Bett, 14 mm???

SweetBriar

Trådstartare
Ska ju ut och tävla ordentlig dressyr med hopponnyn och har ett globus 3-delat eggbridongbett som tränsbett (samma som vanligt fast med mindre bettringar och ev smalare mundel) Läste nu i TR att minsta diametern på tränsbett måste vara 14 mm och tränare tipsade mig om att globus kanske inte var det :confused: Är det någon som vet, och om inte - vart ska man mäta, är det själva mundelen som gäller?

*vimsigt inlägg-hoppas ngn fattar*

Sv: Bett, 14 mm???

Ja, jag har uppfattat det som måttet på den grövsta delen på den del som är i munnen, den som är närmast ringarna. Men var är det skrivet att ponny ska ha min 14mm? Gäller inte det unghästdressyr? *kan ha missuppfattat*

Det kom en ändring efter att nya TR publicerades första gången, numera gäller regeln bara unghästdressyr eller om det står "unghästbedömning".

Är lite svårtydigt, jag fattar inte riktigt vilka det gäller :confused:
Står under Mom 222 i nyaste TR iaf.
Tack för svar ändån :bow:

Så det gäller inte på ponny :)?
Jag får alltså rida på mitt bridongbett även om det än ngn mm mindre än 14 ?

Perfekt, ponnyn har så liten mun, så detta är helt perfekt på henne, nu slipper jag ju byta :p

Liknande trådar

Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Dressyr Jag vet inte om detta är nytt i TR? Jag hade ingen kännedom om det tidigare, men har å andra sidan inte haft unghäst på ganska länge...
Svar
1
· Visningar
1 025
Senast: Shaklima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix