stjarnfrugt
Trådstartare
Sv: Bett och inverkan
Hur ser ett Pessoa Magic ut? Länk?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ridit många hästar på bridongbett istället för tränsbett. Nu har jag också köpt ett sådant som jag ska prova idag. Anledningen är att bridongbetten är smalare än tränsbetten (finns säkert undantag men dom har jag inte sett). Jag anser att ett smalt bett många ggr är snällare än ett tjockt, de hästar jag ridit på bridong har många ggr haft tjocka tränsbett innan och kollar man dem i munnen så ser man hur j-la trångt det varit- I kombination med ofta två remmar runt nosen tycker jag att Detta inte är annat än plågsamt.
F.ö vet jag att jag inte är hård i handen så jag grubblar aldrig desto mer på den eventuella skarpheten i ett smalt bett.
Kan det vara så att din häst har trång mun och inte gillar tjockare bett?
Hur verkar ett bett med stor tungfrihet om det inte är kedja så man kan reglera? Det måste vara väldigt skarpt och trycka i gommen tänker jag..?
Jag kollade på sidan. F- n vad mkt skitbett folk kan köpa alltså, helt vedervärdiga. Detta gav mig först ett gott skratt, sedan tyckte jag synd om de stackars hästar vars ryttare tror att detta är lösningen de är ute efter: "Happy Mouth "gå på tygel" bett rakt eller delat 12,5 till14,5cm ( rakt finns även i 11,5cm )"
dom flesta hästar går betydligt bättre på tredelat. det är Inte starkare utan mildare än ett tvådelat pga nötknäppareffekten minskar och det formar sig mer efter munnen.
Hur har det gått med bettprovandet? Nyfiken
Ofta passar smalare bättre ja så testa kan du ju göra Vanliga tjocka bett blir ofta alldeles för klumpiga, jag vet bara äldre hästar som gått på tjocka bett hela sitt liv föredra dem faktiskt.
Andra metaller "smakar" annorlunda och känns ofta mjukare - därför hästarna kan ha lättare att acceptera dem. Själv vill jag helst rida med rostfritt just pga att få ett direkt kvitto på min ridning, min hand och mitt bettval. Känns lite "fusk" att stoppa in något hästen tycker om pga "smak". Men går hästen bättre så har den gjort sitt val - då får den ha det bettet. Men det är inget jag stoppar in som första bett på en krångelhäst utan jag försöker komma till botten med problemet att acceptera bettet/ryttarens hjälper.