stjarnfrugt
Trådstartare
Hästen jag rider går på tredelat tränsbett med löpande ringar. Jag ska dock prova ett tvådelat vanligt med löpande ringar på henne nu eftersom jag inte riktigt förstår varför hon går på tredelat. Enligt min erfarenhet är ett tredelat oftast skarpare för hästen då de inte kommer undan på samma sätt, men jag har hört olika även där. Tex att ett tredelat kan vara bra för hästar med låg gom, eftersom det ligger på tungan och inte trycker upp i gommen som ett tvådelat. Däremot tycker jag att hon har en tendens att krulla in huvudet lite väl mkt och därför är jag nyfiken på att se hur hon beter sig på tvådelat. Jag rider henne fö utan nosgrimma och hon går inte runt och gapar/slänger med huvudet.
Ägaren rider med tredelat och pullargrimma för att det följde med henne vid köpet, men jag har inte fått något motivering till varför. Hon rider henne även på sidepull men det har jag inte provat ännu. Jag har aldrig ridit på sidepull och vill inte göra det innan jag läst på exakt hur det verkar.
Så, finns det nu någon som kan redogöra för rakt, tvådelat resp. tredelat tränsbett, hur de verkar och varför ni väljer att rida på just det/variera mellan dem. Skulle även vara intressant att höra detsamma om sidepull
Ägaren rider med tredelat och pullargrimma för att det följde med henne vid köpet, men jag har inte fått något motivering till varför. Hon rider henne även på sidepull men det har jag inte provat ännu. Jag har aldrig ridit på sidepull och vill inte göra det innan jag läst på exakt hur det verkar.
Så, finns det nu någon som kan redogöra för rakt, tvådelat resp. tredelat tränsbett, hur de verkar och varför ni väljer att rida på just det/variera mellan dem. Skulle även vara intressant att höra detsamma om sidepull