Betsling på hög nivå

Nickelodion

Trådstartare
Hur kommer det sig att i princip ingen häst i världscupen/världseliten går på vanligt tränsbett?
När man själv säger till nån att man vill prova nåt annat än tredelat så skriker alla att man ska träna dressyr i stället. (förutom pelham bett då, som verkar vara allmänt accepterat av de flesta...:grin:)

Rider själv ett sto som är super mjuk och fin i dressyren men när man ska hoppa så taggar hon till som fasen och blir jätte stark.(sitter i huvudet) Blir dragkampens dragkamp vid varje hinder och jag hatar att behöva slita i en hästmun! Alternativet är ju att inte hoppa. Jag hoppar dessutom på låg nivå.

Kan inte topp ryttarna hoppa/tävla sina hästar utan skarpa bett?

Sv: Betsling på hög nivå

Det kan dom alldeles säkert men på de höjderna och med de små marginaler man har att spela på har dom gjort bedömningen att dom behöver den utrustningen för att ha bäst chans till placering. Jag skulle inte bli förvånad om hästarna, när de rids på "hemmaplan" har en helt annan utrustning i många fall.

Min åsikt är att man är fel ute om man börja jämföra utrustning istället för ridteknik och erfarenhet, nivå och prestationskrav. Man börjar alltid på ruta 1...grunden och använder lämplig utrustning för den nivån baserat på sin erfarenhet, teknik och känsla.

Vad jag har förstått så rider de flesta WC ryttarna på "normal" utrustning hemma, men vid tävling är det små marginaler och de rider för att vinna till varje pris.
Med den farten, de höjderna och dessutom de hästarna så behövs det för att få till finliret.
Hästarna som går på den höga nivån brukar ju inte heller vara världens charmtroll utan monster som kräver sin ryttare och får oss hobbyryttare med i våra ögon knepiga och heta hästar att framstå som milda lamm.

Så nej jag tycker inte att vi kan jämföra oss med wc ryttarna och vad de stoppar i mun på sina hästar.
Vi är liksom på olika planeter typ...

Men visst kan jag hålla med dig TS till viss del.
Ibland behöver även hobbyryttare ett skarpare bett än tränsbett av olika slag.
Fast oftast sitter det ju i grundridningen, hästen är olydig som inte lyssnar och då behöver man träna hästen till att bli lydigare.
Men under en övergångsperiod kan jag tycka att det är okej att sätta på ett skarpare bett tills grundridningen sitter bättre.
Anledningen till att de flesta rekommenderar ett rakt pelham med kedja och dubbla tyglar är ju pga det är skarpare än ett tränsbett men inte superskarpt och man kan välja att inte rida på stången när den inte behövs.
Det är ju faktiskt inte bara att rida på ett skarpt bett, man ska klara av det också och det är en konst som de flesta ryttare inte är vana vid.

Det finns ju såklart hästar som går Svår klass hoppning som gör det med tränsbett, kan komma på ett par exempel, men jag undrar om inte även de hade betslat upp en aning på en världscupsfinal.
Själv hade jag ju aldrig gett mig ut på tex en Hubertusjakt med min galenpanna utan ett skarpare bett, trots att jag ju KAN rida henne på tränsbett.

Jag har också en häst som typ exploderar framför hindren och jag rider ändå på tränsbett. Det handlar om ridningen mellan hindren och skulle jag slänga på ett skarpt bett blir det ju ännu mer fokus på handens inverkan. Det är rätt dödsdömt att ta framtill i en häst in mot hinder, sprången blir katastrof och galoppen jättedålig. Bättre att fokusera på att rida hästen bättre, på lägre hinder och lägga volter överallt för att få hästen att lugna sig.

Rider själv ett sto som är super mjuk och fin i dressyren men när man ska hoppa så taggar hon till som fasen och blir jätte stark.(sitter i huvudet) Blir dragkampens dragkamp vid varje hinder och jag hatar att behöva slita i en hästmun! Alternativet är ju att inte hoppa. Jag hoppar dessutom på låg nivå.

Nu är det ju så att det faktiskt går utmärkt att träna bort det där på vanliga bett, det handlar ju om lydnaden där och det försvinner inte pga att man byter bett.

Jag tror det handlar mycket om att ryttare på den nivån måste kunna korrigera sina hästar till perfektion. Rider man på den nivån förutsätter jag att man kan hantera ett skarpt bett och inte har bettet som en livlina, som det känns som ibland på låg nivå. Ryttare på lägre nivå tenderar heller inte till att vara så finkänslig med skarpa bett i munnen. Jag kan ju tala även för mig själv då jag kan bli lite för "meckig" när jag hoppar med skarpt bett. Jag utnyttjar kontrollen lite för mycket så jag får dålig rytm och gärna kommer fel på hindren för jag lyckas lägga hästen fel på hindren. På lägre höjd löser nog hästen avståndet rätt lysande själv utan att ha en ryttare som drar och sliter i ett skarpt bett. Jag tror knappast att toppryttare rider runt på dessa skarpa bett till vardags utan det är nog mest när det blir lite skarpare läge.

Hur kommer det sig att i princip ingen häst i världscupen/världseliten går på vanligt tränsbett? .......

Kan inte topp ryttarna hoppa/tävla sina hästar utan skarpa bett?

Om jag inte minns fel har jag sett Malin Baryard rida Tornesch på vanligt tränsbett i Världscupen...

Men om man kan rida på tränsbett hemma varför ens börja trixa. Det där med små finstämda hjälper vet jag inte om jag håller med om. Bara sist jag såg WC finalen så reagera jag på hur många ryttare i princip står i sadeln och drar allt vad dom har för att få tillbaka hästen mellan hinder. Tycker även det var ett flertal hästar som såg extremt heta och svår reglerade ut.

Jag har praktiserat i svenska elit stall och såg massvis med skarp betsling, åter igen inte många hästar som reds på tränsbett ens hemma.
Samma med sadlar. Har man en butet sadel då kan man använda två sadlar till 12 hästar. För en butet sadel kan man tydligen padda upp och trixa med. Men ingen annan sadel!

Såklart att man ska sträva efter att ha så milda bett som möjligt. Men jag tycker inte det är kul att behöva dra så in i helvete i en häst. För skillnaden är enorm när jag rider stoet på tredelat vs tex pelham.
Så vad gör mest ont på en häst?

Hade dessutom ett ponny sto som var extremt stark att hoppa och så var hon hela livet. Red med tredelat i dressyr och ute men vid hoppning gick det inte. Vad jag menar är att jag tycker en häst kan ha det "i huvudet" och taggar så otroligt vid endast hoppning och all dressyr ridning i världen skulle inte kunna avhjälpa problemet helt. Ungefär så som jag uppfattar att många elit hästar är i sinnet.

"Dressyr" för hoppning går ju mer eller mindre ut på att få hästen att ta förhållning mellan hinder.

Lita på din magkänsla. Om ett skarpare bett i hoppningen leder till att du inte behöver dra hästen i munnen så varför inte använda det? Finns så mycket åsikter och normer i hästvärlden. Bättre att inte dra hästen i munnen med ett skarpt bett än att dra den massor i munnen med ett sk milt bett.

Sedan ska man så klart sträva efter att aldrig dra den i munnen, på något bett. Att bli en allt bättre ryttare, med en alltmer välriden och lydig häst...men det kan ju ta några år. Och vissa hästar är svårare än andra, i vissa situationer.

Alltid när jag läser sådana här svar så tänker jag:

Vad händer om ryttaren vill använda bommar i sin dressyrträning?
Vad händer om ryttaren vill använda cavaletti i sin dressyrträning?
Vad händer om ryttaren lägger in små hinder i sin dressyrträning?
Hur är hästen på en hoppträning med bara bommar på marken?
Hur är hästen om hoppträningen innebär markarbete över cavaletti?
Hur är hästen att löshoppa?
Vad händer om man varierar serier och avstånd i löshoppningen?

Om nu hästen blir som förbytt bara för att det står ett hinder framför nosen, NÄR sker bytet? När en stock ligger i vägen i skogen? När man måste kliva över ett dike? Eller i något av ovanstående situationer?

Nästa tanke blir ju då så klart, hur reagerar ryttaren?

Svar: så fort det kommer fram bommar/cavaletti/småhinder = hästen blir taggad och stark. Mindre till skilllnad från när man ska hoppa en bana i normalt tempo men fortf vet hästen att det är hoppning.

Min egna vallack blir också taggad och het vid hoppning. (fullblod) Men han är aldrig stark i munnen. Men med honom kan man trava över bommar en hel lektion utan att få nån speciell förändring utan att han möjligtvis kanske slappnar av lite. Men nästa lektion är det samma sak. Nu är han 15 och har varit så hela livet. Men såklart så tränar jag ju lydnad och markarbete i alla fall, en hopphäst behöver mkt stärkande och lydnads träning men jag vet att han inte kommer att bli lugn vid hoppning. Men nu är han ju som sagt mjuk/lyhörd i munnen.

Samma med ponnyn, hade jag ridit dressyr, markarbete, gjort volter och tränat lydnad innan jag ens börjat hoppa bana så hade det aldrig blivit nån banhoppning. Hade aldrig kunnat hoppas på placering på tävling eftersom man hade behövt göra volter efter varje hinder.

Jag tror man måste rida en en sån typ av häst för att förstå hur mkt det faktiskt sitter i huvudet.
Stoet är endå väldigt fin och lyhörd i dressyr och där ser jag inga som helst problem med att rida med tränsbett.

Sen kan ju inridning, exteriör och vem som ridit hästen innan påverka hur hästen är i munnen.

Liknande trådar

Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
564
Utrustning Hejsan Buke, jag skulle behöva lite hjälp gällande bett till min gamla c-ponny som min 9-åriga lillasyster tagit över. Han är en...
Svar
19
· Visningar
9 559
Senast: Springsteen
·
Hoppning Nu vill jag inte ha en massa svar om att jag måste träna mer dressyr och att det är grundridningen det är fel på, för tränar gör jag och...
Svar
7
· Visningar
1 456
R
Utrustning Hej! Jag rider ett arabsto som är lite "under utbildning". Förra ryttaren red på Pessoabett, med sidostycket fäst i ringen högst upp...
Svar
15
· Visningar
1 763
Senast: vblpower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar