C

CiaPuma

Jahapp, här kommer alltså ännu en tråd angående hästens betsling...

Jag är faktiskt ute efter lite hjälp på traven, jag har en underbar liten fuxherre som jag försöker få ordning på..
Han är en stark personlighet med mycket egen vilja och stark som få när han sätter den sidan till.

Han går som en klocka på ponny-hackamore och på hissbettet av gummi, men när jag försöker få rida honom på vanligt tränsbett med kopparringar så blir det nästan omöjligt att få honom dit man vill, visst han går men blir inte alls lika fin och följsam som de andra 2 betten.
Ambitionen för mig just nu är att jag ska kunna börja tävla lite i de lägre dressyrklasserna, men då får man ju inte rida på varken hissbett eller hackamore, så vad gör jag nu?!? :confused:

Jag har ju haft erfarenheter av olika mylerbett, men inte heller det är ju tillåtet i L:B dressyren, funderar på stång, men vet inte riktigt hur det är med det heller i dressyrsammanhang i de lägre klasserna (någon som vet?)..

Är även intresserad av hur man faktiskt mäter storleken på bettet egentligen, jag har ju läst en del om det, men skulle ändå vilja få tips på vart man finner bilder och vettiga beskrivningar på HUR man faktiskt ska se och mäta för att få rätt storlek på bettet!!

Tacksam för vettiga svar och förklaringar ;)

Sv: Betsling

Varför inte testa ett bett med samma mundel som hissbettet men med tränseffekt?

Man mäter mellan bettringarna men lita INTE på angivna längder i butik. Mät bettet du har och mät betten du köper för att se så de är lika långa.

Har du provat vanliga standardtränsbett? Två- och tredelade får du ju tävla på.

Har du provat vanliga standardtränsbett? Två- och tredelade får du ju tävla på.

Jopp, nog har jag testat med vanliga tränsbett också, men på dessa former av bett blir han bara stark och springer iväg från både skänklar och hand, kör upp skallen i bästa "ridskolehäst stuk" och sedan går det undan...
Har även testat 3 delat och det gick väl något bättre men inte så bra som de andra betten jag nämnde förut, och ljusår från hur han går på hackamoret...

Men tack för tipset, jag får fortsätta laborera till jag hittar något som han trivs med...

Varför inte testa ett bett med samma mundel som hissbettet men med tränseffekt?

Man mäter mellan bettringarna men lita INTE på angivna längder i butik. Mät bettet du har och mät betten du köper för att se så de är lika långa.

Hmmm, kalla mig dum, men jag tror inte jag förstår dig riktigt nu... :crazy:

Hissbettet jag använder är ju som ett vanligt tvådelat gummibett i munnen, sen är bettringarna rörliga och ser ut som följer, en liten ring uppe för fastsättning i sidostycket, stora bettringen i mitten och en liten ring för tyglarna under bettringen.... Då är väl själva mundelen som ett tränsbett? och det fungerar han ju inget vidare på... Så vad menar du med tränseffekt??

Men stort tack för tipset om hur man mäter bettets storlek!!!

Senast ändrad av en moderator:

Hon menar att du ska ha ett tränsbett som ser likadanat ut som hissbettet, fast utan skänklarna då :)
Jag har en häst som helst går på ponnyhack eller kandaret. På honom har jag kommit fram till att ett ganska smalt rakt bett med lösa ringar funkar jättebra!

Hon menar att du ska ha ett tränsbett som ser likadanat ut som hissbettet, fast utan skänklarna då :)
Jag har en häst som helst går på ponnyhack eller kandaret. På honom har jag kommit fram till att ett ganska smalt rakt bett med lösa ringar funkar jättebra!

Precis vad jag menade.

Jag tror det största problemet är att hitta en mundel hästen tycker om, hänger man på hävstång tar man bort stort fokus från den och kan därför tro hästen går bra med hävastångsbett - när man eg inte hittat rätt mundel OCH rätt ridning på tränbett.

Om han inte funkar på träns kanske du helt enkelt behöver skola in honom på det? Lära honom vad det betyder och helt enkelt lära honom fungera på träns?

Du kan ju alltid ha en tygel i nån hävstång OXÅ som du kan ta i om han försöker sticka. Dvs dubbla tyglar.

Aha, ja det förklarar ju lite mer ;)
Ska skrota runt bland hans saker där ute i stallet så får jag se vad jag kan hitta..
Har länge varit sugen på att testa kandar på honom, tror han skulle kunna fungera super på det också...
Men jag tror också att jag ska gå på din linje med att testa ett smalt vanligt bett med lösa ringar på honom..
Han gick lite bättre idag när jag testade bettet med kopparringar (fasta ringar) men med bettskivor på, så vet inte om bettet far runt för mycket i munnen på honom eller om det är något annat, kanske nyps i mungipan :confused: ...

Men så en fråga till då, vad tycker du/ni om sweet Iron bett? Gör det verkligen sån fantastisk skillnad som många säger??

:d

Det var precis vad jag upplevede med min häst, han lät bettet fara runt i munnen istället för att ta stöd på det ordentligt. Ett alternativ kan ju vara ett rakt med fasta ringar, för att få miaximalt stöd. Tänk bara på att om du ska ha fasta ringar behöver man oftast en storlekt mindre än vad hästen har i vanliga fall :)

Men så en fråga till då, vad tycker du/ni om sweet Iron bett? Gör det verkligen sån fantastisk skillnad som många säger??

Har du testat ett bridongbett? Det blir ju inte lika tjockt i munnen som med ett vanligt tränsbett.

Sweet Iron passar vissa hästar och andra inte. Vad som är speciellt med det bettet är att det stimulerar salivproduktionen vilket leder till att hästen skummar mer. Många hästar tycker att det smakar gott, andra ratar det totalt.

Ett novabett kanske skulle vara någonting?

Det var precis vad jag upplevede med min häst, han lät bettet fara runt i munnen istället för att ta stöd på det ordentligt. Ett alternativ kan ju vara ett rakt med fasta ringar, för att få miaximalt stöd. Tänk bara på att om du ska ha fasta ringar behöver man oftast en storlekt mindre än vad hästen har i vanliga fall :)

Hmm, har funderat på pelham, i alla fall när det gäller hoppningen, men i dressyren vill jag nog gärna försöka mig på så "snälla" bett som möjligt han har ju varit ridksolehäst en gång i tiden, så förstår om han kan finna det obehagligt med bett osv, men det är ju 4 år sedan nu och man tycker att även de problemen borde försvinna...
Tror tyvärr inte heller att 3delat skulle ge bättre resultat, så jag tror jag går på din linje och testar det smala tränsbettet, kanske i gummi så får vi se hur han fungerar på det..

Vad tror du om Sweet Iron??

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av Sweet Iron :( Men jag har ridit min häst på ett rakt gummipelham till och från under en tid, det är ett bett han trivs väldigt bra.

Inte för att vara en sån här moral rid tant eller odräglig person som tror att dom vet bäst jämt, MEN om du ska tävla i dressyr ovasett nivå, så borde du verkligen träna upp grundlydnaden så pass bra att hästen inte agerar som den gör på ett vanligt bett.

citat "Jopp, nog har jag testat med vanliga tränsbett också, men på dessa former av bett blir han bara stark och springer iväg från både skänklar och hand, kör upp skallen i bästa "ridskolehäst stuk" och sedan går det undan..."

Detta är ju klart mer än att hästen 'bara' inte gillar ett viss slags bett, sen är nog det en ganska stor faktor också men det löser inga problem att ha bett som gör dig starkare, för som det låter hade du inte ens tänkt att byta från skarpare bett om du inte skulle tävla?

Vad du behöver göra är att hitta ett 'vanligt' bett som du inte bli extra stark i på något sätt, som han trivs i bra, och träna upp lydnaden bättre.
När du är säker på att han trivs i bettet så har du uteslutit det, och om han fortfarande (vilket jag gissar att han skulle göra) kör upp huvet och sticker så kan du använda en korrekt spänd martingal som 'säkerhets spärr' tills du tränat upp lydnaden hos honom och kan lita på att han inte sticker, och sedan ta bort martingalen.
Att börja med stång i det här läget är inte en bra idé då ingen ska rida på stång om hästen inte är lydig nog att kunna gå i bra form med vanligt bett av nåt slag som den trivs i.

Jag hoppas att du hittar ett bett som både hästen trivs i och du kan tävla i, och att ni kommer hitta en fin kommunikation och samspel som resulterar i lydnad.
Då komemr ni säkert lyckas bra i dressyren både på hemmaplan och tävligar :)

Mvh. Moa

ps. Du har säkert gjort det redan, men självklart bör man se till att hästen i fråga inte har något fysiskt problem som kan orsaka det här beteendet, annat än känslig mun, exe. vargtand eller ont i ryggen, snedbelastad eller benproblem etc...

Senast ändrad av en moderator:

Rider du för någon tränare? Vilken nivå ligger du och hästen på?

Jag tror att ni behöver grundridning och det på ett "vanligt" bett. Har hästen gått i flera år på hissbett så blir den inte trevlig i munnen... Risken med hissbett och andra stångbett är att ryttaren tror att hästen är mjuk och fin och välriden men det som egentligen har hänt är att den är bortplockad från handen och jobbar inte korrekt. När du sedan sätter på ett bett utan hävstång eller hisseffekt så händer det som händer för dig... hästen är i princip oridbar.

Om hästen bara är redo för lättare klasser i dressyr så tycker jag inte att kandar är att tänka på.

Gummibett kan ibland vara tjocka och klumpiga, men nuförtiden tror jag att de har utvecklats en del? Vanlig tvådelad bridong brukar de flesta hästar trivas bra på. Material är en smaksak, min häst älskar tex mässingbett men hatar sweet iron och vanliga rostfria. Så det måste man prova sig fram. Samma med fasta eller rörliga ringar.

Senast ändrad:

Men jag behöver ingen hjälp, jag har koll på min betsling och vet vad hästen trivs med. Det är CiaPuma som behöver hjälp och råd. Du behöver inte dra något moralsnack med mig.

Fast jag menade CiaPuma och jag tror nog att Feel gjorde det också? Hissbett var ju relevant i det fallet så behövde ju itne vara riktat åt dig automatiskt, och mitt var def. inte det.

För Feel kan jag ju dock inte tala.

mvh. Moa

Oj nej förlåt, det är en dålig vana jag har, att jag trycker bara svara på det som är närmast istället för att gå hela vägen uppåt igen i tråden.

Ber om ursäkt, jag får försöka att inte vara så lat, men än så länge har det aldrig vart nån som tagit det som att det var riktat åt dem, då jag brukar citera eller ha i quote om det är specifikt åt nån som inte är trådstartaren

Sorry *lite smårött ansikte*

Vill du vetenskapligt till väga, kontakta en duktig veterinär. Att titta på hästens mun, utformning, gom, tunga etc är jätteviktigt när man ska hitta bett till lite knepigare fall.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Lipperta
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
4 022
Senast: Efwa
·
M
Träning Ja, jag kan ju skriva lite om bakgrunden i fall det kan vara till nån hjälp. Jag köpte mitt islandssto för snart ett och ett halvt år...
2
Svar
20
· Visningar
1 941
Senast: Galina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar