Bett med fasta ringar. Positivt eller negativt ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare briana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 951
B

briana

Köpte igår ett nyt tredelat till min häst eftersom det andra var för stort. Blev rekomenderad att köpa ett med fasta ringar eftersom det är snällare än rörliga ringar..Stmmer det ? Han reds på det idag...gick och gapade och tuggade lite. Kan det ha å göra med att det är fasta ringar ? Han gjorde det innan när det var för stort, testade ett mindre men det var oxå något stort så jagköpte storleken under det..

Bettet är perfekt i munnen men jag blir fundersam på detta med fasta ringar !! Är det negativt att ha det ?? Blir det skarpare ??
Tar väl oxå lite tid att vänja sig kanske !

Nån som vet !!

Sv: Bett med fasta ringar. Positivt eller negativt ?

jag har fasta ringa o min tycker det är bättre än rörliga då de kan nypa han i mungipan=)

Många hästar trivs med fasta ringar för att det ligger stadigare i hästens mun och att det inte kan nypa i mungipan.

min ena häst måste ha fasta ringar annars stänger han inte munnen.. då går han och gapar med huvudet mellan benen..

Det blir inte skarpare i munnen än med rörliga ringar då ? Att jag undrar är att jag inte vill ha ett skarpare bett...Han är fin i munnen..

Snarare så brukar de flesta hästar uppleva fasta ringar som mildare. Jag väljer ett bett med fasta ringar om jag vill ha ngt som ligger mer still i munnen på en känslig häst.

Skarpare tycker jag inte, däremot ger det ett ökat tryck på tungan eftersom man får med sig bettet på ett helt annat sätt än bett med rörliga ringar. Sen beror det ju iofs på tjockleken också. Ett supersmalt bett med fasta ringar är ju något skarpare förstås, men tar å andra sidan mindre plats i munnen än ett tjockt så det är ju snällt mot hästen på det viset.

Man får helt enkelt prova sig fram till vad hästen trivs bäst med.

Tyckte han la sig på bettet liiiite idag. Jag har ju köpt en mindre bett som ska ligga an mot munnen jag var ju därför rädd att rörliga ringar skulle nypas. Blir det mer negativt kanske med ökat tryck mot tungan...?? Tyckte inte han skummade lika mkt som med rörliga ringar. Men han behver kanske gå på det några dagar för att vänja sig ??

En anledning till att han inte skummade kan vara att mer lösa delar på bettet stimulerar dem att leka med bettet - suger oftast mer o får mer skum. Bett som ligger mer still passar bättre på hästar osm är känsliga för att bettet rör på sig mkt.

Tungtryck (störst på raka metallbett) upplevs oftast som milt (dock har jag aldrig fått den effekten, mina hästar vill spotta eller blir rädda om munnen) eftersom hästen då får mindre tryck på lanerna. Gilalr hästen inte tungtryck märker du det oftast rätt lätt, den bara vill spotta ut och flytta runt bettet i munnen o grejar mkt med tungan för att slippa undan trycket på den.

Tack för det !! Tyckte han gapade mer igår än vad han brukar...Men bettet han hade innan var ju alldeles för stort och liksom gled ut på sidan om man tog tygeltag. Man ska ju ha bett så att ringarna ligger an mot sidorna och det gör detta bettet men det kanske rör sig mer med rörliga ringar....??

Det rör sig alltid lite mer med rörliga ringar men glider ju inte ut o in i munnen i rätt storlek som när det är för långt :idea:

Har ett fast d-rings bett när jag rider ut och skruttar:smirk: , men när det ska va lite allvar tex. dressyr kör jag med ett ganska smalt, tre-delat med kula på mitten och rörliga ringar. Det suger pålle bättre på:d . Men fasta ringar är det inge fel på om hästen gillar det och det passar för ändamålet

Det jag upplevde på min häst med fasta ringar, var att ibland kunde som ringarna fastna i ett konstigt läge efter ett tygeltag. Det var som att bettet inte gled ner på plats igen utan som hakade upp sig på nått knasigt sätt. Nått som inte ett bett med lösa ringar kan göra....Efter den upptäckten slutade jag med dessa bett, kanske jag är nojjig men det funkar lika bra med vanliga ringar.

Kallas det egg-bett? När det är typ, ovala fasta ringar? Inte som ett D-bett..
Ja, det var jättekonstigt när det fastnade så där, det vart som att mina tygeltag aldrig lättade för hästen, så jag har nu bytt till vanligt bett och det funkar alldeles utmärkt.

Oki, det är ett sådant egg-bett det som "fastnade" i.
Som att tyngdpunkten på bettet var felplacerad.

Ska byta till vanligt tredelat med rörliga ringar..När jag longerade han idag så la han tungan över bettet och bara sprang....Han trivs inte med detta antar jag....Han har ju alltid haft tredelat men med rörliga rngar s det måste vara det att det är fasta ringar..

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 521
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 645
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag rider en häst som just nu går på ett vanligt tredelat eggbett men jag skulle gärna vilja testa ett med lösa ringar. Han har ganska...
Svar
4
· Visningar
1 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka