Bett, bett, bett.. alla dessa bett!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare X17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 7 876

X17

Trådstartare
Halloj!
Tänkte höra med er här på buke vilka bett ni använder, syftet till att ni använder de och bett ni aldrig kommer använda.
Jag är en riktig bettnörd av mig och super intresserad av andras åsikter och erfarenheter.
Själv använder jag tunt tredelat med fast ringar, waterford och pelham. Alla med bettskivor, då min häst gillar det. Skulle aldrig använda pessoa eller tvådelat. Aldrig heller travbett av någon typ eller ett bett som kan skada hästen.
(Hästen är för övrigt en new forest, d-ponny, kan vara lite trög ibland men jobbar på bra. Vi siktar framför allt mot dressyr tävling, men kanske oxå lite hoppning.) :)

Jag växlar mellan oledat tränsbett med fasta ringar, tredelat med fasta ringar och ett babypelham (oledat i gummi). På kandaret har jag ett stångbett med liten tungfrihet och korta skänklar, samt tredelat bridongbett med lösa ringar.

Jag skulle aldrig sätta på min häst ett sk "pessoabett" eller ett waterfordbett.

Jag rider just nu på två-delat med fasta ringar. Hade tidigare tre-delat men det trivdes han inte alls på.
Varvar ibland med kimblewick på mildaste ringen.

Skulle inte använda mig av pessoa.

Jag varierar både bett och nosgrimma.

Just ni varvar vi på tredelat med lösa ringar, tvådelat med lösa ringar, D-ringat westernbett och hackamore.

Använder mig aldrig någonsin av pessoa, ledade stångbett eller waterford.

När jag använder träns rider jag med ett skonsamt Nova bett som inte kan göra nån skada. Vid skritt turer blir det i grimma och grimskaft.

Lite dumt att skriva att man aldrig skulle använda sig av tvåfelat när många hästar trivs väldigt bra på det.
Det ÄR ingen dåligt bett.

Jag rider min på Nathe flexistång, novabett och tredelat med lösa små ringar.

Tredelat med fasta ringar på ponnyn. Kapson eller nåt LG bridle-liknande på skimmeltanten så inte så mycket bett där. Henne har de dragit i munnen men jag ska vänja in henne på nåt vanligt bett igen. Nova kanske, eller ett apple-mouth till att börja med, sen ett vanligt två eller tredelat. Ponnyn fick ett apple-mouth tredelat med fast ring mest för kul och det tyckte hon var jättefint. Hon blev liksom alldeles lugn och måste älska smaken. I ridningen var det ingen större skillnad mot det vanliga 3-delade.

Sen har jag lite raka bett, kimblewick och akademisk stång men det är inget jag använder just nu. Om det finns bett jag aldrig skulle använda? Det gör det säkert, men så länge hästen trivs vill jag inte vara kategorisk.

Jag växlar mellan: rakt med fasta ringar, kimblewick, beris-pelham, nova-bett och ponnyhack.

Skulle aldrig använda ett tredelat bett för min häst hatar det. :p

Min häst älskar tredelat (men inte om mittdelen är för lång)
Har två och tredelade pelhambett och tredelat kimbelwick vilket många går i taket över men det funkar precis på rätt sätt för oss.
Oftast har vi ett tvådelat, låsningsfritt bett och vanliga tredelade.

Jag är bettnörd och gillar variation så vid ridning använder jag:
Tvådelat sötmalmsbett med D-ring, tredelat kopparbett med D-ring, Billy Allenbett i sötmalm och ett kimblewick (special, 3-delat men med begränsad rörlighet. Kan böjas lite framåt, men inte uppåt/nedåt) Använder också hackamore ibland (egengjort av ett avsågat pessoa.

Vid körning har jag fransk grodstång och vanligt kimblewick.

Skulle aldrig använda pessoa eller bett med samma inverkan. inte heller något med konstig mundel som tex tvinnade trådar eller sånt man ser ibland.

Rider min mest på hack då han trivs på det. Men skolar in på bett, så just nu har han ett 3-delat mässingbett med platta som mittdel. Har ett 3-delat fullcheek på ingång som jag vill testa honom på. Han är svår med bett tydligen enligt ägaren, men tycker det 3-delade fungerar över förväntan =)

Skulle aldrig vilja rida på ett hissbett!

Halloj!
Tänkte höra med er här på buke vilka bett ni använder, syftet till att ni använder de och bett ni aldrig kommer använda.
Jag är en riktig bettnörd av mig och super intresserad av andras åsikter och erfarenheter.
Själv använder jag tunt tredelat med fast ringar, waterford och pelham. Alla med bettskivor, då min häst gillar det. Skulle aldrig använda pessoa eller tvådelat. Aldrig heller travbett av någon typ eller ett bett som kan skada hästen.
(Hästen är för övrigt en new forest, d-ponny, kan vara lite trög ibland men jobbar på bra. Vi siktar framför allt mot dressyr tävling, men kanske oxå lite hoppning.) :)
Har du funderat på hur waterfordbettet fungerar och känns i munnen för hästen? Då är ett tvådelat skonsammare. Att få länkar och kanter/skarvar över lanerna kan ge skador och sår(lättare än ett bett med slät anläggningsyta mot lanerna). Även tredelade med för lång mittendel eller för långt bett, då hamnar "skarvarna" mellan delarna på lanerna och kan glida fram och tillbaka däröver och skada.

Har ett träns för varje aktivitet och slipper därför byta bett varje dag. Genom att ha ca 5 träns (hägnade Framme, tro mig skåpet rymmer säker 3-4 till) blir det då olika bett naturligt vilket är bra för munnen. Just nu växlar vi mellan:
  • Rakt äggbett, latextejp och remont nosgrimma - Dressyr
  • Tredelat med lösa ringar, acavallos bettplattor (som skyddar mungipan) och aachennosgrimma - Dressyr
  • Hackamore med kedja - Uteritter
  • Tjockt tvådelat med fasta ringar (skruvad länk), bettplattor och ps of Swedens jump of träns/nosgrimma - Hoppning
  • Tredelat med lösa ringar, hingstkedja och grimskaft - ledträns
Har även tidigare har haft minst ett träns framme som hör i hop med olika skarpare bett på men just nu ligger det undanplockat då de inte behövs/fungerar.

Anledningen att han har dessa är för att de fungerar för hans dumma mungipor. Fått testa vad för bett som inte får dem att spricka upp och detta plus massa vaselin fungerar. Sedan skulle han sluta gilla något av dessa kombinationer ovan kan man alltid gräva i bettlådan efter något nytt att testa.

Jag tycker det är upp till hästen vad den vill ha i munnen. Skulle aldrig vägra ett bett om hästen mot all förmodan gillar det. Självklart är inte ex. ett hissbett mitt första val men om det nu är vad hästen vill och inget annat, visst.

Senast ändrad:
Jag har tre bet som jag varierar mellan: 3-delat med rund mittendel samt ett rakt i dressyren, Ett 3-delat med platt mittendel vid hoppning samt uteritt :)

Jag har Sprenger KK Ultra och Sprenger Dynamic RS -båda tredelade. Hästen trivs väldigt bra på dem, även min andra häst som är väldigt kinkig med munnen godkände dem. KK't är lite tjockare och det andra lite tunnare.
Har testat lite olika på båda hästarna men det är dessa två de gillat bäst.
Stoet accepterade Baucherbett bra också.

Har ponnyhack ibland bara för att låta munnen vara, men valacken blir stark och hängig på det så har det inte så ofta utan det kan bli att jag tar det om jag ska skritta ut.

min häst rider jag på rakt tränsbett till vardags, varierar med odelat pelham med liten port, köpte ett tredelat baucher till unghästen på måfå men hon visade sig ha ännu mindre mun än min ponny så han fick ta över baucherbettet. Det är en storlek för stort för honom och han har aldrig kunnat gå på tredelade bett men jag provade och han har väl aldrig känts finare... Knasigt.

Rider gärna på raka bett, de hästar jag provat det på har gillat det, men ptja, vadhästen trivs med i munnen är ju viktigare än vad jag föredrar. Har hört att delade bett gärna sliter på tänderna (speciellt om bettet är för stort) så normalt sett är jag väldigt noga med storleken. Nu trivdes han så bra på det här stora bettet så han får väl gå på det ibland tills jag hittar ett i hans storlek, om jag gör det.

skulle "aldrig" rida på pessoa eller delade stångbett, och waterford vore väl ett av de sista betten jag skulle prova också.

Använder mestadels tredelat tränsbett med fasta ringar. Hästen trivs allra bäst på det av de jag provat på honom :) Varierar ibland med rakt tränsbett och tredelat baucherbett.

Skulle aldrig rida på Pessoa eller Waterford.

Det går i perioder och beror på hästen, den senaste tiden har jag varierat mellan rakt jaktkandar, tredelat babypelham, tredelat smalt tränsbett, tredelat baucherbett och rakt med fasta ringar. Pessoabett kommer aldrig i närheten av min hästs mun.

Jag rider bara på rakt gummibett, allt annat jag testat har hästen skramlat, fipplat och bitit på. Så vi kör helt enkelt på det som hästen har godkänt, även om jag helst skulle vilja variera med åtminstone två olika bett. Tror vi ska testa ponnyhack och se vad hon tycker. Tidigare hästar har jag ridit på vanliga tränsbett; rakt, tvådelat och tredelat. Jag har aldrig köpt "konstigare" bett än så, och aldrig upplevt behov av något skarpare.

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 266
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 036
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 820
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 863
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka