Bett Problem

A

Axtelius

Snälla HJÄLP
jag vet att det här e en vanlig fråga men ja vill höra lite olika åsikter.
jag har en D-ponny som jag ridit sen hon var ungponny hon e 10 nu och ridit LA med placeringar och skulle debutera Mvs B nu snart var det tänkt men!
Hon går även fälttävlan och gick SM förra året och gick sin första Nationella Dressyr för några veckor sen(inget spec bra resultat men men), mitt problem e de att när jag köpte henne så var hon jättejobbig för hon dök för hon inte hade någon styrcka i bakbenen och då jag tränade för Helena Persson som tyckte att jag skulle använda ett Pessoa bett för att få upp henne lite, (jag vet jag vet ingen gillar pessoa bett har fatta de) men det funkade super. Men så hela dom senadet 2 åren har jag ridit på vanligt 3 delat, och både jag och helena har tyckt att det funkat jätte bra. Men så lägger min skola om Shemat och jag kan inte träna för Helena Längre och så nu efter vinter träningen så har Ponnyn blivit så stark och pigg så nu blir det problem igen, jag hopptränar lite för en annan tränare men han har inga åsikter om bett och så så ja vet inte vad jag ska göra!!

För att förklara problemet kort, hon har nu så mycket styrka att hon gott och väl kan hoppa banor på Mvsb+5 utan minsta problem men hon tycker även att det är så kul på tävling så når jag ska hoppa fram så tar hon bettet och sticker!!!
Hon är inte häller den kvicka typen som drar in bakbenen när hon drar utan hon blir bara lång, tränaren jag rider för säger att jag rider rätt och gör bra förhållningar och så, ja vill egentligen inte byta bett men eftersom hon blir stark och drar så blir det problem i dressyren, och som FT ponny ska allt funka.

SNÄLLA HJÄLP NÅGON SOM VET ETT BETT SOM SKULLE PASSA?

Sv: Bett Problem

Det är viktigt att du inte blir kvar i handen när hästen drar iväg. Aldrig någon ide att börja en dragkamp, hjälper i regel inte nåt bra resultat. (Påstår inte att du gör det, men för säkerhets skull. ;))

Jobba mycket varierande i dressyr tror jag är bra. Om hon försöker dra iväg lägg en volt/gör en skänkelvikning och säg att "nej, vi ska göra detta istället".

En nära kompis till mig har samma problem med sin häst i hoppningen. Hon gjorde så att hon tog ner höjden till gymnastikhöjd, gjorde halt några meter före och några meter efter för att få hästen att varva ner och ta det lugnt, alltså inte dra iväg och stressa för att det är sååå kul.. Provade även att göra skänkelvikning snett fram till hindret för att få honom att lyssna mer.

Dom här övningarna funkade bra för henne. :)

men de e just det som är problemet, jag har jobbat jättemycket med förhållningstekniker i Terrängen för där vill man ju inte att dom ska sticka men i banhoppningen så funkar det inte. jag har även som du sagt gjort halt, ryggat, travhoppat, sänkelvikning framför, ridit 8 meters volter framför hinder under hela hennes utbildningen men nu har ja liksom inte riktigt kontrol och det blir värre desto högre det blir, och ännu värre när jag kommer på tävligt. Jag kan ligga och rulla på 50 och allt e super och sen jobbar man upp så när man börjar närma sig 1m så drar hon. och det är INTE för att hon springer ifrån arbetet eller hoppar i räddsla elelr vad man nu kan komma på hon e bara Glad :P...
Jag skulle tro att byta bett i några veckor skulle hjälpa sen lugnar hon säkert ner sig,(eller så blir de värre när utesesongen börjar:P) men jag tror att det är det enda som hjälper...

låter som min ponny, skit lungn och fin på 50 cm och sticker iväg när de börjar närma sig 1 m. jag rider på ett smalt två delat. visst hon blir stark men jag upprepar bara lungt mot hindret är hon inte lungt saktar jag av till halt eller likande och så fort hon lyssnar så blir bra och då hoppar jag inget mer! Men så funkar det ju inte på tävling. För de går ju inte att göra halt framför alla hinder där! så jaa, men jag skulle nog inte byta bett om det har fungerat tidigare på det bettet kanske varigera litegrann från olika modeller av samma bett ? Men var det absolut kris så kanske de ja..

gå in på www.bombersbits.se och ring Annelie, hon är bäst i sverige på bett anser jag.
är sponsrad av henne och hon har plockat fram jättemånga bett till min häst som har problem med munnen.

det du behöver göra är att fota hästens ansikte och lite närmare på munnen och om det går fota tänderna antingen skicka på mms eller mail.
tro mig hon fixar det bettet du vill ha och är du inte nöjd letar man vidare tills man hittar det perfekta bettet.

bombers bits bett är handgjorda i sötmalm och är gjord för bästa passform till hästen.

för andra som har problem, kontakta bombers bits dom är speciallister på bett!

tack.. ja har ett 3 delat idag från bombersbits.

jag hade gjärna haft mitt 3delade i dressyren men det får man ej tävla på tyvärr så då funkar det ej....
Men problemet e att hon blir värre på tävling, hoppade några dar innan förra tävlingen och de gick super och sen kom ja på tävlingen och de funka liksom inte, de e as svårt... min dressyr tränare tycker absolut att byta bett är de bästa och de jag har hört med tycker också de men jag vet inte till vad...

vill du byta bett i hoppningen lr dressyren? prova ett rakt pelham då, eller typ D-ring eller fullcheek?

i hoppningen, ja funderade på pellam med korta skänklar. vad e Fullchek?

det är typ som ett d-ring men med "skänklar"..sök på internet. men vet inte om det är godkänt för ponny..annars är ju d-ring bra tycker jag, litelite skarpare än vanligt bett. men ett rakt gummipelham kanske funkar, dock gör det inte det på min men..

Vad jag har hört så är det bättre med flerdelat än rakt när dom sticker iväg då det är lättare för dom att bita tag och hänga i bettet när det är rakt.. Jag tror oxå att det kan funka om man änvänder ett skarpare bett, fast endast en tid och sedan byta tillbaka ...rida på det skarpa en gång och sedan byta tillbaka så det blir lite variation så hon får nåt och tänka på, samtidigt berömma henne med att ta det snälla bettet efter hon gått bra med det skarpa. Risken med att rida på ett skarpt bett för länge är att du till slut måste fortsätta rida med det då hästen blivit "hård i munnen".. Fast det beror ju även på vad det är för häst och hur ryttaren rider.

Sammanfattningsvis så förstår att du har det jobbigt!! Är så himla svårt med de där.. Så olika från häst till häst, vad dom lyssnar och reagerar på.. Man får pröva sej fram. Men prova att byta till ett skarpare och se ifall det funkar. Verkar på ditt svar som om du redan har provat allt och det är den sista utvägen. Så då får man lov ;)

Lycka till :bump:

Jag som är Lollo_19 "nära vän" :D kan säga att martingal är guds gåva till mänskligheten.:angel: Precis som Lollo sa så beter sig min ungefär likadant, men med martingalen funkar det mycket bättre. Vet inte om du redan använder det men, prova om du inte gör det.

Sen sa hon jag tränar för att jag skulle lägga volter om han drog iväg sådär, blir ju liksom inte lika störande som en halt (funkar ju mest på låga hinder), och liksom verkligen vara bestämd med att "du hoppar inte förrän du lyssnar!!"

Så som sagt, martingal, det är grejer det! ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Aconite
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 695
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar