Bett hjälp!!

I

Illusiion

Hej alla glada!
Funderar på att skaffa mig ett kimblewick/jaktkandar eller pelham till min kuse för att hon är fruktansvärt stark vid hoppning och uteritt!
Vilket av dessa 2 bett är "bäst"?
Det kommer bli 2 delat båda 2, kimble med äpplegrej.

Jag har haft min häst i 3 år och rider mycket dressyr så det är inte det som är problemet!

Var inne på hööks hemsida och såg att den minsta storleken de har på pelham och kimble är 11.5, min häst har 10.5... var hittar man mindre??

Med hopp om hjälp :bow:
// Maria

Sv: Bett hjälp!!

Ja, hon är genomkollad av både vetrinär och scio-terapeut :)

Jag skulle inte ta ett delat bett när det är hävstång, jag tycker personligen att ett oledat bett är att föredra. När hävstången inverkar är det lätt att bettet trycks upp i gommen när det är ledat.

Annars tycker jag att pelham kan vara bättre, fixar man det så kan man rida med två tyglar och därmed bara utnyttja hävstångseffekten när det behövs. Kimblewick har en "snällare" hävstångseffekt eftersom skänklarna inte är lika långa som på ett pelham.

har funderat på det där med oledade och ledade.. Problemet är ju att oledade inte finns i 10,5 eller än 11,5 :/
Lånade en kompis kimble idag och hästen verkade trivs rätt bra:) så det lutar åt det hållet. Ska kolla i affären om dom har oledade i mindre men tror inte det:/

Är du såker på att du letat ordentligt då? ;)

Jag hade oledat pelham strl 11,5 till gamla hästen, och på ridskolan hade vi en ponny som gick med kimblewick på 9,5. Så någonstans går det säkert att få tag på :)

Jag hittade mitt kimblewick på en auktions sajt.. Tra**era

Det är 10,5 odelat..

Jag hoppar och rider ut ponnyn på gummipelham. Om man har en mjuk hand så fungerar det bra. Vid hoppning med hävstångsbett måste man vara noga med att man inte drar in hästens nos, utan låter hästen lyfta fram nosen så den bättre kan se hinder och bedöma avstånd. Med ett hävstångsbett är det lättare hänt att hästen "knäpper av" i nacken, men bara man är noga med eftergifterna så är det bra på hästar som gillar det.

Eftersom det är oledat är det inte lika viktigt att det är i exakt rätt storlek så länge det inte är för litet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 673
Senast: Sootie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama