Bett hjälp.

YaHilweh

Trådstartare
Jag har en jätte häst (på 1.75 ) och rider just nu på ett vanligt tredelat. I markarbetet funkar det utmärkt men utomhus och i hoppningen funkar det inte riktigt. I hoppningen är det ingen jätte panik men det tar påtok förlångtid att få upp honom efter hindrerna. Hinner inte alltid svänga när jag ska just för att han blir för lång och tung i handen, och ag orkar inte få upphonom med ett vanligt tredelat. Jag tränar/tävlar på LB/LA nivå. Sedad har jag proböemet utomhus. Där är han troligen van att bara få springa, men jag vill inte alltid att han bara ska få springa när jag inte kan hålla honom. Har ingen som helst kontroll över honom utomhus.

Så vad har ni för bett tips?
Vad har ni själva för bett/varför?

Bettet måste vara tävlings godkänt.

Sv: Bett hjälp.

eftersom du har en storhäst får du ha i princip vilket bett som helst på tävling eftersom det är fri betsling.

har du testat olika bett?
jag passar på att tipsa om waterfordbett (som ett femdelat tränsbett m kulor) fungerar super på min stora starka häst som gärna tar tag och drar i bettet.
annars finns det ju pelham, jaktkandar och liknande som kan fungera bra

Jag har testat pessoat bara.
Det finns ju ett stort hav av bett så man vet inte vad man ska ha.
det är jätte svårt.

Hur funkar det bettet?
vad är det som är bra med det?

menar du waterford?
det är som ett tränsbett fast skarpare eftersom det har fler brytningspunkter, och det är svårare för hästen att ta tag eftersom man kan "rassla om" lite mer i tyglen om den tar tag.
jag gillar det eftersom hästen inte krullar ihop sig som den lätt gör på tex stångbett eller pessoa, dessutom får man ärligare sug i handen.

om du kan låna olika bett och pröva är det jättebra, passa på att pröva så många olika det går :)

Skulle du kunna sätta in en bild på den, så man vet hur den ser ut? får man tävla i den? tack

på storhäst får man tävla på det, men inte på ponny.

såhär ser det ut:
375_image.jpg

Jag är inget fan av stångbett, hackamoore el pessoa.
Så jag skulle rekommendera dig att prova en gag. Eftersom det är hävstång och ett bett. Man kan rida med både 1 och 2 tyglar.

Hade ett halvblodssto som var ga stor och tung (dock inte lika stor som din) som jag hoppade och red ut på gag. Hon funkade bra på vanligt tränsbett i dressyren. Hon hade en tendens att bli framtung mellan hindren och var svår att svänga. När hon kände att jag inte hade full koll på henne, passade hon på att bli "tittig" också. Hon funkade jättebra då det.

Ett annat tips är att rida på graman när du rider ut. Jag kan tänka mig att din häst vill bli lång och blir stark då. Då kan det vara bra att rida med graman en period för att hindra från att dom blir långa. när formen blivit "högre" kan du rida med graman ibland bara för att underhålla.

Ett jaktkandar kanske?? Waterford bettet tycker jag också om, men på min pålla fungerar det inge vidare (hon trivs bäst på stångbett). Men en annan häst i stallet rids på det och det fungerar jätte bra...

Jaktkandaret kan man sjystera i styrka, det är ju hävstångseffekt och vissa hästar trivs inte med det, medans andra trivs jätte bra (min häst älskar bettet). Den största fördelen ser jag att det går att ställa styrkan, hästen blir inte lika hängande i handen och tungfriheten... Pellham stång kan också vara värd att prova, bästa effekten får man om man lär sig rida bettet på två tyglar men en delta fungerar också bra :) Lycka till i bett jungeln!

PrinceFair skrev:
på storhäst får man tävla på det, men inte på ponny.

såhär ser det ut:
375_image.jpg

åh tack. sådant bett hade jag visst :smirk: men kallar det för kulbett det funkade bra på Carmen men jag trodde inte att man fick tävla i det. men nu vet jag hehe

Om problemet ligger i att du inte får upp huvudet på hästen, ska du ju kanske inte använda ett bett med så mycket hävsång. Jag är stort fan av bettlöst, så jag brukar börja med att tipsa att prova hackamore eller sidepull.
Men kanske ett jaktkandar (kimblewick) skulle passa er? Lite hävstång blir det ju, men det behöver inte bli så mycket. Man får oftast prova sig fram, det är svårt att säga vad din häst kommer att trivas på. Hästar som lätt blir starka och tunga framåt tycker jag brukar kunna funka ba på kandar, då man har möjlighet att variera sitt tygeltag lite. Lite trixigt innan man lärt sig, bara. :smirk:
Det jag tycker du ska tänka mest på är att inte välja ett hävstångsbett som är delat, inte i första hand, iaf. Bara för att JAG skyr såna bett som pesten, betyder inte det att hästarna gör det. :smirk:

Jo, det är uu det jag menar, även om hela inlägget är väldans luddigt och rörigt... :angel: Vad jag menade var att det är ett bett jag gärna rekommenderar, men kanske inte i det här fallet. :smirk:

Måste passa på att fråga dig...
Vad rider du på i terrängen? Rider du på waterfordbettet??
Behöver lite tips, då min häst är fruktansvärt stark i terrängen och de jag testat tidigare inte funkat som jag önskat.
Hoppas du orkar svara ;) :D

nä, det vågar jag inte :crazy: skulle nog bli lite väl roligt, det går inte bara fort utan det blir ostyrbart åxå....

jag kör på gags i terrängen, då kan jag lätta utan att behöva undra vilket århundrade jag kommer att kunna stanna :)
han funkar även jättebra ridmässigt på hissbett, tyvärr fick han skav när jag hade det, så jag har inte vågat ha det på länge nu

Okej, tänkte väl att du red på nått annat :D
Ska prova mig vidare i bett-djungeln nu..
Tack & sånt :)

Hej
Jag har en häst som liknar din. Jag hoppar honom på ett Myler kombinations bett både på träning och tävling. De thar min tränare rekommenderat och det fungerar fint. På marken rider jag honom på vanligt tvådelat.

Ciao!

Liknande trådar

Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
990
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 102
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka