Bett på dressyr häst!

Sv: Bett på dressyr häst!

Har provat tredelat i olika tjocklekar, tvådelat i olika tjocklekar.
Det min häst trivs bäst med är ett ganska tjockt vanligt tvådelat som är en storlek större än vad som rekomenderas nuförtiden...:angel:

På kandaret däremot har jag en väldigt smal bridong och ganska stor tungfrihet på stången.
Har inte ridit honom superseriöst på kandaret ännu, vi är i en tillvänjningsfas. Så tids nog kanske det blir andra bett.

På unghästen rider jag med tredelat.
Exprimenterar fortfarande på den andra hästen, men det lutar årt ett ganska tjockt tvådelat bett.
Man ska ju ta det bett som hästen tycker bäst om, inte det som är på modet...

Jag har ett normaltjockt(?) tvådelat bett och ett tredelat bett med fasta ringar.
(Inte samtidigt såklart :angel: )

Ganska smalt tvådelat med fasta ringar, strl. 9,5

Har testat många olika bett i olika strl och har även ridit bettlöst (för att ha något att variera med) men det tvådelade är det enda som fungerar utan att ponnyn (maxad d) får sår i munnen. Han trivs ju med det så ska låta bli att mixtra med betten tillsvidare.

Smalt tredelat i mässing trivs min kuse bäst på!

Rider i princip bara på vanligt tre-delat... Gillar såna bett mkt!

Tredelat :)

tränsbett börjar hon bara att "knapra" på :crazy:

Tvådelat eggbett för tillfället. Men jag tycker inte det funkar perfekt och hästen verkar lite irriterad av det, så jag ska prova ett Sprenger snart, får vi se om det smakar bättre.

Tredelad bridong med fasta ringar eller rakt med fasta ringar.

Ibland rakt syntet eller tredelat mässing.

Jag rider på ett rakt bett med fasta ringar, för han trivs jättebra med det.. Ingen som vet varför man inte får tävla med rakt bett på dressyr?

Jag byter lite då och då. Just nu är det ett vanligt tvådelat tränsbett. Annars rider jag på rakt bett (bara på träning), tredelat med en "spärr" så att det inte åker upp i gommen eller vanligt tredelat.

Menar du ett Pessoa magic bett? Vet du om man får tävla på det? det är ju ledat... :angel:

Ojdå, tråden blev ganka poppis. Hehe :)

Själv rider jag just nu på ett vanligt tvådelat bett men ska nog bya till ett bett med fasta ringar, plus att de ska vara lite smalare oxå.

Jag har ett Pessoa magic bett med fasta ringar som min ponny gillar, tävlar oxå på det.

Det ser helt "normalt" ut, det är bara att det är lite tjockare på baksidan av "ledningen" så att det inte går att böja åt det hållet vilket gör att det ligger mer som ett raktbett i munnen.

Att det är ledad åt bara 3 håll, ist. 4 tror jag inte spelar nån roll, då det inte står i TR exakt åt vilka håll det ska vara ledat tolkar jag det som tillåtet..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart med arrangör och datum av Folksam ponny-SM i dressyr 2025.
Svar
0
· Visningar
84
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
61
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka