Bett med Billy Allen mundel i SMÅ storlekar??

Kassiopeja

Trådstartare
Finns de?

Jag vill INTE ha med skänklar utan det ska vara ett helt vanligt snaffle (gärna med D-ring, men det är inte prio ett) och så kommer vi till PROBLEMET. Min häst ska ha 10,5. Finns det verkligen INGA tillverkare som tänker på små arabnäsor när de gör bett?

Sen vill jag även ha era BA-bettserfarenheter eftersom jag aldrig har provat dem förut. Jag har ett sto som bara HATAR två och tredelade bett och jag tror inte riktigt jag får rätt sorts sväng/styrbarhet i en ensam stång. Hon är alldeles nyligen inriden så det spelar ju också in. *tycker*

/JES
som ber om ursäkt om det här inte är en korrekt placerad tråd, men jag tror faktiskt jag får bättre svar HÄR än på utrustning.

P.S. Om det är någon som var på western-SM och som var inne i tältet hos den utställare som hade hyllor inne i sin "butik" som vet vilka det var? PMa mig i så fall!!! De hade ett BA-bett som jag TROR var i rätt storlek, men jag hann aldrig in på söndagen när jag väl hade tagit ut pengar.

Sv: Bett med Billy Allen mundel i SMÅ storlekar??

Det finns åtminstone i 4,5" men det är kanske fortfarande för stort? Har inte koll på tumstorlekarna.
Skickar pm med företaget :angel:

4,5" motsvarar 11,5, så jag har kommit närmare än jag var innan. :banana: men inte i mål.

Nån annan som vet hur man hittar såna bett och VARFÖR de flesta westernbett (lallat runt på MÅÅÅÅNGA westernbutikssidor idag) bara finns/säljs i storlekar 12,5 och UPPÅT???

Vill fortfarande ha era åsikter och personliga erfarenheter av Billy Allen-bett, eller rider ni inte på sånt?

/JES

Jag rider på ett Billy-Allen snaffle, jag trivs jätte bra med det, och hästen med!

Mylerbett är väl relativt lika i mundelen (endel iallafall) Och de vet jag finns i små storlekar,
Adress till Mylers hemsida http://www.toklat.com/myler/home.html
Och de säljs i välsorterade hästbutiker.

Min kille har också 10.5 i vanliga fall men han har inga som helst problem med "standard" storleken på BA bettet... Så jag tror nog att din också kan ha det.... Fast jag kan ju inte garantera :crazy:

Jag köpte mitt från Tumbleweed för 195.-

Har du letat på tyska websidor? Det är svårt med små storlekar, jag har letat på stora hästmässor i Tyskland och i kataloger efter små bett utan att helt lyckas.

Då letatde jag iofs efter ett stångbett med tungfrihet.

Skiljer sig ett Myler-bett med Billy Allen mundel från nåt annat bett med Billy Allen-mundel?? För om jag tittar på Mylers egen sida så nämner de aldrig BA utan kallar sina bett (som JAG tycker ser ut som BA) för Comfort Snaffle?

Det jag alltså undrar är vad det är som gör att ett bett kallas för Billy Allen och inte, fast de ser likadana ut? Skiljer det i funktion?

Fasen det här var visst en djungel till! *tvingas inse* :crazy:

/JES

alazzi skrev:
Har du letat på tyska websidor?
Letat men inte hittat. 11,5 tycks finnas lite här och där och jag hade nog köpt ett sånt nu om det inte vore för att jag ju faktiskt hittade ett i 10,5 INNAN jag insåg hur omöjligt det var?! :eek:

/JES

Jag tycker att myler bettet verkar ha "vassare" kurvor..?? BA betten är ju bara lite svagt svängda medan det där är direkt vinklat på sidorna?! Det tycker jag i alla fall att det ser ut som... :confused:
Om det stämmer eller ej vet jag inte.. Jag utgår bara ifrån bilden...

Intressant fråga. Jag har ju inte letat efter ett bett med BA mundel så det har jag faktiskt inte funderat över :confused:

Ska se om jag hittar någon sida med Mylerbett. Blev ju rätt nyfiken :)

Det finns en länk till deras hemsida lite högre upp i tråden ;)

Det är perfekt med den konstruktionen eftersom bettet kan inte vika sig i munnen men båda sidorna kan vrida sig oberoende av varandra :D

jojjomen det har jag förstått, jag bara undrade om det var rätt grej jag kallade Billy Allen ;)

Det ante mig att du förstod, jag ville bara "skryta" lite :angel:

Jag rider på BA, har både tränsbett och stång, tycker att det är ett mycket bra bett och hästen håller med!

ahaa :idea: ja man måste ju ta chansen ;)

Liknande trådar

Western Stämmer storleken? Har en häst som egentligen har 10,5 men tror den skulle fungera bra på den mundelen. Menar detta...
Svar
2
· Visningar
1 039
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka