bett och bettlöst!

Gullan86

Trådstartare
skulle vara kul o höra lite hur ni med islandshästar varierar mellan bett, nosgrimma, och bettlöst. hur ofta, när var och hur? och vad använder ni till era islandshästar? :bump:

något som ni tycker påverkar gångarterna? vilket har varit bäst, sämst och varför?
:banana:

oj mkt frågor men frågar man inget får man ingenting veta :bump: :banana:
:bow:

Sv: bett och bettlöst!

Gullan86 skrev:
skulle vara kul o höra lite hur ni med islandshästar varierar mellan bett, nosgrimma, och bettlöst. hur ofta, när var och hur? och vad använder ni till era islandshästar? :bump:

något som ni tycker påverkar gångarterna? vilket har varit bäst, sämst och varför?
:banana:

oj mkt frågor men frågar man inget får man ingenting veta :bump: :banana:
:bow:

Jag varierar lite efter vad jag tänkt att göra och hur han gått dagen innan. Har ett islandstång, ett halv stång, tredelat-tvådelat och hackamore. Hackamoret har jag bara när jag rider ut barbacka helt kravlöst. Dom andra betten beror lite på. Rider mest på det tvådelade för just nu går han bäst på det. Stånget rider jag nästan aldrig på, bara ibland i paddocken om han har gått jätte bra så kan jag ta på det i slutet och testa lite. Halvstånget har jag om han varit jätte framtung och hängt på det två delade bettet passet innan, men byter efter halva passet till det vanliga två delade igen..

Det var lite om hur jag brukar göra :) Hoppas du förstod, är lite trött nu.

Jag rider bara på bettlöst och han går jättefint o mjukt i alla gångarter. Inget bråk i munnen som stör ridningen. Har inget negativt att säga.

Okeydå...varierar mellan tredelat och rakt med fasta ringar och ska investera i ett sidepull. Varierar för att undvika statiska skador i mun. Målet är att max 5% av kommunikationen ska vara via bettet och tygeln.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Tredelat (sötmalm + koppar) samt Aachen-nosgrimma om jag rider ut, ingen nosgrimma "hemmavid". Pelhamstång (mullen mouth) med delta eller dubbla tyglar de dagar hon leker helvilt fullblod :D och jag ska ut på tur. Ingen nosgrimma till stångbettet "naturligtvis"!

Håller på att tillverka ett bettlöst träns, typ side-pull, som jag kommer att använda i min inhägnade volt till en början. Hästen ifråga är väldigt framåt och kan bli svår att hålla när hon är på det humöret. Visar väldigt tydligt vad hon gillar/ogillar, mycket bra på det viset. Fick prova många träns och bett i början innan vi hittade rätt, så jag hoppas att hon kommer att uppskatta bettlöst även om jag tvivlar på att det kommer att fungera i alla lägen.

Glömde :smirk: Använder bara enkelt huvudlag till betten aldrig (nästan) någon form av nosgrimma. Bättre att söka anledningen till att det ev. behövs ;) :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Pålle och jag använder några olika bett. Dels rider vi i ett vanligt tredelat Globus. Det är det vanligaste, men jag rider även i spansk stång+kapson. Ibland i ett svagt böjt Pelham om jag vill åt stångens verkan och samtidigt rider för en instruktör som skulle svimma av det spanska :D .
Ibland rider jag på islandsstång också, men förstår inte riktigt hur det funkar. Ska rida för Eyolvur i juli, tänkte ta med det då och försöka lära mig mer, det är han som designat det.

Jag använder aldrig nosgrimma, utöver kapsonen som ju sitter vid nosen. Fast den är ju ingen riktig nosgrimma.

När jag rider märker jag inte någon jättestor skillnad mellan betten. Det verkar som att min häst gillar tyngden i det spanska bettet, annars går han ok på alla av dem. Vi blir lite stabilare på stång, men det beror nog mer på mig än på bettet.

OA

Använder i regel ingen nosgrimma. Detta gör jag för att undvika tryck på kinderna eller låsningar i käkarna. Vill ha enkla träns som både har pann- och käkrem.

Betten som jag byter emellan är ett rakt och smalt silikonbett och ett tredelat bett. Båda med "lösa" ringar.

Senast ändrad:

Jag rider endast i en ridgrimma (monty roberts dually halter), för den är mjuk när den skall vara mjuk, tillåter hästen att ha käkarna/munnen fri men ger ändå exakta signaler på mkt små tygelrörelser. Hade jag haft en annan häst så hade jag förmodligen varierat bett och bettlöst.

Jag har genom åren ridit med bett, men har i alla de fall jag fått tränat om hästarna till bettlöst upplevt att de blivit mer avslappnade o villiga till träning. Nu har jag en häst med svårt förflutet o illa behandling han "tål" inte bett, förmodligen pga dåliga minnen. Därav rider jag alltid bettlöst, han är inte töltsatt men vi jobbar på det- med långa tyglar :) Hoppas det skall gå med mycket tålamod.

Ridgrimman

Jag rider just nu bara på Hackamore, men målet är att ha ett smalt tredelat. Stackars killen har ärr inne i munnen och är jobbig att rida med tredelat. Men med hjälp och träning så finns det nog hopp för oss oxå. :D

Är det någon som har tips på hur vi ska gå till väga med hans mun? Jag ska in för tandläkare så fort han kommer upp..

Jag varierar mellan sidepull och tredelat tränsbett. Har provat hackamore också.
Rider jag i paddock eller seriöst ute brukar jag ha bett och engelsk nosgrimma för det är mest precist. Sidepullet är lite för stort och signalerna blir inte lika fina som med bett. Med hackamore är det svårt att ställa i nacken och råkar jag ta lite för mycket blir det tvärstopp och irritation.
Tyvärr har kompisar som ridit henne låtit henne ta stöd i sidepullet och då är det svårt att få igenom tygelhjälper.
Gångarterna påverkas inte av betslingen för jag använder mig inte mycket av tyglarna som det är nu med mest konditionsträning.

Mammas häst reagerar mycket mer på betslingen. Hon slappnar av när hon rids bettlöst, får hon ett bett i munnen biter hon i det och böjer nacken.

kvandi skrev:
Jag rider endast i en ridgrimma (monty roberts dually halter), för den är mjuk när den skall vara mjuk, tillåter hästen att ha käkarna/munnen fri men ger ändå exakta signaler på mkt små tygelrörelser. Hade jag haft en annan häst så hade jag förmodligen varierat bett och bettlöst.

Ridgrimman

jag har en likadan grimma, och tycker som du att dem fungerar jättebra! både att rida och köra i och sen självklart till markarbetet osv. Men jag spänner min högre upp efter instruktioner på en kurs. men det kanske är olika. :D

Växlar mellan tre-delat rättvänt globus-bett i 9,5 eller 10,5 beroende på häst med enkelt nackstycke utan nosgrimma, eller bara remontnosgrimma med tyglarna i de små ringarna (alltså inget bett)

Tycker inte det gör så stor skillnad, men det blir lite mindre hjälper med bettet än utan.

Två av gammelhästarna har nosgrimma med bett för de har en tendens att lägga tungan över bettet annars, har med deras mun-anatomi att göra i ett fall (underbett) och arv i ett annat (e. Thröstur 872, de blir ofta väldigt "grejiga" i munnen)

Har precis haft ute tandläkaren till Skjoni och raspat lite vassa kanter som gjort att bettet inte varit hundra. Innan hon kom red jag på hackamore men det gick inte nåt vidare men ska köpa ett bitless cross-under bridle till honom. Det kommer nog göra susen samt testa med stång.

Kanske kan passa på o fråga vad ni tycker man ska använda om man ska träna tölten, på en häst som grisepassar i tölten nu...han sticker gärna när det blir jobbigt (typ i tölten)...
Just nu har ja ett vanligt tredelat lr en typ kapson....
Funderar på rakt pessoa?? Fast jag vet inte...
Några tips?? :)

Oavsett bett , eller inte, träna på förhålningar o lydnad med annat än tyglar.

Karin87 skrev:
Kanske kan passa på o fråga vad ni tycker man ska använda om man ska träna tölten, på en häst som grisepassar i tölten nu...han sticker gärna när det blir jobbigt (typ i tölten)...
Just nu har ja ett vanligt tredelat lr en typ kapson....
Funderar på rakt pessoa?? Fast jag vet inte...
Några tips?? :)

Personligen är jag ingen diggare av Pessoa. Ifall man fäster tyglarn så att det blir hävstångseffekt, så finns ingen kindkedja som hindrar bettet att vrida sig för mycket och slå i tänderna.

OA

FrittePower skrev:
jag har en likadan grimma, och tycker som du att dem fungerar jättebra! både att rida och köra i och sen självklart till markarbetet osv. Men jag spänner min högre upp efter instruktioner på en kurs. men det kanske är olika. :D

Min kommer tyvärr inte så värst mkt högre upp, jag kan inte spänna den högre för då sitter den som klistrad runt ganascherna/nacken på honom o det vill jag inte. Den ser dessutom extra stor ut eftersom jag knäppt upp underdelen så han kan gäspa :) Det gör han alltid efter ridturerna :)

Vad är det för kurs du gick på? Jag hittade grimman i en fransk butik på Eurohorsemässan, förmodligen är inte min äkta, för den var bra mkt billigare än Monty's original :D Först ett halvår senare fickjag veta att det var "hans". Så kan det gå. Men den är prima att rida med, dock har jag inte vågat ha den till tömkörningen ännu, där använder jag en vanlig grimma.

kvandi skrev:
Min kommer tyvärr inte så värst mkt högre upp, jag kan inte spänna den högre för då sitter den som klistrad runt ganascherna/nacken på honom o det vill jag inte. Den ser dessutom extra stor ut eftersom jag knäppt upp underdelen så han kan gäspa :) Det gör han alltid efter ridturerna :)

Vad är det för kurs du gick på? Jag hittade grimman i en fransk butik på Eurohorsemässan, förmodligen är inte min äkta, för den var bra mkt billigare än Monty's original :D Först ett halvår senare fickjag veta att det var "hans". Så kan det gå. Men den är prima att rida med, dock har jag inte vågat ha den till tömkörningen ännu, där använder jag en vanlig grimma.

Ja du har nog inte originalet (såg dem små stjärnorna på din ;) )
Jag har dessutom en storlek större på min (den svarta grimman)
Min grimma kommer ifrån usa (monty robert) och hrm den var ju lite dyr. Men man hoppas det är som man säger, att man behöver endast köpa en sån grimma under sitt liv. den ska hålla och passa. :D

Jag var på hanterings/fysiologi kurs hos en som utbildningen hos kelly marks (monty roberts lärling) och han är en av två godkända utövare i sverige.(totalt 34st i hela världen) där använde vi kursdeltagare denna grimma. Jag praktiserade även hos dem en dag i veckan under en termin när jag gick på gymnasiet. blev mycket förtjust i grimman.

jag pma:ar dig en länk!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka