betsessläpp och foder just nu!

Gullan86

Trådstartare
tänkte skriva av mig lite så kan ju ni som vill skriva vad ni tycker och hur ni gör med.

just nu får min häst detta:

morgon: 2kg hö
em: 1kg hö + 6dl kraft musli blå skall gå upp till iaf 10dl=ca 0,5kg + mineraler
kväll: 2kg hö

alltså 5 kg hö/dag och ca 0,25kg kraft musli blå + mineralar ska testa och se om han kanske blir smalare på detta har börjat rida mkt mer och hårdare nu med.

förut runt 4-5dagar/vecka
nu 5-6dagar/vecka

han är 129cm hög och väger med måttband runt 360kg skall väl väga runt 300 och är mest bukig just nu inte så mkt fett på övriga kroppen.
men har precit gått över till mer "spannmål" innan detta fick han 1kg lusern/dag tror han blev mkt tjock av det faktiskt.
vissa omvandlar väl proteiner/mj till fett om det blir för mkt eller?
han fick då 6kg hö med.

vi bor i småland så det har ju börjat komma lite gräs hur ser det ut för er och vad får era islandshästar just nu?

när kommer ni släppa era hästar på bete och hur gör ni? släpper ni bara ut dem på en uppväxt vall eller vänjer ni in dem på nåt sätt lite först?
hur många hästar går tillsammans på betet? fler än under vintern?
blandad valack/hingst och ston eller enskilt?

Sv: betsessläpp och foder just nu!

Pjakkur får:

Grovfoder: 6-7 kg/dag uppdelat på tre givor
Kraftfoder: 5 dl torr riven betfor, 5 dl Krafft Musli Blå, 3/4 dl alger, 1 msk kalk, 1 msk Kiselgur, 15 ml E-vitamin en gång per dag

Arbete: 5 dagar i veckan, allt ifrån kondition, löshoppning, gångartsträning, dressyrarbete

Vikt: ca 380 kg, ska väga runt 350 i vanliga fall, vi jobbar fortfarande på det... :angel:

Kommer inte släppa ut honom på bete hela dygnet sen när det är dags, förmodligen bara halva dygnet och han får succesivt vänja sig vid gräset. Antingen går han ensam eller med några NF.

vissa omvandlar väl proteiner/mj till fett om det blir för mkt eller?
han fick då 6kg hö med.

MJ är energi. I förlängningen fett.

Om din foderstat är bra eller inte har jag inte den blekaste aning om - du måste veta siffrorna. Mängden i sig säger ju inte så mycket. Fet kan en häst bli även av brister och/ eller störd ämnesomsättning.

Viktmåttband skulle jag inte lita på. Endera riktig våg, eller se/ känna hur det verkar hullmässigt.

Pjakkur får:

Grovfoder: 6-7 kg/dag uppdelat på tre givor
Kraftfoder: 5 dl torr riven betfor, 5 dl Krafft Musli Blå, 3/4 dl alger, 1 msk kalk, 1 msk Kiselgur, 15 ml E-vitamin en gång per dag

Arbete: 5 dagar i veckan, allt ifrån kondition, löshoppning, gångartsträning, dressyrarbete

Vikt: ca 380 kg, ska väga runt 350 i vanliga fall, vi jobbar fortfarande på det... :angel:

Kommer inte släppa ut honom på bete hela dygnet sen när det är dags, förmodligen bara halva dygnet och han får succesivt vänja sig vid gräset. Antingen går han ensam eller med några NF.

är det hö eller höslige han får det blir ju lite olika i vikt ju.
roligt att han med får kraft musli blå av vilken anledning började du med det?
får du betala ditt kraftfoder själv eller ingår det?
varför får han alger?
har du uträknad foderstat? eftersom du ger han det han "behöver" istället för kompletta mineraler? som jag förstår det?

mäter du vilkten med måttband med?
har han gått ner nåt sen jag red han?:)

men NF har väl oxå lätt för att lägga på sej? kommer de göra likadant med dem då?
ska du ha han i en nerbetad hage hälften av dygnet eller?
måste han släppas på uppväxt bete?

vi tänkte göra så att vi måste ju fixa vår nya sommarhage den är bara röjd i det finns ännu inget staket.
så vi får sno oss på antar jag innan de hunnit växa upp allt för mkt för vår plan är att släppa dem där INNAN det har hunnit växa upp allt för mkt vet inte men känns som en ganska bra plan:angel:
sen är det mkt skog och skuggigt så tror inte det blir så frodigt får vi hoppas.
det är bara 2 islänningar som går tillsammans ju.

MJ är energi. I förlängningen fett.

Om din foderstat är bra eller inte har jag inte den blekaste aning om - du måste veta siffrorna. Mängden i sig säger ju inte så mycket. Fet kan en häst bli även av brister och/ eller störd ämnesomsättning.

Viktmåttband skulle jag inte lita på. Endera riktig våg, eller se/ känna hur det verkar hullmässigt.

okej så var det ja. men i förlänningen? menar du om man ger dem energi för LÄNGE eller du menar om man ger för MKT?
protein omvandlas väl till energi(mj) eller iaf innehåller?
för speciellt lusern innehåller väl mkt energi endå?

har testat det mesta med min häst ska testa att ta analys på höet och göra en foderstat nästa år men det är ju lixom inga garantier heller att han kommer hålla huller bra eftersom man vet ju inte riktigt hur man skall uppskatta, LÄTT, HÅRT arbete m.m. hur värderar man det lixom och HUR mkt VET man att individen behöver, 2 helt likadana hästar med precis likadant hull och som arbetar exakt lika mkt + väger lika mkt behöver ju nödvändigtvis inte må bra av samma foderstat det beror ju alldeles på ämnesomsättning m.m m.m så man kan ju endå inte vara säker....tyvärr.
men ska testa nästa år iaf.

nej jag litar inte på att han enligt måttbandet väger EXAKT 360kg utan det är bara bra att mäta för att se om han går upp eller ner.
och jag känner givetvis på hans kropp därför jag vet att han mest är bukig och inte har så mkt fett på resten av delarna.
lite lite fett på rumpan och halsen men mest är hans hängiga mage, den är inte lika tjock på sidorna nu utan har plattat till sig det tolkar jag som att mkt fett över revbenen försvunnit MEN magen hänger fortfarande neråt men det kan väl bero på brist av magmuskler med eller?

sen om man känner över renbenen löst(strycker) så känner man ej revbenen men om man försiktigt trycker så känner man dem så det är kanske ett lager av 2-3cm tjock skinn/fett innan revbenen kommer.
förstår du?

Vitsen med att räkna är att du sen VET vilka värden den hästen funkar på. Hänger magen, behövs träning i rätt form. Saknar översidan muskler, behövs foder för att dessa ska kunna byggas för annars bryts hästen ner.

Krafft Müsli Blå innehåller 11 MJ/ kg, Kraffts Lucern 8,5 MJ/kg. Du ger mera energi nu om du ger lika mycket foder.

Jag ska släppa Kjarni nästa vecka, är illa tvungen. Han kommer då gå i en skogshage 8-17 där dom kan knapra på gräs och om det hinner komma upp mycket mer än det är nu ska det införskaffas en greenguard då han verkligen inte ska gå upp ett hekto. Men måste släppa honom eftersom dom måste byta hage i sommar och då väljer jag att släppa upp dom så tidigt som möjligt för att det ska vara nerbetat.

Min pålle får 3,5 kg hö per dag, då hon går på sträng viktdiet, och 4 dl ponny pellets, kraft. Samt lite extra mineraler och jäst.
Vi ska bygga hennes bantarhage redan nu till helgen, sen får hon gå där så småninhom dygnet runt med 2-3 h bete/dag. De står fortfarande på stall.

??? du skämtar va?
har hon fång eller varför får hon så lite hö?
och folk har klagat på mig här att jag "bara" ger min bantande häst 5-6kg hö/dag

Vitsen med att räkna är att du sen VET vilka värden den hästen funkar på. Hänger magen, behövs träning i rätt form. Saknar översidan muskler, behövs foder för att dessa ska kunna byggas för annars bryts hästen ner.

Krafft Müsli Blå innehåller 11 MJ/ kg, Kraffts Lucern 8,5 MJ/kg. Du ger mera energi nu om du ger lika mycket foder.

ja då låter det ju vettigare ska bli spännande att ta analys nästa år och se om det funkar måste ha hjälp av någon kunnig att räkna då bara.
alla de program som finns räknar de likadant eller kan man få olika reslutat?

okej men finns det nåt "bra" som kraft musli blå innehåller mer av än lusernet?
lusernet är ju inte kraftfoder heller egentligen, det är ju grovfoder.

jag gav 1KG lusern hack förut.
nu ger jag 0,25kg kraft musli blå.
men vill upp till 0,5 iaf.

om jag skulle ge "genomsnittsanalys" av havre hur mkt MJ skulle det ge i 1kg? eller hur mkt innehåller det överhvudtagetr om vi nu gämför med lusernet och kraft musli blå?

Yrpa som dräktig får i dagsläget 8 kilo hösilage, TS på 70 % tror jag.. Är inte helt säker. Hon får dessutom 1 kg krafft Groov.

Om 2-3 veckor släpps hon och det andra dräktiga stoet i en 7 ha hage där de skall föla och bara ha det gott. De kommer i början ha fritillgång på hösilage, samt få kraftfoder 1 gång/dag hela sommaren och sedan såklart efteråt med.

lusernet är ju inte kraftfoder heller egentligen, det är ju grovfoder.
Visst är det så, men det beror ju på om man behöver tillsätta kraftfoder. De flesta ger lucern för att få mera protein till ett hö som inte räcker, t ex.

PÅ Kraffts hemsida har du innehållsförteckningar, här müslin:
http://www.krafft.nu/default.asp?menuItem=3&subMenuItem=69&subContentItem=68
Havre innehåller i snitt 10-12 MJ, 80-90 g Smb Rp per kilo.

Vanlijvisp! Om din häst är en islandshäst och ENDAST får 3,5 kg grovfoder per dag så får den för lite. Man räknar med 1-1,5 kg TS per 100 kg häst enbart för att matsmältningen skall funka. Det är alltså ett minimibehov. Hö har en ts av 84 ungefär, så för 350 kg häst behövs MINST 4,5 kilo grovfoder per dag. Din häst kan bli tjock av att vara felnärd också. Ia och Denni har förklarat detta bra: http://www.iaodenni.nu/html/foderrad.html

Min islänning går i dag på 8 kg hö + halm, 0,3 kg lucernpellets, 0,3 kg Krafft Plus Grön, 1 dl olja och lite morötter + mineraler. Det är INTE mycket för den hästen och höet hade gärna fått innehålla lite mera protein. Dock kan det kanske ge lite proportioner mot tidigare nämnda givor.

Min pålle får 3,5 kg hö per dag, då hon går på sträng viktdiet, och 4 dl ponny pellets, kraft. Samt lite extra mineraler och jäst.
Vi ska bygga hennes bantarhage redan nu till helgen, sen får hon gå där så småninhom dygnet runt med 2-3 h bete/dag. De står fortfarande på stall.

Det där är för lite grovfoder för en islandshäst. Hästar bör ha ca 1kg torrsubstans grovfoder per 100kg häst och dag, som absolut minimum. Det blir ungefär 1,2 kg hö per 100 kg häst, och räknar man med att hästen väger runt 350kg så behöver din häst med andra ord allra MINST 4.2 kg hö per dag för att få sitt behov av att tugga tillfredsställt och för att magen skall må bra. Har du sådant superbra hö att hästens näringsbehov blir tillfredsställt av 3,5 kg (vilket är osannolikt) så får du komplettera med halm, eller blanda ut med "sämre" hö. Jag tycker det är beklämmande med alla som skall banta sina islandshästar och ger på tok för lite grovfoder!

Ju fler desto bättre. :cool:
Det är ju inte direkt en enskilds åsikt - det finns ju fakta här!

Kan inte vara sunt med så lite hö - Min får också dietmat men får runt 8-10 kg hö/dag!

Övrigt:

1 l betfor
0,2 kg soja
0,2 kg Krafft Grund
80 gr Krafft miner röd

Människa, du ställer alltid så många frågor! ;)

Nåväl, jag ska försöka svara.
Han får hösilage, min våg har pajjat så jag uppskattar det till ca 6-7 kg per dag. Han äter inte upp allt utan går och gnager i hagen på gräset också.

Kraffts Blåa Musli började jag med för att få ett heltäckande kraftfoder, han får den blåa varianten tills han har bantats lite. Jag betalar mitt kraftfoder själv.

Algerna ger jag istället för ett vanligt mineralfoder, det innehåller alla vitaminer och mineraler. Kalk ska man ge som tillskott eftersom det inte finns i algerna. Kiselgur för hovar, man och svans.

Jag mäter också med måttband, tror det är svårt att få en vikt som överenstämmer med verkligheten, men han är ca 20 kg för fet. och jodå, han har gått ner sen du var här sist ;).

Jo NF är också lättfödda. Har ingen aning om hur stallägaren ska göra med dom, men de brukar inte få för kraftigt bete. Han får gå i sin nerbetade hage resten av dygnet, där finns även halm att tugga på.

Men jobbigt att ha två så olika hästar i samma hage, Skuggi är ju mer svårfödd och behöver mer att äta än Thengill.

Jo hon får inte mer under de timmar hon står inne, iom att gräset börjat växa ordentligt, så är mitt näringsrika hö bara att tugga till natttimmarna när hon är inne. Dessutom finns det halm i boxen, vilket hon knappt ägnar en blick.:cool:
Och jag tycker med det är konstigt att hon inta ska ha mer, men fick faktiskt hjälp av en som håller på med foderstater.

Vaniljvisp - med HALM så låter det mycket bättre, för då har hästen ju tillgång på grovfoder. Se bara till att den är fräsch, så att den inbjuder till käk. Nedtrampad halm är mera strö än grovfoderkomplement, och hästen behöver ju tugga också.

Angående "heltäckande kraftfoder" tycker jag man får vara lite vaksam. Visst innehåller fodret vitaminer + mineraler, men ges en giva som gör att fodret täcker individens behov?
Det vet man inte förrän man räknat ut att det är så, för vissa kanske inte ens behöver tillskottet medan annat behov och grovfoder gör att du måste ge flera kg / dag för att komma upp i rätt värden. Att en tillverkare kallar det heltäckande gör dessvärre inte detta till en sanning.

jag vet ju att halmen ska var frisk osv, och skönt att inte bli idiotförklarad igen, tack:)
Sen kan man ju inte tvinga hästen att äta heller, de senaste dagarna har hon tom lämnat hö, antagligen för att det har varit fullt i magen efter en hel dag med gräs:p

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 722
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad?? Hon är ju dräktig på...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka