bett och bettlöst!

Sv: bett och bettlöst!

Jag rider oftast med tredelat + engelsk nosgrimma och med hackamore (ponnymodellen med kraftiga skänklar). Fungerar utan bekymmer. Oftast kombinerar jag hackamoret med barbackaridning och det betyder bus, så uttrycket "fullt ös, medvetslös" har en viss betydelse i det sammanhanget. :D

Jag är allergisk mot konstiga bett, för det mesta brukar en häst bara behöva vanligt 2 eller 3 delat.Ev rakt bett å så hackamore för vissa hästar.Så det är dessa bett jag använder för att jag inte anser mej behöva några andra.Har även pessoabett men de har jag inte använt på mina nuvarande hästar utan mest åt det "galna" varmblodet jag hade för 7 år sedan :smirk:

Jag tycker faktiskt man ska undvika tvådelat. Antingen tredelat eller muffbett ("munformat" rakt bett). Det tvådelade "delar" sej på mitten o körs upp i gommen på hästen vid förhållningar.

Jag rider ena hästen mest med hackamore pga låg gom och underbett, men muffbett o tredelat tar jag någon gång då o då. Har även spansk kapson som jag lärde mej använda på AR-kurserna.

Till ungvalacken har jag muffbett, på det lägger jag en enkel rem bakom hakan som sitter fastspänd i ringarna, så bettet inte far ur munnen utifall. (Under inridning).

Använder mycket sällan nosgrimma, det var över ett år eller två? jag tog på en. Ju friare hästarna känner sej desto mer energi kommer fram tycker jag.

Använder tredelat med och utan skänkel och sidepull.

Tycker inte om tvådelat. Blev lite förvånad när jag var inne på Montys hemsida för att leta efter den exellenta grimman och såg ett tvådelat bett som en av hans favoriter :confused:

catarina

Till ungvalacken har jag muffbett, på det lägger jag en enkel rem bakom hakan som sitter fastspänd i ringarna, så bettet inte far ur munnen utifall. (Under inridning).

Vad är muffbett *känner sig plötsligt väldigt dum och okunning*
:confused:

Jag använder 3-delat bett eller sidepull.
När jag rider med det 3-delade använder jag nosgrimma. Han kör ut tungan på den högra sidan av munnen när jag använder det, har kollat men bettet ligger bra i munnen. Så jag undrar varför? :confused:

Jo, muffbett (har ingen bild, visste själv inte det hette så förrän nyligt!) är ett "rakt" munformat bett. Globus har dessa, de är alltså helt enkelt raka men svängda som ett leende så här )

Det beror ju helt på hur hästen ser ut i munnen.Mitt ena sto rids för det mesta på vanligt 2 delat medan jag aldrig skulle stoppa in det i munnen på en annan häst som är "trängre".Men alla möjliga sorters stänger undviker jag för det funkar bra i ridningen utan dem.

alltså ett sånt muffbett e dom alltid oledade? det är som jag fattar det ett rakt bett med en sväng på...jag har ett sånt tror jag....vad är det som e bra med det gämför med ett helt rakt rakt bett.?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka