Bett och inverkan

stjarnfrugt

Trådstartare
Hästen jag rider går på tredelat tränsbett med löpande ringar. Jag ska dock prova ett tvådelat vanligt med löpande ringar på henne nu eftersom jag inte riktigt förstår varför hon går på tredelat. Enligt min erfarenhet är ett tredelat oftast skarpare för hästen då de inte kommer undan på samma sätt, men jag har hört olika även där. Tex att ett tredelat kan vara bra för hästar med låg gom, eftersom det ligger på tungan och inte trycker upp i gommen som ett tvådelat. Däremot tycker jag att hon har en tendens att krulla in huvudet lite väl mkt och därför är jag nyfiken på att se hur hon beter sig på tvådelat. Jag rider henne fö utan nosgrimma och hon går inte runt och gapar/slänger med huvudet.

Ägaren rider med tredelat och pullargrimma för att det följde med henne vid köpet, men jag har inte fått något motivering till varför. Hon rider henne även på sidepull men det har jag inte provat ännu. Jag har aldrig ridit på sidepull och vill inte göra det innan jag läst på exakt hur det verkar.

Så, finns det nu någon som kan redogöra för rakt, tvådelat resp. tredelat tränsbett, hur de verkar och varför ni väljer att rida på just det/variera mellan dem. Skulle även vara intressant att höra detsamma om sidepull :)

Sv: Bett och inverkan

Testa tvådelat. Min unghäst länger lättare ut överlinjen (bjuder ärligt fram till bettet ist för att lätt hamna bakom i hans fall) på tvådelat. Men å andra sidan gillar han inte att det viker sig (trots anatomiskt för att förhindra detta) så jag tejpar fn leden i mitten och då är han nöjd.

KL Varför rider du inte med rakt bett? OBS! Jag ifrågasätter inte utan frågar.
Det låter som det saknas det typ av bett du fått till (2-delat med "spärr"). När det gäller bett finns inga "sanningar" (utom de rent anatomiska)! Man får pröva sig fram (och sitter där sedan med sin bettsamling!). Men om de typ av bett fanns om du beskriver skulle jag nog investera i ett till iaf!

Det finns hur många åsikter / tyck / "sanningar" som helst ang bett och hur det inverkar (och handen.....). Man får prova sig fram (rek dig att försöka låna alternativen - istället för att göra som "vissa andra " = jag. Suck!). Det som f n fungerar bäst på pållen är 3-delat i mässing med fasta ringar.

Ett bettlöst alternativ kan vara ridkapson. Någon här rekommenderade det och det funkar bra - dessutom till andra typer av träning (från marken).

Kanske onödig kommentar - men du bör förstås också vara överens med ägaren.

KL Varför rider du inte med rakt bett? OBS! Jag ifrågasätter inte utan frågar.
Det låter som det saknas det typ av bett du fått till (2-delat med "spärr"). När det gäller bett finns inga "sanningar" (utom de rent anatomiska)! Man får pröva sig fram (och sitter där sedan med sin bettsamling!). Men om de typ av bett fanns om du beskriver skulle jag nog investera i ett till iaf!

Hästen fullkomligt hatar raka bett, Nova som metall (mullen mouthed), han stänger inte munnen om dem oavsett om han går utan nosgrimma eller med hårt spänd remontgrimma (och saker däremellan). En gång gjorde jag misstaget att rida hon på Novabettet (under inridningsperioden när jag fortf trodde Nova var bäst att vänja in unghästar på) och hästen betedde sig som om an var halt på alla fyra och var inte längre varken styr eller stoppbar typ.

Det finns bett med "spärr" - Pessoa Magic. Men de finns från 12,5 och uppåt och jag är tveksam till om jag vill sätta ett så stort bett i munnen på honom när han blir som allra gladast om bettet ligger prickstill i munnen på honom.

En fundering jag har är Bomberbettens raka med tungfrihet, de har betydligt trevligare tungfrihet än "vanliga" raka med tungfrihet. Dock vet jag inte om det blir lite stumt med helrakt.

Men men, allt blir bättre med mer ridning (min är ju 4). En svår munn blir ALLTID bättre med utbildning, det är jag mycket väl medveten om. Det gäller bara att hitta bett på vägen som gör att man kan komma vidare så man inte får allt fokus på munnen hela tiden så man inte får igenom själva ridnignen.

Jag har själv sett hur hästen, som för mig inte är kontaktbar på töm med bett, gå med stilla stängd munn med stadig bjudning till handen efter bara ett varv i ridhuset med körtränaren i vagnen. Tömhänder som en gud :bow: Därför låter jag min dressyrtränare tömköra honom a lá dressyr och själv tömkör jag rakt ut i skogen med grimma, det gäller att veta sina begränsningar ;)

/ connemaran

Ett bettlöst alternativ kan vara ridkapson. Någon här rekommenderade det och det funkar bra - dessutom till andra typer av träning (från marken).

Menar du med stål som ligger över näsryggen på hästen, eller finns det kapson som är mjuk?

Jag har ridit en hel del på sidepull och trivs kanon, även hästen. (Men det tål att upprepas att även ett bettlöst träns blir hårt med fel händer! ) Mitt sto jobbar bättre med sidepull och jag känner att jag har lättare att slappna av och följa med henne när hon har det. Förmodligen en kombination där både jag och damen slappnar av och därför jobbar.

Får man igenom böjning och ställning på samma sätt med sidepull? Verkar det bara på nosen eller är det kominerat med tryck på nacken?

Det enda bettlösa jag ridit på är ponnyhackamore (bortsett från grimma då jag bara lallat runt), det gällde en häst jag var medryttare på då jag var 15 och han hade extremt dåligt med plats i munnen och passade i väldigt få bett. Han trivdes bra på hackamore när man red ut, men när jag red på banan hade jag ett smalt bett med kopparinlägg. Med hackamoret upplevde jag att det var svårt att ställa/böja, men å andra sidan var jag inte van att rida på det, inte så rutinerad öht och hästen var inte välutbildad och välriden. Så det är förmodligen inte mkt att gå på.

dom flesta hästar går betydligt bättre på tredelat. det är Inte starkare utan mildare än ett tvådelat pga nötknäppareffekten minskar och det formar sig mer efter munnen.

om du tycker tredelat är för starkt så är det snarare rakt bett du ska prova. visst kan tvådelat funka på en del hästar så prova kan man alltids, men som sagt, vanligare att dom trivs bäst med tredelat.:)

Rent tekniskt så rider jag på exakt samma sätt med sidepull som med bett. Hur det verkar på nacken har jag aldrig tänkt på varken med vanligt träns eller sidepull, jag har aldrig behövt det, men eftersom det heter just sidepull förmodar jag att det inverkar enbart i sidorna på hästens käke. Annars skulle jag nog säga att sidepullet är något skarpare än ett träns med bett, men det kan ju helt enkelt bero på att min tjej gillar det bättre och därför slappnar av och lyssnar mer.

Ett hackamore är inte ens i närheten av samma sak som sidepull. De funkar på helt olika sätt. Jag är själv inte förtjust i hackamore, det är alldeles för skarpt för mina händer.

Senast ändrad:

Nope, men jag kan ge det en tanke inför dressyrtävlandet nästa år. Eller är det godkänt måntro? Vanlig dressyr i första hand, fälttävlansdressyren i andra (med tanke på banhoppningskvalen med hopprädd matte lär det ta tid :D). Just nu är det det problemet man får börja fundera över, lillpojken har ju blivit stor :love:

Ja - med "cykelkedja". Hade själv svårt att hitta ett som var "precis rätt" - men efter letande fann jag ett på en AR-sida. Det är dottern som använder det till sin (underbara) ponny och från början var det tänkt för markarbete men det funkar bra att rida med.

Jag tror jag sagt fel. När jag var i stallet idag tittade jag på det bettlösa tränset och det är bara som en nosgrimma med två ringar på vardera sida för tygeln, det jag tänkte på när jag snackade om tryck på nacken var en annan version som jag sett där det är typ sidostycken med ringar som man fäster tygeln i, men det är alltså inte ett sådant hon har...

Jag vet att hackamore är helt annat än sidepull, det säger ju sig själv när det är både kedja och hävstång. Vad jag menade är att det är det enda jag ridit på som är bettlöst :)

Centaur: jag har hört båda versioner dvs att tredelat är skarpare och att det är snällare. Jag tror det är individuellt för hästen, men eftersom denna dam har en förmåga att krulla in huvudet trots att jag inte är hård i handen så vill jag testa tvådelat och tids nog kanske även rakt, för att se om det blir nån skillnad :)

Btw, jag har någon gång hört att ett tredelat är svårare att få igenom vissa tygeltag på eftersom det verkar annorlunda än det traditionella tvådelade. Men jag minns inte exakt vad som sades men har nästan för mig att det handlade om understödjande och ledande... hm. Nån som hört samma?

nä det kan jag inte tänka mig, det ser ut som ett stångbett med stor tungfrihet fast med vanliga tränsringar då.

Hur verkar ett bett med stor tungfrihet om det inte är kedja så man kan reglera? Det måste vara väldigt skarpt och trycka i gommen tänker jag..? :confused:

Det finns bett med "spärr" - Pessoa Magic.

Det gäller bara att hitta bett på vägen som gör att man kan komma vidare så man inte får allt fokus på munnen hela tiden så man inte får igenom själva ridnignen.

Tömhänder som en gud :bow: Därför låter jag min dressyrtränare tömköra honom a lá dressyr och själv tömkör jag rakt ut i skogen med grimma, det gäller att veta sina begränsningar ;)

Såklart att det måste finnas................! Det "låter" bra - fast teori och praktik stämmer ju inte alltid! Hästen har en benägenhet att överraska - fast så kan han ju inte läsa heller!

Amen! Det är ju inte MUNNEN man ska påverka utan "själva hästen". Jag håller absolut med dig. Inte en massa trixande med utrustningen för att kompensera.

Jaaaaa! Att inse sina begränsningar är ju själva grunden. Man lär nytt hela tiden - det är just det som är roligt!

Prova ett tvådelat. Som andra skrivit, finns hur mkt som helst att höra och läsa om olika bett och deras inverkan.
Då jag köpte min häst, (fick jag inte med ngnting, jo en sliiten grimma som var för liten) och den jag köpte han av var totalt ointresserad av att svara på mina frågor om utrustning osv.
Iaf, hade mkt olika bett hemma. Satte på ett vanligt tvådelat. Red mkt lugn, hästen var snäll o glad. När vi började komma igång, och skulle börja med dressyren var det ingenting som stämde. Han krullade ihop sig ngt så otroligt och gick inte fram ett steg.
Kollade igenom honom med veterinär o tandläkare, inget hittades.
Lånade då ett tredelat bridong, och provade det. Hästen gick som en gud, fint stöd, sökte sig neråt och framåt, ja det blev en helt annat häst.
Gick iväg och köpte mej ett vanligt tredelat, men nej du, det gick inte. Bettet i sig var exakt lika med märke och mått, men det funkade inte.
Fråga mej inte varför det endast funkar med tredelat med små ringar, men det rider jag på än idag.

Det jag vill med denna "berättelse" är att det finns tusen och åter tusen av sådana här berättelser om olika hästar som trivs med olika sorters bett, så prova dig fram lugnt och försiktigt. Försök låna ett tvådelat till o börja med, själv har jag en hel låda med lite olika bett i olika storlekar som jag samlat på mej. Mkt pengar som ligger o "skräpar".

Jag har ridit många hästar på bridongbett istället för tränsbett. Nu har jag också köpt ett sådant som jag ska prova idag. Anledningen är att bridongbetten är smalare än tränsbetten (finns säkert undantag men dom har jag inte sett). Jag anser att ett smalt bett många ggr är snällare än ett tjockt, de hästar jag ridit på bridong har många ggr haft tjocka tränsbett innan och kollar man dem i munnen så ser man hur j-la trångt det varit- I kombination med ofta två remmar runt nosen tycker jag att Detta inte är annat än plågsamt.
F.ö vet jag att jag inte är hård i handen så jag grubblar aldrig desto mer på den eventuella skarpheten i ett smalt bett.

Kan det vara så att din häst har trång mun och inte gillar tjockare bett?

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 321
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 566
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar