånting inuti munnen.

känner flera springiga hästar som bara dorg iväg som numera går på vanligt rakt bett och har lugnat ned sig betydligt -förutom om man sitter och håller i för dåjävlar! :@

så det beror ju på individen men jag tror INTE att det funkar i längden med Pessoa o alla skarpa stångbett som ni nu kan komma på

-inget bet tär skarpare än den hand som håller i det sägs de tju men tror itne riktigt på det för betten har ju trots allt olika inverkan även om handen är hård eller mjuk.

Jag hoppas att detta svar inte var till mej:confused:

Rätt bett och rätt anpassad storlek så slår det INTE upp i gommen, det som händer är att det pressas ner mot tungan lite.
Vi kommer ingenvart med detta. Avslutar just denhär diskussionen nu! :)

Har du någonsin tittat i en hästmun med ett tvådelat bett i när någon tar i tyglarna?
Jag lovar dej att det inte pressas mot tungan lite.
Titta i din häst´s mun, filma/fota gärna! om du kan bevisa att bettet inte går upp i munnen så tror jag dej, inte annars.

Tack för alla svar :banana:
Jag tog och åkte och köpte ett tungfelsbett på Hööks.
Först longerade jag henne en stund,sen fick min dotter rida...
:bump: Hon gick mycket ,mycket bättre.
Så nu hoppas jag att det kommer att funka i fortsättningen åxå.
Hon kommer ju nu att börja rida för instruktör,så då blir det nog mycket bättre!
Hon är kollad i munnen åxå.
Tack igen:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
824
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 991
Senast: Aconite
·
Utrustning Vet man vad för typ av bett som anses trycka minst på lanerna? Antar att det är lite olika beroende på hur hästen ser ut men lite lika...
Svar
13
· Visningar
3 854
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 781
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst