Bett till föredetta ridskolehäst?

C

cysgodol

Vad är bäst att ha för bett på en föredetta ridskolehäst som man vill få mjuk i munnen igen?

Sv: Bett till föredetta ridskolehäst?

Ett tränsbett som ligger bra i hästens mun, förutsatt att hästen inte har skador i munnen såklart.

Sedan är det bara att rida hästen känslig igen med enkla -men tråkiga- basövningar. :)

Ett tränsbett som ligger bra i hästens mun, förutsatt att hästen inte har skador i munnen såklart.

Sedan är det bara att rida hästen känslig igen med enkla -men tråkiga- basövningar. :)
Okej :) Funderar på om han skulle gilla sötmalmsbett eller apple mouth?

Jag hade börjat med ett vanligt stålbett och inte experimenterat vidare förrän jag konstaterat att hästen verkligen ogillar bettet och inte min ridning.

Okej ;) Jag känner han från innan och tycker han går helt okej på vanligt tredelat så det lär nog bli det, åtminstone i början :)

Jag hade (som tidigare sagt) kört på vanligt tränsbett som ligger bra i munnen och sen köra enkla bas övningar och försöka få hästen känsligare igen :)

Jag själv brukar köra; halt-trav-halt :) kom ihåg eftergifterna! När hästen gjort halt så ska man mjukna på tygeln (överdriv i början). När hästen går fram för skänkeln så mjukna på tygeln och stå gärna i lätt sits och låt hästen gå friskt framåt.

Vad hade den för bett på ridskolan?

Har också köpt en ridskolehäst som då hade pessoa, jag bytte till ett tredelat tränsbett, och red hästen mycket på vikt och skänkel.

Han har gått på en massa olika, just nu går han med ett tredelat bett med en upphöjning i mitten (vet inte vad det heter?) och pelham ibland i hoppningen.

fortsätt på det bettet hästen har om han verkar trivas med det, sedan är det som många skriver, ridningen som kan få hästen känsligare för hjälperna :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
701
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern