betsling fri

Kan man säga att ett sådant bett inte är skadligt för hästen så visst då får man det...

Men det ser onekligen mer eller mindre ut som om det kan göra mer skada än nytta...vad har det för funktion egentligen? Och hur f*n ska det sitta? :confused:

Det är väl ett galoppbett som fungerar som bett med "inbyggt stigbett". Jag kan inte se den minsta nytta med att tävla hoppning på ett sådant.

Det ser ju inte ut som ett vanligt bett, mer något som är till för att leda hästen. Det borde ju inte direkt sarga hästen så ja, den som vill får väl använda det..

Det där bettet är till för att hästen inte skall hålla och försöka lägga tungan över bettet.
Kan inte se att det har så mycket annan funktion.
Dessutom är det inte så illa som det ser ut.
Fasst varför man ska ha det på hopptävling verkar ju lite konstigt. :smirk:
Bettet brukar i alla fall användas på galopphästar, och när man träcker hästen (leder den i ledvolten) kan det kanske vara bra att ha något som liknar ett stigbett för att få mer kontroll.
Men som sagt, vad man ska med det i hoppningen till kan jag inte förstå...

förhindrar hästen från o lägga tungan över bettet .

förstår inte de hemska me bettet riktigt :confused:

Ju mer man stoppar i munnen på hästen ju sämre brukar det bli... :angel:

Prova en tungsticka istället. Ger samma effekt och det är ganska vanligt att använda. Dvs. ingen höjer på ögonbrynen.

Har du sett ett stigbett "in action" någongång? Om inte så vänta tills du har det så fattar du varför det är så jävligt.

Precis det jag säger, Ju mer man stoppar i munnen på hästen, ju sämre brukar det bli! :smirk:

Nu har diskussionen gått över till att handla om detta bettets funktion (att du får hoppa med det på häst är ju redan från början klart). Jag flyttar därför tråden till hästutrusyning nu.

ehh ja jag har sett ett stigbett andvändas på ett vettigt sätt o på dåliga sätt . andvänder d själv mycke .

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
714
Senast: fio
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 116
Senast: Reshästen
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare