Bett och fram till handen

sommarminne

Trådstartare
Vad rider ni med för bett egentligen? varierar ni eller blir det mest samma?
hur mycket tycker ni att hästen ska stödja i handen? hur mycket rider ni med handen?

jag och en kompis har diskuterat mycke nu det senaste om den hårfina gränsen på en häst som suger på bettet och tar lagom stöd och en som är lite småseg i munnen. hur definierar ni skillnaden?

min herre är väldigt känslig i munnen och blir lätt stressad om man tar tag i honom lite för mycket enligt hans åsikt. vad rekomenderar ni för bett då? tänderna är kollade två gånger nu innom loppet av 3 månader för jag va övertygad om att de va något i munnen men han är visst bara hemskt känslig.:crazy:

just nu fungerar han bäst på ett tredelat gummibett men jag har inte testat speciellt mycke och har ingen erfarenhet av bett då jag haft väldigt smidiga innan. och hur rider ni en häst som gärna backar av lite från handen? några speciella övingar?

väldigt många frågor på en gång men jag hoppas ni kan svara på någon utav dom iallfall. :bow:

Sv: Bett och fram till handen

Byter bett rätt ofta. Byter mellan tredleat sweet iron, tre-delat mässing (smalt), Odelat, och gummibett samt hackamore. Hon har hållt sig super fin i munnen. Inga tryck skador här inte=)

Funkar på dem alla men blir lite starkare på odelat.

Inte mycket stöd... helst bara lätt lätt kontakt. Släpper jag tyglarna ska hon kunna bära sig själv och absolut inte hänga sig i ytter tygeln.

Tänk på att gummibett oftast är väldigt tjocka och hästens munn har egentligen inte plats till det.

Har du testat ett odelat?

Köpte min häst för 2½ månad sen och vid provridningen hade han ett postkandar. Det funkade inte alls bra. Han tog i princip bettet och sprang. Jag upplevde det som att det var för skarpt så jag bytte till vanligt tredelat när jag fick hem honom och det funkade bättre men ändå inte helt perfekt. Prövade då ett vanligt oledat tränsbett och VOILA hästen är nu helt lugn och fin i munnen och inte det minsta stark och dragig.
Jag varierar inte något i nuläget men har fått låna ett hack som jag ska prova och som jag tänkte ha när jag skrittar ut i skogen.

förlåt men jag måste bara fråga ved ett oledat bett är? är det ett rakt?

Jag varierar en del, men inte speciellt mycket. Hästarna har fina munnar och betten ligger bra.

Speciellt den ena hästen blir v-a-n-s-i-n-n-i-g- om jag tar henne i munnen. Det finns inte på kartan för hon kör upp huvudet och drar allt hon kan. Så jag får helt enkelt låta bli och rida bättre :p.

I början av passen är inte stödet viktigt, då fokuserar jag på allmän takt och lösgjordhet. När jag lyckas med det och hästen arbetar fint genom kroppen så tar den också tag i bettet och suger på det framåt. Först då börjar arbetet med att verkligen sätta igång bakbenen, få hästen att sätta under sig och öka samlingen. När det lyckas blir kontakten lite lättare. Speciellt hästen som jag inte får ta i munnen har tidigare haft väldigt svårt att ta kontakt. Men med systematiskt gymnastiserande arbete så har vi kommit förbi det.
Det är aldrig ok att hästen ligger på bettet eller använder bettet som ett femte ben. Kontakten ska vara mjuk, elastiskt och stadig. Jag reglerar med sitsen om jag vill att hästen ska följa med tygeln när jag länger den eller om jag vill att hästen ska vara kvar i samma form när jag ger en eftergift. Så jag ser inget egentligt självändamål i att kunna rida utan stöd. Visst, det är en "check" men så pass bra koll på själväbrigheten har jag ändå.

Senast ändrad:

Jag red min häst med en vanligt tvådelat tränsbett och det fungerade bra. Sedan plötsligt en dag var det helt omöjligt att rida honom. Han hade ont i munnen och var liksom rädd för bettet. Jag misstänkte att det var någon med munnen och tog honom till kliniken. Där konstaterade de att bettet hade nött på de främsta kindtänderna och han tyckte kanske att det var obehagligt. Inga andra fel hittades.

Jag diskuterade ganska mycket med veterinären och hon tyckte att jag skulle prova att byta bett ofta och även hänga ner det en bit. Hon menade att det här med två veck i mungipan är lite föråldrat och att man kan ha det längre ner så länge det inte tar i framtänderna.

Jag bytte till ett rakt bett och hände ner det, herregud, det blev en ny häst! :laugh:Han älskar det, inget tjafs med munnen och jag kan bara hålla lätt så jag precis känner munnen, resten tar jag med sitsen. Jag varierar nu med betten och har även provat det tvådelade igen. Det fungerade nu bra.

Jag tror man måste variera sig lite, men samtidigt de till hästen. De är ju individer och samma sak fungerar inte för alla!

Jag fick min ponny för en månad sen.:love: När jag provred honom red jag på ett rakt stångbett vilket inte fungerade alls. men nu rider jag på ett tre delat bett i dressyren och det går jättebra. Men i hoppningen har jag stångbettet. så jag rekomenderar ett vanligt tre delat.:)

jag varierar mellan olika bett. just nu varierar jag mellan tredelat sprenger kk ultra, tvådelat eggbett, rakt tränsbett med rörliga ringar o bettlöst.

vill att hästen söker ett jämt stöd på bettet, hästen får absolut inte bli tung i handen, och att hästen ska följa med rörelse om jag för fram handen.
försöker rida med ett mjukt jämt stöd i handen, rider bakifrån o fram. big no no att börja med handen, först måste drivet komma bakifrån. försöker tänka mig att bakdelen sänder ut en kraftström som går igenom ryggen, halsen o nacken o slutligen fram till handen.

en häst som tar korrekt stöd fram till handen ska kännas lätt o mjukt, ett sug fram, o följa lätt handens rörelser (i sidled o framåt, jag anser att handen eg inte ska gå bakåt).
en häst som inte tar korrekt stöd utan som lägger sig i handen känns "tung" o tippar framåt o går på bogarna så fort man lättar handen fram = går inte med balans o har ingen bra bakbensaktivitet, eller rätt motordriv så att säga. hästen känns inte lika följsam utan det blir ngn slags fördröjning i svaren på hjälperna.

ofta tycker jag att det är lätt att känna om hästen tagit rätt stöd, för då får man en riktigt bra känsla i ridningen. men att märka om hästen bara går med falskt stöd (finns lite fler olika grader av det tror jag, än "det rätta") fram till handen kan vara svårt om man inte checkar av med att lätta fram o göra halvhalter.
sen givetvis om hästen inte alls tar stöd så märker man det med en gång ;) menar på att rätt stöd är liksom rätt stöd, men fel stöd kan komma i massor med olika former. eller är jag helt ute o cyklar? :p

åter till TS frågeställningar:
jag skulle testa ett rakt bett, antingen i metall eller ngt soft-bit. ett rakt bett ligger i regel mer still o stabilt i munnen. testa dig fram :) har du provat bettlöst?
ang hästar som backar av för handen, tänk på att din hand ska vara mjuk o stilla. men passa för att inte bli för stum! (det problemet har nämligen jag, blir tyvärr lätt spänd o stum :crazy:) tänk "bakifrån o fram". kraften o drivet kommer från bakkärran o den kraften ska gå igenom hästens kropp o slutligen fram till handen.
hm, övningar.. jag skulle nog göra mkt övergångar o tänka på att rida mer med sitsen än handen i övergångarna, handen ska bara fånga upp o alstra kraften o stödet framåt nedåt.

det var lite tankar från mig. :) o jag är absolut ingen expert, är en glad amatör. :p

tack så jättemycket för alla svar!

hade en kompis som red idag och hon tyckte de va läskigt att rida när han inte tar något stöd alls. de är så svårt när man inte har något alls i handen! blir lätt att man sitter och bromsar lite hela tiden. någon som har några bra övningar för att göra för att få lite mer i handen??

jag ska testa rakt bett på honom och se vad man tycker om de!

har testat hackamore och de funkar inte heller bra. han blir bara väldigt väldigt hög i formen och väldigt spänd. trodde annars att detv hade kunnat va någonting för oss emellanåt iallfall men icke.

läste i en gammal tråd om en som hade satt tyglar i remontnosgrimman också så de ska jag testa och se hur han svarar på!

Eftersom tråden ligger på dressyr antar jag att du så småningom vill tävla? Då skulle jag nog tycka att det är bra att använda ett bett som antingen är TR-godkänt eller ett som är nära en godkänd variant. Ett tredelat Happy mouth är numera godkänt och väldigt milt. Annars gillar jag novabetten för att gå hästen att ta stöd. Men det är inte tävlingsgodkänt.

Jag är förvånad över att många rekommenderar ett rakt bett. Det har jag bara använt på väldigt starka, på gränsen till okänsliga hästar med gott resultat. Visserligen var fördelen att häst tar stöd på det raka utan att krypa bakom hand.

Sen vill jag även tillägga att det sällan är munnen i sig som är problemet. Problemet brukar vara att hästen inte är framme för skänkeln. Har sett din häst på film som du lagt ut tidigare och han verkar vara typen av häst som är väldigt känslig (möjligen på gränsen till het?), men som ändå kräver mycket ben på. Sånna hästar är svåra eftersom det är mycket eget tryck i dom, men de använder energin på ett inkorrekt sätt. Nu vet jag inte hur känslan är att sitta på honom, men jag skulle gissa att om du bara har en mjuk stadig kontakt med munnen och helt enkelt rider honom med rätt mycket ben fram till handen kommer det att bli stadigare och mindre stressat från hästen sida. Jag gillar verkligen din häst och han är urtypen som brukar passa mig ganska bra.

Sticker även ut hakan och säger att många känsliga hästar trivs på en graman. Troligen för att de då får en stadig ram att gå inom.

kan inte mer än hålla med om precis allt du skriver och du beskriver precis hur min häst fungerar!:D kändes lite komiskt att läsa för han är precis att rida som du skrev och felet man lätt gör på honom är att rida för lite! han blir stessad av att inte bli inramad och visad i varje steg vad han ska göra. han har blivit mycke mycke bättre men när han väl lugnar ner sig blir han seg som en kola så han är väldigt svår! lite som en on och off knapp känns de som. famför allt i skritten där han gärna dör. :devil:

jag hade bara velat ha den där känslan av att han nästan känns lite tung i handen så jag hittar stödet och vågar rida på ännu mer. och ja jag vill tävla eller målet är att i framtiden komma ut på iallfall lc lb;)

har du några bra tips på just sådanna här hästar får du jättegärna dela med dig. kändes som att du slog huvudet på spiken!

Jag hade provat ett novabett för att sen gå över till ett tredelat HM. Nu när du verkligen behöver börjar våga mata på med ben så hade jag även haft på en graman. Vet att många skriker i högan sky när man tar hjälp av en graman, men min erfarenhet säger iaf att det fungerar mkt bra på din typ av häst. Har du gramanen på så behöver du inte oroa dig för att han ska bli alldeles oregerlig när du lägger på mer ben och verkligen rider honom fram till handen. Han får då också ett naturlig stöd att "lägga" sig på. Bry dig inte om i fall han går bakom hand i början, näsan kommer att komma fram med styrkan och när han väl får förtroende för en stadig hand. När han släpper och blir loj så släpp gramanen och ha kvar stödet i handen. Allra viktigaste är hela tiden mycket ben, våga rida på framåt!

jag ska genast beställa ett novabett och börja rida! jag vet ju egentligen att han går som bäst när jag vågar rida på mer framåt men ändå så sitter man och smyghåller och rider passivt för att man TROR att han ska bli hispig och springa iväg. jag minns så väl på provridningen att det hände ingenting i ryggen på honom när man travade utan den va helt still och sen va de bara fyra ben som sprattlade runt lite. jag tror och hoppas han kommer utvecklas till de bättre bara jag får fram honom. känns ju så konstigt att jobba med framåtbjudningen på en häst som folk anser vara het och pigg;)

någonting som har fungerat väldigt bra är att rida skänkelvikning i enbart några steg och sedan bara rida fram nästan som att jag tänker en ökning men gör ingen och sedan skänkelvikning igen. då får jag dedär sugen framåt men han väntar eftersom det ev kan komma en skänkelvikning.

dedär med graman är jag egentligen väldigt skeptisk till men jag är inte sämre än att jag kan prova. han krullar ju gärna ihop sig och då känns graman fel att slänga på när jag egentligen vill ha fram näsan?

Jag är förvånad över att många rekommenderar ett rakt bett. Det har jag bara använt på väldigt starka, på gränsen till okänsliga hästar med gott resultat. Visserligen var fördelen att häst tar stöd på det raka utan att krypa bakom hand.

Oops! Och jag som har fått höra att ett vanligt rakt tränsbett är förhållandevis milt. Jag vet ju att novabetten anses vara milda men hur stor skillnad är det egentligen på det materialet och metall?

Min häst är lång ifrån okänslig och han tycker att delade bett är obehagliga och vill gärna lägga tungan över. Tror att det petar upp i gommen och han har ganska liten mun. Mitt tränsbett är oledat och lite lätt böjt (Globus).

Nåväl, jag ska inte tävla dressyr och så länge min häst är nöjd med bettet och min hand så är jag nöjd.

Det är väll den generella uppfattningen, att oledade bett passar på hästar som är oroliga och har känsliga munnar. Förut, när min häst hade väldigt svårt för att gå fram och ta stöd fungerade det oledade väldigt bra. Det är dock inget jag hänger på om jag ska ut och rejsa i skogen, då vill jag gärna ha något skarpare för säkerhetsskull. Men vid lite lagom jogging och lugna pass på ridbanan har jag det fortfarande (mest för omväxlingens skull).

vill bara tacka alla som svarade i denna tråden och framför allt dig Fiorano!
har testat att rida mycke mer framåt och han har gått som en miljon nu i tre dagar i rad. jag har fått mycke bättre stöd framtill och så fort jag känner att han blir ostadig och stirrar upp sig är det bara att hålla om och krama på ytter och på två sekunder hittar han tillbaka igen! känns helt otroligt;)
har dock inte testat graman än för jag äger ingen men jag funderar på att ge de en chans. tack:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Utrustning Jag har en tinker som kan vara extremt fjantig och busig. Just nu har jag ett rakt gummibett och de funkar han väll sådär på, rider man...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka