bett som rostar!!

J

Johanna_Agge

har ett sånt här sweet iron (tre delat) vet ni va det är för bett..?? men iaf det har ju rostat!! är det pga koppardelen i mitten elle har ja gjort nå fel..? när ja smörjde tränset så la jag bettet i blöt sedan tog jag upp det å lät det lufttorka.. då rostade det ännumera!! :devil: ska verkligen bett gör så??//Johanna

jag började rida en islandshäst nyligen och han rids på ett sånt tre-delat bett, mässingdelen i mitten är fräsch, men de på sidorna har börjat rosta. de blir så efter ett tag

Det är meningen att det ska rosta, har för mig att någon sa att det är bättre, hästen tuggar mer eller nåt då... :confused:
Har 2 olika i järn, och bägge har rostat nu eftersom jag inte haft dem på jättelänge, men det ska tydligen vara så. Du behöver inte oroa dig iaf, bara att stoppa i och rida vidare :D

som de andra redan påpekat: det ska rosta.
har själv ett gammalt bett som jag hittade i en gammal gård och hästarna gillar att tugga på det. det smakar nog gott.
men tänk på att du kan behöva slipa av bettet om det blir vassa kanter där det rostat.

bra med rost?? :eek:
vad jag vet så är det giftigt för hästen att få i sig rost...
tänk dig själv...
inte 17 stoppar du en ROSTIG metallbit i käften??!! :confused:

Järn rostar och köper man ett bett som inte är i rostfritt stål utan i järn så får man räkna med att det rostar, ja.

Att det ändå tillverkar bett i järn beror på att många anser att järn är behagligare för hästen att ha i munnen, att det har en behagligare smak et c.

Till vardags sköter man ett järnbett genom att torka det ordentligt efter användning. Man kan också fetta in det lite tunt med matolja om man inte ska använda det på ett tag, för att skydda det mot rost.

Blir bettet rostigt så att det blir skrovligt måste man gnugga bort rosten med t ex Svinto (skölj noga efteråt) så att det inte blir för mycket friktion i hästens mun. Det ska vara lent som en babyrumpa om man ska använda det!

Linolja funkar änne bättre. ;)

Fast var försiktiga för linolja kan själv antända. Inte på bettet givetvis, men på den trasa ni använder för att smörja in det så tänk efter innan hur ni ska göra.

oj nu blev ja nästan bara förvirrad äre bra eller dåligt med rost..!! rost är nog inte giftigt iaf.. eftersom jag antar att det kommer från koppardelen och då är det ju bara koppergrejen i mitten som har lämnat av sig koppar elle va man ska säga (kommer ihåg från no:n :D) japp tack för alla svar ändå.. ska prova med svinto..//Johanna

oj nu blev ja nästan bara förvirrad äre bra eller dåligt med rost..!! rost är nog inte giftigt iaf.. eftersom jag antar att det kommer från koppardelen och då är det ju bara koppergrejen i mitten som har lämnat av sig koppar elle va man ska säga (kommer ihåg från no:n :D) japp tack för alla svar ändå.. ska prova med svinto..//Johanna

Koppar rostar inte, koppar ärgar och det blir grönaktigt i färgen och ofta lite kletigt.

Det är järnet i bettet som rostar.

Svea skrev mycket bra om hur du ska bete dig med järnbett, det ska aldrig finnas gravrost på ett bett, den ska bort innan användning.

Bettet ska vara gråsvart eller svart vid användning. En mycket tunn rosthinna kan accepteras men den ska inte kännas sträv när du stryker fingret över den.

Jag har bytt ut mitt sånt bett mot ett vanligt efter att fått höra att eftersom det är två olika sorters järn på bettet kan de skapa en reaktion som gör att det ilar i hästens tänder.

Vill inte riskera det så bytte ut det.

Det skapas galvaniska strömmar om man blandar bl.a. järn och kvicksilver, alltså på ren svenska så ilar det i tänderna om man har ett järnbett i munnen om man har lagningar i tänderna med amalgam.
Och jag tror inte att det finns så många hästar som kan ståta med att ha amalgamfyllningar i tänderna...
Alla Mylerbett har mer eller mindre mängd sötmalm i sej.
Just därför att hästarna tycker om att suga på järnbett.
Mitt gamla kronbett blir också rostigt om jag inte torkar av det och hänger det fuktfritt.
Kronbett var under den hästmilitära tiden det enda bett som gick att införskaffas.
Ville man ha något annat fick man gå till bysmeden och få ett tillverkat av annat material.
Tänk dock på att det är jätte viktigt att sköta ett sådant bett på rätt sätt.
Se tidigare inlägg.

men... rost är ju inte bara rost, det är ju ett annat ämne som har lämnat avlagringar elle va mna ska säga... det beror på vilket ämne som är ädlast och av kopppar och järn är det kopper alltså lämnar kopparn avlagringar på järnet.. men tack för alla svar... nog verkar inte pållen min dö av att det är lite rostigt och han verkar då trivas med det han har även om han inte skummar ihjäl sej så gapar han bara han ser tränset... :D//Johanna

Liknande trådar

K
Träning Hoppas den ligger rätt, stod mellan utrustning och ridning för det handlar om både och :D jag har en ponny hemma, rider henne i...
Svar
11
· Visningar
1 242
Senast: Krulidut
·
F
Utrustning Ridit min blivande 5 åring på hackamore sen hon va 4 år, funkat kals tills nu när hon börjat bli stor å grymt stark. försökt mej fram...
Svar
7
· Visningar
914
Senast: *fia*
·
Utrustning Nu senast när vi köpte en till häst så köpte vi utrustningen hästen haft oxå. Dock så va bettet väldigt rostigt. Den gammla ägaren sa...
Svar
9
· Visningar
850
Senast: Kardinal
·
S
Utrustning Jag funderar på vilket bett som är lämpligast att använda till en unghäst. Vanligt två/tre-delat tränsbett är väl standard, men jag har...
Svar
13
· Visningar
1 487
Senast: Buttercup3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30