Bett på okänd, pigg ponny?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Real_Life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 255
R

Real_Life

Eftersom vissa här är motståndare till lite skarpare bett undrar jag vad ni skulle tipsa om för bett i följande situation:
Ryttare med ny ponny, pigg och okänd, ryttaren är lite nervös och ponnyn likaså. Risken finns att ponnyn sticker på ex. uteritter. Ryttaren blir rädd för att rida ut och enda lösningen verkar vara att byta till ett skarpare bett på uteritter samt träna mycket dressyr tills ponny och ryttare lärt känna varandra och litar på varandra.
Vad skulle ni rekomendera för bett då? Säg att ponnyn i vanliga fall har två/tredelat, helt vanligt tränsbett.

Observera att jag inte känner till varken ponny eller ryttare, de är helt påhittade och jag undrar bara vad ni tycker :)

Sv: Bett på okänd, pigg ponny?

Kanske gummipelhamstång?

Jag tycker inte att man satter en nervos ryttare pa en nervos ponny!!
Ingen ide att fraga hypotetiska fragor, nar verkligheten ser sa annorlunda ut. Det basta man kan gora ar att testa sej fram.

Bettval har inte med ponnyns pigghet att göra utan med känsligheten i munnen och uppfostran. Samt med ryttarens ridkunskap.

För övrigt håller jag med Ramona.

Skulle låta ponnyn och ryttaren lära känna varann från marken innan ridning. För att ryttaren ska få en känsla av ponnyn och tvärtom. Sätta en nervös ryttare på en nervös häst och ett skarpt bett på dessutom kan väl inte gå annat än fel...

domino skrev:
Skulle låta ponnyn och ryttaren lära känna varann från marken innan ridning. För att ryttaren ska få en känsla av ponnyn och tvärtom. Sätta en nervös ryttare på en nervös häst och ett skarpt bett på dessutom kan väl inte gå annat än fel...

:bow:
kan inget annat än att hålla med!

Som föregående talare. Skarpt bett är aldrig en lösning, speciellt inte i kombinationen nervös ryttare - nervös häst.

Ryttaren får helt enkelt träna sin nya ponny mycket på hemmaplan så denne känner att den han kontroll.
Det är inte Bara att rida på skarpare bett.

Om jag bortser från när jag provrider så gör jag följande

1. Jag checkar av från marken och kliver inte upp på hästen förens de känns trygg där.

2. När jag kan skritta på lång tygel börjar jag trava
När jag kan trava på halvlång tygel (kontakt i munnen men jag tar inte i munnen) så tar jag galopp.
Detta har i vissa fall lett till att jag inte galopperat min nya häst dom först 2 månaderna.
Men jag har aldrig behövt betsla upp en häst. (fast jag kanske haft tur?)

det låter som en olämplig ponny för en nervös och oerfaren ryttare!!! :smirk:

folk ska inte köpa hästar dom inte klarar av.

ramonarunds skrev:
Jag tycker inte att man satter en nervos ryttare pa en nervos ponny!!

:bow: :bow: :bow:

Helt min åsikt! Dessutom skulle jag inte rida ut med en ryttare som är osäker på sin egen häst då det kan vaar en fara för andra som rider ut med det ekipaget.
Häst och ryttare får lära sig lita på varandra och samarbeta på inhägnat område först sen kan man leta efter ett skarpare bett om det fortfarande behövs.
Kan man inte få bort ryttarens osäkerhet och rädsla skulle jag råda den ryttaren att byta häst till en lugnare och tryggare som h*n kan ha mycket roligare med!

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka