morgaine

Trådstartare
Här kommer en svår nöt att knäcka:
Min häst är väldigt känslig i munnen, så han går gärna bakom handen när man tar i tyglarna. (så mycket att jag ibland fantiserar om uppkäk), men samtidigt så kan han vara svårstoppad, för när han vill springa vill han hela tiden öka takten och när man tar i tyglarna så fräser han på med huvudet bakom lod. Samma sak med hackamore, han har börjat knäcka av väldigt mycket av det, tyvärr.
Det finns ingen chans att stoppa honom med enbart sätet när han är på springhumör.
Så vad göra? Vad rek. ni för bett att prova? Jag funderar på ett rakt kimblewick utan tungfrihet, alt 3-delat kimblewick av typen: http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2335

Är det en bra idé, eller har ni andra förslag? Hur skall jag få honom att inte gå bakom handen?

Sv: Bett-nöt

Hm.. Jag rider min häst på ett rakt Kimblewick utan tungfrihet, eftersom hon är så satans stark i galoppen. Det hjälper absolut mot rusandet, men hon går gärna baom lod på det. Kan iofs bero på muskelbrist, men jag tror ändå inte att det är det optimala bettet om problemet är att han knäcker av.

Definitivt inte ett skarpare bett på en häst som förböjer sig!

Men eftersom du ändå behöver ngt lite skarpare så skulle jag rekommendera ett pelham med dubbla tyglar, så att du kan använda stångtygeln bara som nödbroms, och låta den hänga när den inte behövs. Använd detta bara när du måste.

I dressyr skulle jag rekommendera ett rakt bett med ngn typ av fasta ringar, så att han kanske vågar ta stöd på bettet.

Angående att han knäcker av så kanske en tränare skulle kunna hjälpa dig? Låter som att det kan vara ngt i din ridning som skapar den reaktionen, eftersom det börjat även med hackamoret.

Slutligen: är han kollad i munnen så att tänderna e ok, och att det inte finns några sår eller skador efter tex nosgrimma?

Lycka till!

Men eftersom du ändå behöver ngt lite skarpare så skulle jag rekommendera ett pelham med dubbla tyglar, så att du kan använda stångtygeln bara som nödbroms, och låta den hänga när den inte behövs. Använd detta bara när du måste.

Det verkar så krångligt med 4 tyglar, det är trots allt uteritter jag ägnar mig åt... :crazy: Tror du delta vore bra? Fast då kan man ju inte regl. häveffekten.

I dressyr skulle jag rekommendera ett rakt bett med ngn typ av fasta ringar, så att han kanske vågar ta stöd på bettet.

Jag har ett vanligt odelat rakt tränsbett som även ibland kom. med kineton, problemet är att han blir svår att stanna och jag har problem att hålla honom för jag har axelproblem. Därför kan jag inte rida så ofta på det, behöver något skarpare/effektivare.

Angående att han knäcker av så kanske en tränare skulle kunna hjälpa dig? Låter som att det kan vara ngt i din ridning som skapar den reaktionen, eftersom det börjat även med hackamoret.

Det har nog snarare börjat pga av hackamoret tror jag, han lyssnar väldigt bra på hackamore, kan rida med pyttetygeltag. Men så knäcker han av, och då har han liksom fått det mönstret, så nu gör han det så fort jag bromsar.

Slutligen: är han kollad i munnen så att tänderna e ok, och att det inte finns några sår eller skador efter tex nosgrimma?

Jodå, tänderna är ok, inga sår heller. Rider aldrig med nosgrimma, förutom kineton en gång /vecka. Hittills har jag ridit mest med hack, men det fungerar inte längre, han böjer sig så himla mkt.

Finns det övningar för att höja huvudet? Och finns det något bett som brukar ha höjande effekt?

Lycka till!

Tack!! :)

Har du provat rida på vanligt tvådelat tränsbett och en remontnosgrimma?

På en häst som kryper undan handen skulle jag inte sätta en skarpare bett, hur ska den då våga ta stöd?

Det verkar så krångligt med 4 tyglar, det är trots allt uteritter jag ägnar mig åt... :crazy: Tror du delta vore bra? Fast då kan man ju inte regl. häveffekten.

Nej, delta är inte bra. Visserligen kan man delvis reglera häveffekten, men det blir väldigt klumpiga signaler. Två tyglar är inte krångligt när man lärt sig!

Jag har ett vanligt odelat rakt tränsbett som även ibland kom. med kineton, problemet är att han blir svår att stanna och jag har problem att hålla honom för jag har axelproblem. Därför kan jag inte rida så ofta på det, behöver något skarpare/effektivare.

Om du har de problemen även i dressyren så känns det som att du behöver träna lydnad och lyhördhet. Stannar han inte beror det på att han helt enkelt inte lyssnar på dig. Jag har en whiplash, så jag förstår problemet.

Det har nog snarare börjat pga av hackamoret tror jag, han lyssnar väldigt bra på hackamore, kan rida med pyttetygeltag. Men så knäcker han av, och då har han liksom fått det mönstret, så nu gör han det så fort jag bromsar.

Vad har du för hackamore? Om du har ett med långa skänklar, prova ett med korta, sk ponnyhackamore. Om problemen började med det kanske du inte ska rida på det?

Jodå, tänderna är ok, inga sår heller. Rider aldrig med nosgrimma, förutom kineton en gång /vecka. Hittills har jag ridit mest med hack, men det fungerar inte längre, han böjer sig så himla mkt.

Finns det övningar för att höja huvudet? Och finns det något bett som brukar ha höjande effekt?

Rid mkt framåt, tempoväxlingar, tänk på att inte låsa handen utan var snabb med eftergift vid halter. Undvik att be honom böja på nacken, utan låt honom gå med högt huvud ett tag om han vill, sträva istället efter att han ska våga ta stöd på bettet. Jag tror att det mest handlar om att rida dressyr, och jag skulle aldrig rekommenderat pelhamet (el annat skarpt bett) om det inte vore för dina axelproblem, eftersom det knappast gör saken bättre.

Lycka till!

Tack!! :)

(Jag förstår mig inte riktigt på det här forumet... så det ser lite konstigt ut, hoppas att du kan läsa iaf!)

Har du provat rida på vanligt tvådelat tränsbett och en remontnosgrimma?

På en häst som kryper undan handen skulle jag inte sätta en skarpare bett, hur ska den då våga ta stöd?

3-delat har jag ju provat, 2-delat vill jag inte prova, rädd att skada gommen. Nosgrimma brukar han inte behöva, det jag brukar ha är kineton-nosgrimma ibland.
Jag skulle gärna ha ett bettlöst alternativ som han lyssnar på. Hackamore var ett sådant, han lyssnar perfekt, men nu har ju det gått överstyr med nacken.

Jag får väl erkänna att jag inte har förstått "ta stöd" riktigt, jag vill att hästen ska bära sig i form själv, han ska inte hänga i mina händer tycker jag. så såfort han försöker det brukar jag ge efter. Kanske fel, jag vet inte?

Nej, delta är inte bra. Visserligen kan man delvis reglera häveffekten, men det blir väldigt klumpiga signaler. Två tyglar är inte krångligt när man lärt sig!

Ska kolla om någon kompis har ett pelham jag kan prova med. Tycker du pelham är bättre än kimblewick?

Tänker jag helt fel när jag vill att han ska bära sig i form för egen maskin, och inte ta stöd i mina händer? Min tanke är att hästen ska orka hålla sig i arbetsform utan att hänga.

Om du har de problemen även i dressyren så känns det som att du behöver träna lydnad och lyhördhet. Stannar han inte beror det på att han helt enkelt inte lyssnar på dig. Jag har en whiplash, så jag förstår problemet.

Visst har vi vissa problem med det, kanske inte så illa som det låter dock, jag får ju stopp...Men jag vill inte behöva dra hårt, inte ens som nödbroms, eftersom jag får väldigt ont av det. Men visst drar jag om jag måste. Han är lydig och fin att hantera, men just det här med springandet är ju jobbigt. Fast han är ju trots allt avlad för att springa får man ju tänka på. (varmblod) Han har en tävlingsinstinkt som är välutvecklad, om vi säger så. Idag t.ex så började han andas snabbt bara han såg min kompis börja trava en bit bort. Musklerna spänns och han andas fort bara han ser en annan häst springa.

Vad har du för hackamore? Om du har ett med långa skänklar, prova ett med korta, sk ponnyhackamore. Om problemen började med det kanske du inte ska rida på det?

Det är ett ponnyhack. Jag har skippat det 2 dagar nu, och ridit på kimblewick med happy-mouth-3-delat. Gick bra igår, men inte idag, han gillar det INTE, jag tror att det är plasten han inte gillar. han tuggar och skakar på huvudet.

Rid mkt framåt, tempoväxlingar, tänk på att inte låsa handen utan var snabb med eftergift vid halter. Undvik att be honom böja på nacken, utan låt honom gå med högt huvud ett tag om han vill, sträva istället efter att han ska våga ta stöd på bettet. Jag tror att det mest handlar om att rida dressyr, och jag skulle aldrig rekommenderat pelhamet (el annat skarpt bett) om det inte vore för dina axelproblem, eftersom det knappast gör saken bättre.

Ja, vi får kanske försöka jobba mer med dressyren. Men det kräver också ett bett som jag kan hantera, annars rider jag mest på långa tyglar, lite åt västernhållet när vi lullar runt med hackamore. Det funkar bra, jag samlar bara upp tyglarna när vi ska trava eller galoppera. Trava går ofta att göra med långa också.
Tack för råden!

Där har vi problemet! Sluta ge efter så fort han söker sig mot bettet! Ni ska ha en mjuk kontakt mellan mun-hand, om han "hänger" lär du känna det. Om du tycker att han hänger, så släpp kontakten hastigt, hänger han då så snubblar han.

Min häst fick som ung lära sig att jobba med eftergift i nacken på lång tygel, vilket sen ledde till att hon gick bakom hand så fort man tog i henne, eftersom hon trodde att det betydde att hon skulle böja sig mer. Har tagit lång tid att komma tillrätta med detta, men det går!

3-delade bett kan upplevas skarpare av en del hästar, mittdelen är ofta för lång och trycker på lanerna... Jag tycker att du lugnt kan prova ett 2-delat (våra hästar har alltid gått på 2-delat, undersöks årligen av tandläkare och har aldrig haft någon skada i gommen. Däremot har tandläkaren stött på ett x antal lanskadade hästar som gått med 3-delat...).

Idag red jag med 3-delat och kineton. Gick faktiskt mycket bättre, problemet var bara att när jag ville sakta av så ville han inte det och då fick jag ta i ganska hårt för att stoppa. Allt går alltså fint tills vi ska stanna. :crazy:
Men han gick inte bakom handen annat än stundtals idag, så det kanske var för att jag hade för skarpt bett. (stackarn)
Jag ska försöka låna ett pelham, kanske vore det bästa.

...ridit på kimblewick med happy-mouth-3-delat. Gick bra igår, men inte idag, han gillar det INTE, jag tror att det är plasten han inte gillar. han tuggar och skakar på huvudet.

Jag har hört att man alltid ska ha raka, odelade bett om man rider på stång, eftersom bettet viker sig fel i munnen annars. Det var nog det han ogillade... Prova ett rakt kimblewick istället, och ha tygeln antingen i stora ringen eller i den översta av de andra två. Då blir det inte alls skarpt.

Tack för tipset, jag har provat side-pull, men kunde lika gärna ridit i grimma. Han lyssnade inte alls.
Den varianten med korslagt under har jag inte provat än, dock.

Aha, jag som trodde det skulle vara mjukare för honom. En i stallet har ett sådant, ska höra om jag får låna det! :)
Tror du med/utan tungfrihet spelar roll? Hennes har det.

Är det förresten samma sak med det kimblewicket som jag länkade till i ursprungsinlägget? Det var ju ledat på något sätt. Men förmodligen inte lika ledat som ett vanligt.

Senast ändrad:

Det trodde jag med förr, men sen fick jag en bettlektion av Pinky här på buke ;) Med eller utan tungfrihet spelar nog ingen större roll, det beror ju mest på hur din häst ser ut i munnen.

Har aldrig sett ett sånt bett innan, men det såg inte ut att kunna vinkla sig åt nåt håll. Det är nog bara till för att öka saliven eller nåt sånt :idea:

Tack för tipset, jag har provat side-pull, men kunde lika gärna ridit i grimma. Han lyssnade inte alls.
Den varianten med korslagt under har jag inte provat än, dock.

Om man ska rida med sidepull bör man ha lärt hästen något som kallas för one-rein stop. Den tekniken är bra att ta till när man rider med bett också. Användes gärna t ex när man märker att hästen börjar få upp farten. Jag använder det t ex när min häst tycker att han ska takta istället för att skritta, som nödbroms i krissituationer eller där vi är osams om vägen. Det har också räddat mig en gång från att bli avbockad. Man bör dock ha övat in stoppet ordentligt under säkra förhållanden innan man förlitar sig till one rein-stop i skarpt läge. Och som någon annan i tråden är inne på - mycket lydnadsträning är nyttigt för hästar som behöver en väl fungerande broms. Det kan göras på en ridbana eller på uteritt. Var inte rädd heller för att hästen tar stöd på bettet. En lätt kontakt är bra. Hänger han i det är det dåligt.

Några surftips:
http://home.swipnet.se/~w-123979/artiklar/tryck2.htm
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=575746
http://www.naturalhorsesupply.com/onereinstop.shtml
http://www.youtube.com/watch?v=fmpDSbXPtzU - Han lär inte ut det riktigt som jag har lärt mig, men på slutet visas några situationer där man ser stoppets effekt i "verkligheten".
http://www.wendymurdoch.com/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=38

Det var mycket att läsa, men helt klart intressant.. har börjat läsa igenom de första.
Tack för tipset

:laugh: Vill uppdatera tråden och berätta att morgaine är lycklig ägare till ett pelham, en trasselhärva med tyglar och en mönsterhäst!! :banana::bump::banana:
:bow: Tack för råden mao!

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: Jojo
·
Utrustning Egentligen är jag inte mycket för att mixtra med bett och/eller hjälptyglar när man har problem. Hursomhelst. Jag har haft min ponny i...
2
Svar
33
· Visningar
2 663
Träning Bakgrund; Har en 9årig valack som jag både hoppar och rider dressyr med, han är i dagsläget utbildad till ca. L:B/L:B nivå.. Han är en...
2
Svar
20
· Visningar
3 498
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar