Bett och inverkan

Sv: Bett och inverkan

Jag har ridit många hästar på bridongbett istället för tränsbett. Nu har jag också köpt ett sådant som jag ska prova idag. Anledningen är att bridongbetten är smalare än tränsbetten (finns säkert undantag men dom har jag inte sett). Jag anser att ett smalt bett många ggr är snällare än ett tjockt, de hästar jag ridit på bridong har många ggr haft tjocka tränsbett innan och kollar man dem i munnen så ser man hur j-la trångt det varit- I kombination med ofta två remmar runt nosen tycker jag att Detta inte är annat än plågsamt.
F.ö vet jag att jag inte är hård i handen så jag grubblar aldrig desto mer på den eventuella skarpheten i ett smalt bett.

Kan det vara så att din häst har trång mun och inte gillar tjockare bett?

Ska bli roligt att höra hur bridongbettet fungerade.
Nja, detta bridongbett jag rider på, är inte lika tunnt som jag sett att andra bridongbett kan vara, men ngt tunnare än "normalt" tror jag nog det är. Jag har tyvärr inget mått, men jag kan mäta imorgon.
Hästen har ganska så platt gom, så detta med att han trivs bättre just på tredelat kommer därifrån, sen att bettet jag rider på möjligtvis är tunnare då, men inte så mkt.
Det vanliga tredelade jag köpte, hade samma omkretsmått som bridonget, men det funkade endå inte.

Nej, detta med att tunnare/tjockare skulle vara mildare/starkare i verkan, beror helt på handen som håller.

Lycka till med bett-provandet. Ska bli spännande med uppdatering om vilket som fungerar. Detta med bett är ju en lika stor djungel som vad sadlar är, brukar jag säga:)

Pessoa Magic finns att köpa på grand-prix.se. Finns tre olika där, vet inte vilket du är ute efter. Sen finns de på lillhastenistav.se också. (Såg nu att ngn redan länkat till den sidan).

Senast ändrad av en moderator:

Jag kollade på sidan. F- n vad mkt skitbett folk kan köpa alltså, helt vedervärdiga. Detta gav mig först ett gott skratt, sedan tyckte jag synd om de stackars hästar vars ryttare tror att detta är lösningen de är ute efter: "Happy Mouth "gå på tygel" bett rakt eller delat 12,5 till14,5cm ( rakt finns även i 11,5cm )"

Jag kollade på sidan. F- n vad mkt skitbett folk kan köpa alltså, helt vedervärdiga. Detta gav mig först ett gott skratt, sedan tyckte jag synd om de stackars hästar vars ryttare tror att detta är lösningen de är ute efter: "Happy Mouth "gå på tygel" bett rakt eller delat 12,5 till14,5cm ( rakt finns även i 11,5cm )"

Hissbett kallas ofta "gå på tygel bett" eftersom hästen fint kröker nacken.

Fö hoppas jag inte det var pik till mig, jag visade bara Pessoa Magicbetten.

Jo, klart det är "fint" när de kröker på nacken... :grin: men själva uttrycket har jag faktiskt inte hört. Så löjligt...

Nejdå, absolut inte. Det var en pik mot situationen. Jag bad ju dig att visa bettet :)

Alltså, ursäktamig! "Hackamore med 3-delat bett. Komplett med kedja. Långa skänklar. 11,5-13,5cm "
Vem rider med hackamore med långa skänklar och dessutom med bett?

Japp, kapsoner med cykelskedja som bas formar sid helt efter hästens nosrygg. De med fast järn i böjer man till och de blir således stadigare. Jag har dock aldrig använt ngn själv.

Måste bara fråga två frågor här:
Min häst, tror jag, tycker det blir rätt så trångt i munnen då han verkligen inte vill tugga eller arbeta på nåt vis, men ibland går det... tror ni han skulle tycka bättre om ett bridongbett istället...? :) Har hört att ju smalare desto bättre...

Och så undrar jag vad det är som gör att hästarna tycker bättre eller sämre om mässing eller vanlig metall... skillnad? :confused:

// Matilda

Ofta passar smalare bättre ja så testa kan du ju göra :) Vanliga tjocka bett blir ofta alldeles för klumpiga, jag vet bara äldre hästar som gått på tjocka bett hela sitt liv föredra dem faktiskt.

Andra metaller "smakar" annorlunda och känns ofta mjukare - därför hästarna kan ha lättare att acceptera dem. Själv vill jag helst rida med rostfritt just pga att få ett direkt kvitto på min ridning, min hand och mitt bettval. Känns lite "fusk" att stoppa in något hästen tycker om pga "smak". Men går hästen bättre så har den gjort sitt val - då får den ha det bettet. Men det är inget jag stoppar in som första bett på en krångelhäst utan jag försöker komma till botten med problemet att acceptera bettet/ryttarens hjälper.

Järnet är tillför att stadga upp betslingen - inte för att användas med kraft! Beroende på vad hästen trivs med och vad som passar ekipaget så väljer man fast järn eller som kedja. Självklart är ju kapsonen fodrad!

Själv använder jag remontgrimma på samma sätt som en kapson och just stadgan saknar jag lite. Remonten (trots stadig tjockt fodrad) glider lätt lite på sned och blir lite otydlig. Kan tänka mig att en kapson blir väldigt mycket tydligare för hästen. Mycket tydligare än ex ett sidepull. Ridkapson är mestadels till för att skola hästen med och då vill man ju oftast ha precisa signaler.

Hur har det gått med bettprovandet? Nyfiken:)

Jag köpte ett brodongbett, som sagt. Det var 14mm i tjocklek. Jag har dock bara ridit hästen på det 2 ggr eftersom jag efter det tycker att hon verkat konstig i andra sammanhang, och därför rids hon inte just nu. Hon promeneras och går i hagen i väntan på att ägaren ska få ut en equiterapeut till henne. Jag misstänker att hon har ont någonstans och jag vill veta att hon mår bra innan jag rider henne mer.

Men ja, jag tycker att hon inte "krullar ihop" sig lika mkt på det tvådelade som hon gör på tredelat. Men för att utvärdera det mer skulle jag vilja rida fler ggr på det. Hon har en tendens att "fläppa" med underläppen på det tvådelade, och det gör hon inte annars. Vad detta beror på det vette f-an - Någon som vet? Jag minns en av mina vänners ponny som gjorde så också. Han tuggade iofs nästan aldrig på bettet, men det gör denna dam. Däremot under ridning så "fläppar" hon till ibland, men öppnar inte munnen och det är inte störande förutom att jag undrar vad det beror på :confused:

Ofta passar smalare bättre ja så testa kan du ju göra :) Vanliga tjocka bett blir ofta alldeles för klumpiga, jag vet bara äldre hästar som gått på tjocka bett hela sitt liv föredra dem faktiskt.

Andra metaller "smakar" annorlunda och känns ofta mjukare - därför hästarna kan ha lättare att acceptera dem. Själv vill jag helst rida med rostfritt just pga att få ett direkt kvitto på min ridning, min hand och mitt bettval. Känns lite "fusk" att stoppa in något hästen tycker om pga "smak". Men går hästen bättre så har den gjort sitt val - då får den ha det bettet. Men det är inget jag stoppar in som första bett på en krångelhäst utan jag försöker komma till botten med problemet att acceptera bettet/ryttarens hjälper.

Men vad finns det för bridongbett? Tvådelat eller tredelat, vilket är bäst? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 321
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 566
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar