bett och munhjälp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare islands_lover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 904
I

islands_lover

Jag rider just nu bara på Hackamore, men målet är att ha ett smalt tredelat (10.5) . Stackars killen (islänning) har ärr inne i munnen och är jobbig att rida med tredelat. Men med hjälp och träning så finns det nog hopp för oss oxå. :smirk: Just nu använder jag inte det tredelade.

Är det någon som har tips på hur vi ska gå till väga med hans mun? Jag ska in för tandläkare så fort han kommer upp..

Sv: bett och munhjälp

Varför tredelat? Det snällaste som jag förstått det är ett oledat metallbett...

Så har oxå förstått det, men han är en väldigt het häst med mycke vilja och det är så svårt att styra med ett rakt bett..

Så är min new forest också, men jag tycker det är lättare att styra med en rak mundel..

hej hej!!!
varför inte rida med hacka more sen då???
men annars prova ett rakt pelham, de funkade på den hästen jag rider. Het men kan inte ha vanliga bett
lycka till

jo, det får du, men i öppen klass och skänklarna får inte vara längre än 7 cm (min är då låååååååånga 7 ;) )

med min hand så funkar tredelat bra.. men jag ska kolla om det finns ett rakt pellham att prova,
hur skulle ni göra övergången från bettlöst till bett?

Jag satte bettet i munnen med red med hackamoret....
Sen efterhand som allt fungerade använde jag mer och mer bettet i munnen och tillslut tog jag bort hackamoret....

Tiden det tog var nog drygt 3 månader....men då hade ponnyn en gravt utvecklad bettfobi...

Det är han inte, utan mer bara "allmänt bråkig" och skyggig med bettet, med hackamoret är han "lugn" (busig som f*n :devil: )

Jag tänker nog forstätta med hackamoret tills tandisen har kommit hit (vilket innebär till i höst).

Lät du han ha bett i munnen utan att du tog i det i början och sen försiktigt ökar kontakten?

Jag hade hållt mig till ett rakt bett med fasta ringar, de ligger stilla och stadigt.

För övrigt, har min pålle haft problem i munnen, ridit på sidepull över ett år och så smått börjat rida på rakt, inga problem med övergången

vilken typ av rakt är det? har du bild?

Först hade jag inte ens tyglar i bettet, utan bara i hackamoret...

När han vant sej vid att ha bett i munnen så satte jag dit tyglarna och sen red jag med dubbla tyglar tills han inte fick panik längre när jag använde bettets tyglar....

Därefter använde jag bara bettets tyglar och lät hackamorets tyglar vara helt lösa...

Och när jag kände att allt var lugnt så tog jag helt enkelt bort hackamoret..

Jag har köpt mitt från Hööks för 179:- tror det är märket HorsePower? (något liknande namn iaf) Dock kommer jag vilja köpa Globus raka med fasta ringar i stället.Mycket bra bett båda två!

Jag har ett sådant här i storlek 10.5 cm som bara ligger och "skräpar"

2051-5645_1.jpg

HUr är det att tölta i ett sånt bett (och tävla?), blir inte hästen "starkare" och mer svårstyrd? fast det kanske inte är så svårare än Hackamoret...

Vet ej om bettet gör det svårare att tölt då jag inte har någon isis...

Men har du ingen möjlighet att låna ett bett av någon och pröva...

ska kolla... men det är inte riktigt aktuellt ennu.. utan i höst

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 191
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 777
Senast: cirkus
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 789
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka