Betsel och unghäst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare PeRosa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 798
P

PeRosa

Har en ettåring som jag tänkte börja tömköra så smått till hösten. Men är lite fundersam över betsel på föl/unghäst. Fast travhästar körs ju in ganska tidigt och då används ju betsel... Har funderat på ett gummibett. Vad använder ni och hur gör ni andra när ni tömkör?
Mikaela

Sv: Betsel och unghäst

Min lille dam har hunnit bli 2 år.

När hon var ett köpte jag ett 3-delat eggbett från Globus. 3-delat följer ju gommen lite finare och egg-formningen på bettringarna gör att det inte nyper till i mungipan. Hon har trivts med den.
När jag tömkörde satte jag på tränset men tömmarna fästade i grimman som var ovanpå för jag ville inte riskera att rycka henne i munnen...

Nu när hon blivit 2 (eller egentligen är hon inte det än för hon fyller i augusti) har jag tagit bort grimman och kört i enbart bettet...vi har gjort det två-tre gånger och det har varit lite trist först men hon lär sig och man får vara väldigt noga med att vara mjuk i händerna.

Gummibett gillar jag inte riktigt för det ser så tjockt och klumpigt ut...jag skulle iaf hellre föredra något litet i munnen...men det är ju svårt att veta...

Liknande trådar

Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 416
Senast: animalasia
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 150
Senast: Capybara
·
Hemmet Vi har haft vår stuga första den här vintern och framförallt har det under påsken blivit uppenbart att många kör skoter in på vår tomt... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 996
Senast: Marita73
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka