Bett och fram till handen

Sv: Bett och fram till handen

Jag tror att det finns flera vägar att gå när man rider en sådan häst som du beskriver. Dels som Fiorano beskriver men själv föredrar jag en annan väg.

Jag brukar tänka att man måste få hästen att stanna upp, vänta och länga ut innan man kan börja rida aktivt framåt. Att hela tiden hålla en väldigt lugn takt där man hittar en god balans (heta hästar har ofta problem med takt och balans) och uppmanar hästen att söka sig ner och fram. Här kan gramanen var till väldigt bra hjälp om man klarar av att hantera den.
När man sedan har kommit dit där hästen är lång i överlinjen och väntar på ryttaren istället för att springa före så kan man mer aktivt börja rida framåt.

Vilken väg man väljer är ju högst personligt. För mig känns det främmande att börja rida en obalanserad och springig häst jättemycket framåt.
Men jag tror som sagt att alla sätt kan fungera lika bra.

Ang stöd. Jag vill ha en mjuk och följsam kontakt utan tyngd eller drag. Sen brukar detta variera under hästens utbildning. Vissa perioder får man acceptera ett tyngre stöd för att sedan kunna rida ur det.
Om hästen inte tar kontakt så kan felet sitta i munnen men ofta når man en förbättring med hjälp av lösgörande arbete och så småningom power framåt.

Min förra häst var precis sån, det fanns mycket energi i honom och han var så känslig i munnen att man gärna hamnade i ett passivt avvaktningsläge där det bara blev "motion, inget arbete".
Innan poletten trillade ner hos mig, eller rättare sagt NÄR den gjorde det, så var det som att en helt ny värld öppnades... Våga lägg till skänkeln, våga ha ett bra stöd i hand (utan att bli hård) och R I D. Han blev som en ny häst, och det var helt underbart!
:)
Plötsligt hade jag dessutom skapat en mun på min häst, istället för att bara ha ett i stort sett obefintligt stöd på bettet.
Och det är jättesvårt att beskriva just de här hästarna, för det handlar inte om att de "knäpper av" eller nåt sånt, det finns verkligen ingenting i händerna! Problemet för mig var bara att problemet egentligen inte låg i munnen, utan i det faktum att det kändes "fel" att driva en sån het häst.
Men drivningen och arbetet som kom med den, gjorde att jag då fick en häst som var stadig i både mun & form.
Det kan kännas självklart (i teorin) att man ska använda benen när man rider sin häst, men när man sitter på ett hetsigt energiknippe, så är det inte alls lika självklart...
:D

Hade en annan häst som var väldigt mycket likadan några år senare, och då var jag himla nöjd över att kunna göra rätt från början på henne. Och på henne var gramanen ovärderlig stundtals. Inte för att tvinga ned henne, utan bara för att "fånga in hela hästen" och så att jag kunde rida ordentligt med skänkel.
Det är lätt att man hamnar i en twilight zone en stund på såna hästar, att de bara springer undan för skänkeln och inte accepterar bettet, och just där gjorde gramanen det den var menad för på henne. Inramningen gjorde att hon accepterade den drivande & formande skänkeln, och därigenom slappnade av och började arbeta med sina bakben, något som var svårt just på henne. Och att ordentligt kunna rida igenom henne på gramanen nån gång i veckan gjorde att hon funkade klockrent övriga dagar dessutom... Så småningom hade det långsiktiga arbetet gett resultat och vi kunde lägga gramanen på hyllan för alltid.
:D

Kul att det verkar gå framåt för er!

Kan köpa ditt resonemang till viss del. Men jag uppfattar inte Sommarminnes häst som springig och obalanserad så jag ser inge problem med att rida på framåt. Bara för att hon lägger ben på honom ska han inte rusa ivåg, bara ramas in tydligare mellan hand och skänkel.

Om man som du vill rida långsamt på en het häst resulterar det ofta i att de blir frustrerade och studsar upp och ner iställer för att varva ner och ta stöd på bettet. Men kan mycket väl fungera på nån häst. Alla har vi olika erfarenheter.

jag förstår ditt resonemang men det fungerar tyvärr inte på min häst. han måste verkligen ridas framåt även om ibland hela min kropp säger något annat ibland så är det då han lugnar ner sig och kommer fram till handen. precis som Fiorano säger så är ju inte tanken att han ska rusa framåt utan han vill bara att jag ska visa honom hela tiden med stadiga ramar vad han ska gå.
om jag sitter och vill att han ska stanna upp och vänta på mig och sitter och kämpar för det så blir det tyvärr bara att han helt tappar framåtbjudningen och bara illtuggar på bettet och läger sig kraftigt bakom lod så det är inget som funkar. han är egentligen en riktigt latmast när det kommer till kritan och sitter jag i början och kräver att han ska vänta på mig hela tiden så blir han väldigt osäker och glömmer tänka framåt istället.

han har verkligen varit en fröjd att rida nu senast veckan och den ridkänslan jag fick igår när jag red i ridhuset har jag aldrig haft med honom innan:love:han har blivit riktigt stadig och fin och jag vågar ta i honom lite mer utan att va orolig för att han ska gör utbrott. ska bli mycket spännande att se vad tränaren säger på fredag!

jag känner verkligen igen det där med att inte ha någon mun att ta i;) det känns ju så fel att man ska rida en het häst mer framåt och hålla om och nu när man väl har fattat poängen blir ju allt så mycket lättar!

jag känner inte att jag har behov av graman på banan men funderar på att införskaffa mig en att ha när jag rider ut. han funkar super i skritt och trav men galoppen är inte smidig alla gånger. han kan verkligen stirra upp sig och va någon sjövild då;) hur pass ofta använde du dig av den och va det något du kunde plocka av senare?

Jag har ju aldrig sett din häst utan gick bara efter det jag läste :)

Självklart fungerar olika tekniker olika bra beroende på vilken häst man har och även beroende på vad man som ryttare trivs med.

Kul att det går framåt för dig, då är det ju bara att fortsätta :laugh:

Om man som du vill rida långsamt på en het häst resulterar det ofta i att de blir frustrerade och studsar upp och ner iställer för att varva ner och ta stöd på bettet. Men kan mycket väl fungera på nån häst. Alla har vi olika erfarenheter.

Jag har aldrig varit med om att hästar reagerar som du beskriver. Tvärt om brukar de bli väldigt harmoniska och tillfreds när de får komma till ro.
Men det kan ju vara så att denna teknik helt enkelt passar mig så väl att jag har lätt att applicera den på olika hästar.

Jag tror att det finns flera vägar att gå när man rider en sådan häst som du beskriver. Dels som Fiorano beskriver men själv föredrar jag en annan väg.

Jag brukar tänka att man måste få hästen att stanna upp, vänta och länga ut innan man kan börja rida aktivt framåt. Att hela tiden hålla en väldigt lugn takt där man hittar en god balans (heta hästar har ofta problem med takt och balans) och uppmanar hästen att söka sig ner och fram. Här kan gramanen var till väldigt bra hjälp om man klarar av att hantera den.
När man sedan har kommit dit där hästen är lång i överlinjen och väntar på ryttaren istället för att springa före så kan man mer aktivt börja rida framåt.

Vilken väg man väljer är ju högst personligt. För mig känns det främmande att börja rida en obalanserad och springig häst jättemycket framåt.
Men jag tror som sagt att alla sätt kan fungera lika bra.

Ang stöd. Jag vill ha en mjuk och följsam kontakt utan tyngd eller drag. Sen brukar detta variera under hästens utbildning. Vissa perioder får man acceptera ett tyngre stöd för att sedan kunna rida ur det.
Om hästen inte tar kontakt så kan felet sitta i munnen men ofta når man en förbättring med hjälp av lösgörande arbete och så småningom power framåt.

Jag håller med dej helt. Det är så jag också har fått jobba med min hetsiga tjej, och det har varit otroligt bra på henne.

Jag har aldrig varit med om att hästar reagerar som du beskriver. Tvärt om brukar de bli väldigt harmoniska och tillfreds när de får komma till ro.
Men det kan ju vara så att denna teknik helt enkelt passar mig så väl att jag har lätt att applicera den på olika hästar.

Håller med även här:D Mer harmoniska och tillfreds, och det stämmer även på andra hästar som vi tränar tillsammans med, även det lite hetsiga hästar några av dem.
Vår heta ponny för många år sen jobbade som bäst med hjälp av en tränare som hade samma koncept.

jag ska genast beställa ett novabett och börja rida! jag vet ju egentligen att han går som bäst när jag vågar rida på mer framåt men ändå så sitter man och smyghåller och rider passivt för att man TROR att han ska bli hispig och springa iväg. jag minns så väl på provridningen att det hände ingenting i ryggen på honom när man travade utan den va helt still och sen va de bara fyra ben som sprattlade runt lite. jag tror och hoppas han kommer utvecklas till de bättre bara jag får fram honom. känns ju så konstigt att jobba med framåtbjudningen på en häst som folk anser vara het och pigg;)

någonting som har fungerat väldigt bra är att rida skänkelvikning i enbart några steg och sedan bara rida fram nästan som att jag tänker en ökning men gör ingen och sedan skänkelvikning igen. då får jag dedär sugen framåt men han väntar eftersom det ev kan komma en skänkelvikning.

dedär med graman är jag egentligen väldigt skeptisk till men jag är inte sämre än att jag kan prova. han krullar ju gärna ihop sig och då känns graman fel att slänga på när jag egentligen vill ha fram näsan?

Det är bra, var skeptisk för det kanske ger ryttaren en känsla av att "visa vägen" som man så vackert kallar det:angel: Men det är helt enkelt att tvinga ner hästen med en hävstång, gillar man sånt så........det är oerhört skarpt och det blir ofta svårt att ta bort denna graman eftersom man bara fått en falsk eftergift, det är i alla fall vad jag ser.

Det jag tror om din häst är att den inte svarar alls ärligt på dina hjälper och att det är det du ska jobba med. Övergångar och tempoväxlingar, kräv att den väntar på dej och att den svarar framåt. En sån häst tycker jag som line_n säger att man ska arbeta med i låg form och med långsam takt, överdriva lågt tempo och låg takt och växla med att rida på mera framåt. Kräv svar. Om du jobbar så med att hålla hästen lydig för hjälperna tror jag att den kommer att söka kontakten om du låter handen vara ganska still och bara erbjuder att den finns när med ett mjukt stöd när hästen kommer fram till bettet. Graman på en häst som inte ens söker kontakten själv anser jag är vansinne. Den ska få ett förtroende för handen och inte hivas ner med hävstång :crazy:

om jag sitter och vill att han ska stanna upp och vänta på mig och sitter och kämpar för det så blir det tyvärr bara att han helt tappar framåtbjudningen och bara illtuggar på bettet och läger sig kraftigt bakom lod så det är inget som funkar. han är egentligen en riktigt latmast när det kommer till kritan och sitter jag i början och kräver att han ska vänta på mig hela tiden så blir han väldigt osäker och glömmer tänka framåt istället.

Men det är alltihop en fråga om att lyda och lyssna på dej. Jag håller med om att du behöver rida en sån framåt, MEN även att han ska svara tillbaka, och kunna lyssna och vänta. Min hingst var sån som din, och lat, och jag fick både rida framåt men även kräva att han svarade tillbaka, genom att göra många övergångar och tempoväxlingar. Det räcker inte att enbart rida på framåt, han ska svara ärligt åt båda hållen s a s.

Delvis knapplån. Så här tänker jag;

För mig handlar det inte om att rida framåt i benämningen att länga steglängden eller öka hastigheten. Det hjälper inte. Det viktiga är att hästen vinklar bakbenen och börjar använda bakbenen och låter kraften gå genom kroppen, det kan man uppnå genom att rida framåt - men inte alltid. Min häst måste jag först få att vänta = ett hundratal övergångar. Sedan - när hästen väntar börjar jag få ett korrekt stöd. För att verkligen komma genom kan jag då rida framåt för att aktivera bakbenen - men hela tiden måste hästen pareras så den inte tappar balasen och/eller faller isär. Så att rida framåt i sig löser inte problemet men det kan vara ett sätt att få hästen att börja använda sin kropp. Likväl kan det fungera med sidvärtsrörelser för en del hästar, medan andra hästar fungerar bättre med små, små steg som efterhand kvickas upp.

Att "använd mycket ben" eller "rida mycket framåt" blir hos mig lätt förknippat med hästar som flyger omkring i hundraåttio, inte sällan ur balans, i framvikt och bakom lod. Det behöver ju inte alls vara så, men det är därför jag tycker det är viktgt att tänka på VAD det är man vill uppnå genom att rida framåt och inte bara ösa på och tro att det är ett vinnande koncept.

nu har du nog missuppfattat de lite. övergångar rider jag verkligen hela hela tiden så de är ju inte de att jag sitter och bara harvar runt framåt framåt i den bemärkelsen utan det handlar väl egentligen mer om att hålla om än framåt kanske man ska säga. annars håller jag definitivt med i precis allt du säger! han är inte ärlig i sin framåtbjudning utan blir ju lat när det väl kommer till kritan

men de som händer när jag lägger ner honom riktigt lågt och rider i väldigt långsamt tempo så som line_n säger och ber honom stanna upp mycke är att han blir hemskt seg och samtidigt lätt springer iväg för mig och bara knäpper av och vågar inte bjuda själv utan stannar upp aldeles för myvle.
det kan även bero på att jag inte är tillräckligt duktig på att va lagom tydlig i mina signaler. han blir helt enkelt stressad av att inte ha tydliga direktiv och jag har ju bara haft honom några månader så vi håller fortfarande på att lära känna vandra.
tror jättemycke handlar om även mig och inte bara hästen:D

delvis knapplån

känner att de har blivit fel när jag skrivit om att rida framåt för jag menar verkligen inte framåt utan mer om att våga hålla om! jag har inte ökat tempot något alls utan håller bara om hästen vilken jag inte alltid gjort innan utan har blivit mer passiv när jag tycker att han sprungit ifrån mig. märket att ni hakar upp er på framåt så jag ber om ursäkt för felskrivningen;)

de där med sidvärtes funkar även för oss. bara några steg och sedan fram och sen lite öppna och sen lite skänkelvikning och sen någon övergång. just aktiver. jag har lätt smyghållt i honom innan och inte vågat hålla om.

jag ser nog det mer som att när jag håller om så gör jag att:

citerar dig "hästen pareras så den inte tappar balasen och/eller faller isär"

mer än att jag rider den just framåt

Där tycker jag du gör helt rätt, att du vågar hålla om mer. Det jag menade med övergångar osv är att han verkligen ska lyssna på dej, vilket han ju inte gör...Men tro mej jag vet hur svårt det är med heta hästar, och hur lätt man hamnar i dålig ridning själv pga att man liksom svarar hästen hela tiden för den ligger före istället för tvärtom att hästen svarar mej, det är ju jag som ska ligga före......;) Det som line_n skriver innebär bla att man ber hästen vänta in ryttaren, inte ligga "före" hela tiden:idea:

Det låter som du är inne på helt rätt spår :idea:. Ville bara förtydliga lite i diskussionen, var inget "anklagande" mot någon!

Jag förstår inte riktigt den diskussion som uppkommit här. I mina första tips till sommarminne har jag endast skrivit att hon måste våga ha kvar ben på hästen trots att han blir het. Skrev inte då att hon skulle mata på framåt till en obalanserad springig trav. Jag upplever det som om många ryttare på heta hästar släpper benen helt för att de tror att hästen blir mer hysterisk av det. Men min erfarenhet sägar att ben på och en tydlig ram lugnar dessa hästar och får fram dom till en ärlig bjudning till handen. Självklart kräver det en lugn och stabil ryttare och jag håller verkligen med om att en lugn lättridning är en nödvändighet.

Diskussionen handlar väll om hur man får en häst fram till handen? Och jag spann vidare på det du och flashlight skrev - utifrån mina tankesätt. Inget anklagande eller påstående om att någon "tycker fel" ;).

Sen håller jag förvisso inte med dig om allt heller, men det var inte det min inlägg handlade om. Bara en vidareutveckling av diskussionen. Du vet väll att diskussioner på buke sällan slutar där de började :)?

Jag red henne på graman ca en gång i veckan, under kanske ett halvårs tid. Sen plockade jag bort den helt, och hade inget behov av att använda den igen. Så för mig och just det stoet funkade det super.

I vanliga fall är jag ingen förespråkare av graman jag heller, och en okunnig ryttare kan definitivt göra mer skada en nytta med fel hjälptyglar. Men rätt använt så kan den göra underverk, i varje fall bidrog den till det på den här hästen.
När man pratar om falska eftergifter och "att tvinga ned hästen i form med hjälp av hävstång", då använder man ju gramanen felaktigt och det är så långt ifrån det jag menar som man kan komma.

Vill också lägga till att det i första hand handlar om att använda en stödjande skänkel, och att det är där nyckeln finns till att få heta/springiga hästar ärligt mellan hand och skänkel. Gramanen blev ett sidospår, och det var absolut inte huvudpoängen vare sig med mitt första inlägg eller jobbet med just mitt sto.
:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Utrustning Jag har en tinker som kan vara extremt fjantig och busig. Just nu har jag ett rakt gummibett och de funkar han väll sådär på, rider man...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka