Bett *suck*

lady_vip

Trådstartare
Jag har en halvblodsdam som är lite speciell med munnen, det är ytterst få bett hon gillar. Nu har jag i 1,5 år ridit på pelham med delta och det har fungerat väldigt bra, hon tar stöd på bettet, lyssnar och håller munnen stängd. Det är en stång, utan port, rätt smalt.

Nu har hon dock gått på behandling hela våren och är på väg tillbaka fräsch och starkare än nånsin, i kroppen. Dvs, hon orkar bära sig på ett helt annat sätt och det skarpa bettet hämmar henne lite.

Jag plockade av deltat och använde 2 tyglar när jag satte igång henne (tjoho, det var ju bara ångvält som gällde tyckte hon efter 3 månaders promenader), nu har jag kvar 1 tygel, som är fäst i övre ringen. Det funkar helt ok, men jag tycker det känns lite löjligt att ha hävstången när jag inte använder den. Inte blir det nån större inverkan med kedjan heller...

Provade då ett vanligt rakt stångbett utan hävstång eller kedja, men det var inte poppis. Det är exakt likadant i smalhet, material osv, men hon vägrade ta stöd och gick bara och gapade och höjde huvudet...

Vad ska jag införskaffa? Det får INTE vara port i det och det måste vara smal, oledat... Vad finns? Har någon sett kimblewickbett utan port?

//E

Sv: Bett *suck*

Hur många ggr provade du det "vanliga" stångbettet? Hon kanske behöver en invänjningsperiod med tanke på att det skiljer mkt i vikt på betten!? Eller så trivs hon bäst med ett tyngre bett som pelham...kan det vara så?

Globus har ett rakt Kimblewick i sitt sortiment, så det borde gå att beställa hem det i butiker som har Globus sortiment.:idea:

Ett stångbett är ett bett med hävstång. Ett oledat bett är inte en stång, det är rakt eller oledat. En stång kan vara oledad.

Förövrigt så skulle jag gissa på att tränsbettet du provade är lättare än pelhamet. Prova fullcheek?

Jag har ju haft det många gånger och det har aldrig funkat, men jag har alltid relaterat det till hennes ovilja att bära sig. Nu tog jag med det på markarbetesträning för tränare och både hon och jag konstaterade att hon inte tyckte om bettet. Som sagt, ville inte ta stöd på bettet, gapade och var allmänt irriterad av det.

Hon är lite speciell damen för under dessa 3 år jag har haft henne har pelham-bettet varit det enda som fallit henne i smaken. Hon är rätt stark och har innan varit lite ouppmärksam, så det har behövts. Nu tycker jag att pelham är för mycket och vill i vilket fall som helst ha ett att variera med.

//E

Tack! Jag var faktiskt inne och beställde ett i en ny hästaffär, så jag får hem det i veckan :)

//E

Syftningsfel...

Men jag har svårt att tro att tyngden skulle ha med det att göra... Det är precis som om hon känner att där inte är någon kedja, och då vill hon inte ta stöd på bettet. Jag har ett kimblewick-bett med port tex, det tar hon stöd på, men inte fullt ut och det tror jag beror på porten.

Kikade lite på Myler-betten nu, eftersom hon är känslig i sin mun, men vet inte vilket av alla jag skulle välja...

//E

Men alltså... det låter inte logiskt i mina öron. Det är ju inte kedjan hon tar stöd på? Kedjan gör ju att trycket ökar i munnen.

Vad säger hon om du sätter en kedja på tränsbettet?

Precis, hon är inte logisk...

Jag har inte provat med kedja på tränsbettet, men rent enkelt så är det ju så vi har det nu då jag har tygeln i översta ringen på plehambettet. Det är ju lite tyngre och det blir en ytterst liten hävstång (ca 1 cm).

//E

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 088
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 749
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka