Bett som funkar till vargtänder

ÅDI

Trådstartare
Jag hade en tandläkare hemma för ett par dagar sen som konstaterade att min häst hade vargtänder som måste bort, men eftersom inte hon fick ge lugnande har jag fått en ny tid om ca 3 veckor.
Är det bäst att rida/köra med hackamore, rakt gummibett eller bara låta henne vila tills dess?
Eller är det någon som har positiva erfarenheter av något annat bett i liknande situation?
Hon visar tydligt att det gör ont när man tar i bettet men om jag bara låter henne gå och äta i 3 veckor + 1 veckas läkning kommer hon se ut som en boll nu när betet börjat växa ;)

Sv: Bett som funkar till vargtänder

Jag hade ridit bettlöst om jag var du. Har hästen ont av bett ska den inte behöva ha något förrän problemen är åtgärdade. Själv red jag på sidepull (min häst hade också vargtänder som togs bort när jag köpte honom), men gjorde inga avancerade övningar (pga min orutin att rida med sidepull). Hade inte ridit bettlöst förut, och var mest rädd för att ta för hårt i honom.
Hade jag varit du hade jag tagit lugna rundor med bettlöst för att hålla hästen i någorlunda form o hålla den värsta magen borta. (har själv en köttbullehäst, så jag förstår vad du menar...:eek: )

Min 4-åring har vargtänder och jag har precis skaffat ett hackamore till henne. Det gick över förväntan bra! Hon verkade trivas super och fattade med en gång vad jag menade.

Tack för rådet båda två, det får nog bli hackamoreturer i skogen några veckor då, jag är bara lite orolig för hur hon kommer reagera då hon i vanliga fall ligger på rejält på bettet och jag vill inte sitta och hålla i henne när jag inte är van vid att rida bettlöst.

Jag hade valt något bettlöst, speciellt om hästen visar uppenbart obehag av vargtänderna.

Du kanske inte måste rida ut i skogen just de här veckorna, utan rida i paddock, longera, tömköra osv tills tänderna är fixade?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: Sirap
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 487
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 658
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka