Sv: Bett-nöt

varför betsla upp??

personligen tror jag alla dessa olater vid bett handlar om dåligt förtroende från hästen.
Jag vill att hästen ser bettet som en vän, en förnöjelse att ha i munnen och som en driekt linje till ryttaren, det får man inte om man helatiden måste fundera på hur motparten behandlar bettet, och är bettet skarpt ibland o ibland inte tror jag hästen måste ha frågan "vad kommer hända" i huvudet i stället för att komunicera.

Jag brukar först hitta ett bett som hästen kan uppskatta, som den kan vara aktiv och som den även kan få sug efter, jag vill ju ha en häst som genom sin bakdelsaktivitet rör sig fram mot bettet, men då måste ju hästen vilja dit.

bett som jag uppskattar är rörliga gärna med smak, typ sweetiron eller kopparinlägg. jag kör gärna waterford, eller med rullar mm som kan ge hästen ett möjlighet att aktivera sig.

detta gäller ju sedan att få hästen att sträva emot. sedan har du ju problemet med en häst som rusar på i ett annat skede, om jag då har ett problem i munnen vill jag ju inte bestarffa munnen o hamna på ruta ett igen, vilket man snart gör även om det nya bettet funkar superbt i början.
därför kombinerar jag med en vanlig kapson. inte för att forma ställa eller jobba hästen med utan NÖDBROMS. dvs jag kan få stopp på hästen utan att bettet blir det onda otyget i munnen på hästen. jag kan ha bett med förtroende och jag kan jobba mera på att jag, personen på ryggen vill att du stannar.och att man så småning om kan stanna hästen med fortsatt bettförtroende. man kommer kunna ha små rörelser för att hästen kommer stanna. den kommer alltid veta att den har en nosgrimma på sig, dvs placeboeffekt den vet ju inte att man tagit bort tyglarna i slutändan, hästen tror att nödbromsen alltid följer med.

Min målsätning är att banta bort alla special bett, och få hästen med fortsatt förtroende o bjudning bjuda mot ett vanligt tränsbett, i slutändan. Ge hästen chansen att för ridning bygga en optimal muskulatur där hästen inte behöver bettet som ett 5e ben, eller behöver hitta balanseringen i framdelen.

Men så skulle ju förståss jag lösa det, och jag e ju bara en av milijoner ryttare..

Om hästen bara viker in nosen när den drar iväg och du tar i tygeln, ta i en tygel! Ha någon sorts fasta bettringar, t ex D-ring eller eggbett, så att bettet sitter på plats ändå. Så tar du i en tygel (dra mot din egen höft så hästen inte riskerar att gå omkull) så att hästen hamnar på en volt som blir mindre och mindre. Så småningom stannar den och då släpper du genast och berömmer.

Prova och träna detta först i skritt, så att hästen till sist bara gör en minimal volt och sedan stannar. Samma i trav och i galopp.

Att dra i båda tyglarna på en häst som skenar är ganska dumt, då det gör hästen hårdare i munnen eller också så viker den in nosen och fortsätter, just som du beskriver.

Gör du på det här sättet behöver du inget skarpare bett.

Om du läst vad jag skrivit så hade du sett att jag provat med rakt bett+ kineton och att de gånger han har velat springa har det inte gåt att stanna honom. Jag har även prövat sätta tyglar i remontgrimma, med samma resultat.
Visst, som du beskriver det vore ju ultimat, men jag har ännu inte sett en enda häst som "har ett sug efter bettet", så det är nog tyvärr en utopi.
Alltså: jag anser att det är min skyldighet att betsla upp om jag vet att det finns situationer när jag vet att min häst inte går att kontrollera på annat sätt, men det är ju upp till var och en. Dessutom är jag väldigt nöjd med min uppbetsling, eftersom jag inte har råkat ut för någon tjuvrusning sedan jag gjorde det.

Tack för tipset om volt, det är många som har sagt det till mig. Problemet är att det går inte, för de gånger han har flippat och stuckit har han dragit iväg i racergalopp i ca 60 km/h, och att försöka med volt då skulle resultera i kullerbytta. Han är väldigt het och kan gå från lugn galopp till racergalopp på ett par sekunder. Helt plötsligt känner man bara att hästen spänns som en fjäder och far iväg okontaktbar. Det har iofs inte hänt så många ggr, men vetskapen om att han kan göra det räcker för att man ska vara rädd.
Vanliga tjuvrusningar gör han oftare, och det är illa nog, så bara de skulle eg räcka för att motivera uppbetsling.

Men som sagt, problemet verkar vara löst nu, så jag är nöjd och glad och ville mest tacka för råden jag fått och säga att det funkat.

För det första - grattis till att det funkar nu! :p

Min häst är också en ångvält emellanåt, och tro det eller ej men det funkar faktiskt att dra in dom på en volt (one rein stop). När hon sätter iväg i full galopp utan minsta tecken på att sakta av så tar jag ett bestämt tag i t.ex. vänster tygel. Tillräckligt hård/snabbt för att få henne att böja halsen. Och eftersom hon är intränad på ORS så saktar hon av så fort hon kan utan att tappa balansen, och stannar. På bara några meter. Så vet hästen vad du menar med ditt tygeltag och lyssnar på det så kommer den sakta av i den takt som den klarar av. Förhoppningsvis ;)

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: Jojo
·
Utrustning Egentligen är jag inte mycket för att mixtra med bett och/eller hjälptyglar när man har problem. Hursomhelst. Jag har haft min ponny i...
2
Svar
33
· Visningar
2 663
Träning Bakgrund; Har en 9årig valack som jag både hoppar och rider dressyr med, han är i dagsläget utbildad till ca. L:B/L:B nivå.. Han är en...
2
Svar
20
· Visningar
3 498
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar