Bett på känslig häst!?

N

Nataliiie

Hoppas jag lagt tråden rätt ! :)

Men nu till min fråga, jag rider en liten tinker som är überkänslig i munnen och har tjocka "läppar" (mungipor), han rids nu på hackamore men när han drar ner huvet o då har man ingen chans att få upp det, så nu till min fråga, vad kan man använda förr bett eller "träns" eller a, vad som helst? han rids på halsring i skritt i ridhus.

Sv: Bett på känslig häst!?

Ta hjälp av en tränare.

Drar hästen ner huvudet med hack (som är SKARPT) så kan det nog vara läge att skaffa lite hjälp.

Har hästen haft bett innan?

Men det är bara en olat han har!

Han går på bett nån gång i bland och då svullnar han bara upp.
Tränare har vi redan provat o dom säger att man ska snärta till honom med spöt vilket jag inte har hjärta till då de ändå inte hjälper o han blir tjurig, lessen o ser så oskyldig ut.. :eek:

Ridit för ett x (4-5?) antal redan ;)

Ridit för ett x (4-5?) antal redan ;)

Det är väl inte mycket? Du har ju uppenbarligen inte hittat rätt än ;)

Jag skulle rida med ett vanligt tränsbett, kanske ännu hellre ett tredelat. Hack är ju rätt skarpt.
Vad menade du med att han svullnar upp av bett? :confused:

Men nu till min fråga, jag rider en liten tinker som är überkänslig i munnen och har tjocka "läppar" (mungipor), han rids nu på hackamore men när han drar ner huvet o då har man ingen chans att få upp det, så nu till min fråga, vad kan man använda förr bett eller "träns" eller a, vad som helst? han rids på halsring i skritt i ridhus.

Jag har också en häst med tjocka mungipor - läppar - och tillika trångt i gommen. Han rids bäst på ett tunnare bett. Det ligger bättre i hans mungipor, då slipper han skav. Att också se till att det är precis lagom stort på längden, så att inte hålet vid ringarna kniper.

Hälsning Maja

stallet ligger 4 mil från city ( 2 mil till närmsta "by") på otroligt dålig bilväg, haha det finns inga som kan komma ända dit , tyvärr :/

Om du nu vill börja rida på bett, ta hjälp av din tränare och ett tips av mig är att köp ett väldigt snällt bett med fasta ringar ;) det ligger mer still i munnen på dom! Det brukar jag ta på min häst ibland och det funkar jättebra när hon är lite extra pigg, för om jag drar så blir det inte obehagligt i munnen på henne...

Nej inte det heller :( vi har provat plastbett.

frågat hästtandläkaren om tips?

Om hästen tar ner huvudet när jag rider (har hänt att någon försöker beta...) brukar jag liksom ruska till med tyglarna, Alltså inte korta av dom och dra upp huvudet, utan slänga lite med dom från sida till sida (slaka tyglar och båda tyglarna i samma hand) så det känns obehagligt för hästen, då lyfter den huvudet igen och man slipper dragkamp. Har bara gjort detta med sidepull och bett dock, funkar kanske inte alls med hackamore.

Testa ett novabett (mjukaste du kan ha) eller ett tredelat bridongbett? Dom är ju smalare än vanliga tränsbett :)

Och så tror jag att du ska DRIVA riktigt ordentligt när han drar ner huvudet så att han verkligen måste tänka framåt och uppåt :)

Om hästen tar ner huvudet när jag rider (har hänt att någon försöker beta...) brukar jag liksom ruska till med tyglarna, Alltså inte korta av dom och dra upp huvudet, utan slänga lite med dom från sida till sida (slaka tyglar och båda tyglarna i samma hand) så det känns obehagligt för hästen, då lyfter den huvudet igen och man slipper dragkamp. Har bara gjort detta med sidepull och bett dock, funkar kanske inte alls med hackamore.

Tack! Ska prova de. :idea: Har nämligen ett antal såna hästar :D

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 568
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag har en tinker som kan vara extremt fjantig och busig. Just nu har jag ett rakt gummibett och de funkar han väll sådär på, rider man...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: Gimlan
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 854
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama