Bett hjälp!

Russin8

Trådstartare
Nu behöver jag eran hjälp. Har en treårigt kallblodstravare som är väldgit het. Inte så att han är svår att få stopp på, utan mer att han har svårt att skritta och alltid har bråttom.

Nu till mitt problem. Jag har svårt att hitta ett bett som fungerar på honom. Har provat, vanligt två delat körbett, rakt bett, full chek bett och just nu går han på tre delat bett. Han har jätte lätt för att få skav vid munnen. Med det bettet jag har nu fungerar han hyfsat, men verkar bita sig i tungan, för han skummar rött. Just det att han skummar massor är oxå något jag funderar över varför. Varg tänderna är bort plockade på honom.
Med dom betten jag provat hittills blir han stökig i munnen, han slår med huvudet och vill inte riktigt ta stöd. När han får gå för fullt så är han jätte fin i munnen, inte tung, men tar ordentligt stöd. Men så fort jag vill jogga honom blir det problem. Man kan ju inte köra för full maskin jämt:crazy:.

Har ni några bra ideer? Har funderat på att sätta på tungband, men då han tidigare skadat sig i munnen (ut läkt och kollat hos vet) så är han extremt svår att röra vid munnen. Det blir fullt krig om man ska försöka titta eller röra honom i munnen. Håller på att jobba med det men att i nu läget försöka sätta på honom tungband känns inte som en bra idé.

Jag rider honom en hel del och där är problemet lite mindre, han är fortfarande het men lugnare i munnen.

MVH Russin8

Sv: Bett hjälp!

Jag växlar mellan tredelat tränsbett (på bana), jaktkandar (ute), pelham (på bana) och hacka (ute).

Min kbt har svårt att skritta i långsamt tämpo ute och jag upplever att det är för han blir stressad och inte litar på mig. På banan däremot är det inget problem att få honom att ta det lugnt. Det lättaste är om min tränare är med, då slappnar han av på ett helt annat sätt än om vi är själva.

Det är som om han litar mer på att en människa på backen kan ta hand om ev läskigheter än om det sitter någon på ryggen på honom.

Han svarar mycket bra på både jaktkandaret och pelhamstången men har ändå svårt att skritta utan vill tölta eller jogga när vi rider ut.

Lycka till!

Okej, jag trodde nästan att det var så. Tycker att pelam är lite skarp att sätta på en treåring. Han är ju inte hård i munnen. Han är ganska lätt, nästan lite för lätt.

MVH Russin8

Vi har en treårsmärr(kallis) som är/har varit lite lika, hon gick på vanligt delat bett.Vass i humöret o ville bara springa fort. Bytte sedan till ett franskt läderbett o det gjorde att hon lugnade ner sig. Men ff går det fort men mer på kuskens order.

Jag har ju haft en som varit sådär, kunde absolut inte skritta, bara småtrippade hela tiden. Det enda som hjälpte, förutom fasta rutiner och fasta skrittsträckor var att skritta på riktigt långa tömmar, minsta hon trodde man skulle ta i tömmarna så var hon på hugget, hon var ganska dum i munnen också, känslig men het, så vanligt tvådelat gummiklätt travbett var det enda som funkade skapligt. Det där med att ha bråttom, det har bara varit att leva med (och aktivt försöka jobba bort).

...rakt bett med bettskivor, lekkedja & spärrgrimma?

Kände spontant att jag skulle vilja testa, men det kanske du har gjort?

Nej det har jag inte provat:) Rakt bett har jag testat och det tyckte han inte om. Bara gick och slog. Men med lek kedja kanske det blir annorlunda? Just nu har jag remont grimma på honom. Det fungerar hyfsat. Ska prova att sätta på spärr grimma och se om det blir någon skillnad.

Läder bett har jag också funderat på, men tycker att det verkar bli så klumpigt i munnen.

Tack för alla råd. Dom behövs:D

MVH Russin8

Det läderbettet vi har är smalt o brunt(köpt I Frankrike). Har sett andra som kallas franskt läderbett, o dom är då gråa o mycket tjockare.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 932
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 383
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024