Bett i dressyr

F

Finns_inte

ngn som vet anledningen till att rakt bett inte är tillåtet på dressyrtävling? För hur är det... varken rakt bett av gummi eller metall är väl tillåtet?

Sv: Bett i dressyr

Jag skulle kunna tänka mig att det e för att själva effekten av de raka betten kan skilja. Tjocka i gummi är jätte milda, medans tunna i metall är skarpare.
Man får ju inte ha skarpa bett inom dressyren, och de e ju svårt att kunna dra gränsen om var ett milt bett blir skarpt..
Då väljer man ist att inte tillåta några raka bett och utesluta missförstånd pga. detta..

Vet inte om det ligger ngn som hellst sanning i detta :eek:, ngn annan som har gmnt förslag??

mitt förslag är för att dressyrsporten är mossig och bakåtsträvande :devil:

Men grejen är ju att när du sen kommer upp till LA:4 (eller va de nu e) så måste du rida på kandar som e ett ganska skarpt bett...Först måste man rida på de mildaste som finns (inget fel i de) men sen måste man rida på ett skarpt... :confused:

Finns_inte skrev:
Men grejen är ju att när du sen kommer upp till LA:4 (eller va de nu e) så måste du rida på kandar som e ett ganska skarpt bett...Först måste man rida på de mildaste som finns (inget fel i de) men sen måste man rida på ett skarpt... :confused:

Har nopg mtka tt göra med att de vet att det finns så många ryttare som överhuvud taget inte ska rida på skarpa bett. När man kommit upp i MSV klass så ska man kunna kontrolera sig själv och sin häöst så att man kan rida på ett skarpt bett..

Akustik skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att det e för att själva effekten av de raka betten kan skilja. Tjocka i gummi är jätte milda, medans tunna i metall är skarpare.
Men det gäller ju alla bett. Ett tjockt tredelat är mildare än ett tunt tredelat också.

Däremot kan jag tänka mig att det kan ha o göra med att en rak bridong och en rak stång tilsammans kan klämma tungan eller nåt i den stilen. Men jag håller med nån annan som sa att dressyrsporten är ganska mossig :crazy:

Mmh, men raka bett i klasser under La:5 då? Varför trorru inte att man får andvända ett rakt tjockt bett då?

*kl*

Uppdaterar denna tråd då jag också önskar få svar på varför just Raka bett är tabu inom dressyren?

Att det kan klämma tungan i kombination med ett kandar i de högre klasserna har jag förståelse för, men i de lägre klasserna, som endast rids på ett bett, vad finns det för motivering till att totalt utesluta dessa bett?

Nån som har fått någon bra förklaring, sen den här tråden uppdaterades sist?

för dressyr är dressyr och det är mer eller mindre ett under att gummi/syntet bett blivit godkända.

det ska vara lika för alla och reglerna är rätt hårda och det är bara så för att det är så.

för dressyr är dressyr och det är mer eller mindre ett under att gummi/syntet bett blivit godkända.

det ska vara lika för alla och reglerna är rätt hårda och det är bara så för att det är så.

Jag vet att det är så för att det är så och att man är konservativ på den punkten men jag vill veta VARFÖR det är så?

Det jag ville veta var om någon lyckats få ur SvRF en motivering till varför det inte är tillåtet i TR. Varje regel BÖR ju stödja sig på en vettig motivering med så mycket vetenskapligt bevisad grund som möjligt ju...

Har mailat dem i veckan, men förväntar mig knappast att få svar.

Men??? Rakt metall bett är väl tillåtet? Är det ngn som har TR och kan kolla? Jag var 99% säker på att raka metallbett var tillåtet...:confused:

Har mailat dem i veckan, men förväntar mig knappast att få svar.
Har fått ett svar nu, men det gör inte sakerna klarare dessvärre.
Motiveringen var att man följer det internationella tävlingsreglementet som kommer från FEI, där de heller inte motiverat varför. :confused:

Så nu tar jag och mailar FEI med samma fråga... :devil:

Nix, inga raka bett, förutom stången på kandaret då. Tränsbett och bridong skall vara ledat.

Ja vill ha reda på svaret sen.. Jag har alltid fått lära mig att rakt bett är mildast och bäst för tänderna..

Väldigt bra fråga, har länge undrat över detta. Dressyen har en del knepiga regler som jag inte förstår syftet med...

Rakt bett är INTE skarpare än ett ledat! Ett rakt tränsbett funkar jättebra på vissa hästar, betydligt bättre än t.ex. ett tredelat. Det finns isf större risker med ett vanligt tvådelat bett som kan riskera att nypa och peta hästen i gommen. Det handlar helt enkelt om vad hästen trivs med; tryck på laner eller tryck på tunga.

Anledningen till att man rider på milda bett upp till LA:4 är ju att man måste lära sig att rida innan man kan behärska ett skarpare bett. Ganska logiskt tycker jag. Är du en duktig ryttare ska du kunna rida din häst på ett vanligt tredelat.

Är du en duktig ryttare ska du kunna rida din häst på ett vanligt tredelat.
är du en duktig ryttare så ska du kunna rida din häst på vilket bett som helst egentligen. däremot trivs vissa hästar så mycket bättre med ett rakt än med ett ledat bett, att jag vill ha reda på motiveringen till varför det inte är tillåtet inom dressyren.

men en tjockt bett kan ju vara skarapre än ett unt bett om hästen itne ahr plats för ett tjockt bett.
så i frågan vad som är skarpt å inte måste man ju se från häst mun till häst mun...!

Hmm..i Norge är det tillåtet att rida på oledat (rakt) tränsbett i dressyr. Till kandar är det däremot förbjudet.

Liknande trådar

Utrustning Dessa säljs på Hööks. Är det någon som vet om dubbarna är i metall eller om de är gjutna i sulas gummi?
Svar
2
· Visningar
228
Senast: Nebraska
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka