Betongväggar from hell

MissFideli

Trådstartare
Ja, det har jag här. Inget verkar gå att få igenom. Dom där vita plastkrokarna med stift ni vet? Stiften går in till hälften, sen viker dom sig. Likadant med betongspik. Eller hoppar ur om man har otur. Pratade med en på Bauhaus, han sade att en hammarborr var enda grejen, men finns det verkligen inget annat? Skulle vilja hänga upp lite tavlor utan att behöva borra :crazy:

Sv: Betongväggar from hell

Vi har också betongväggar from hell.. Går absolut inte att spika in något, inte ens grejer avsedda för betongväggar. Precis som det är för dig alltså.

Det enda som funkar för oss är slagborr. Jag antar att hammarborr är något liknande? :)

Så ja, det blir ett projekt i sig att bara sätta upp en liten tavla...

Senast ändrad:

Vi har också betongväggar from hell.. Går absolut inte att spika in något, inte ens grejer avsedda för betongväggar. Precis som det är för dig alltså.

Det enda som funkar för oss är slagborr. Jag antar att hammarborr är något liknande? :)

Så ja, det blir ett projekt i sig att bara sätta upp en liten tavla...

slagborr och bygghammare är inte samma sak!!!
en bygghammare "bilar" samtidigt som den borrar, du skall inte lägga någon nämnvärd last på en bygghammare.. en slagborr kräver däremot att du lägger an tryck i axiel riktning då den inte har en mekanism som slår axiellt på samma vis.. en vanlig borrmaskin med slagborrsfunktion duger fullgott om du bara ska borra några fåtal hål i små dimensioner.

det ni kallar "betongväggar from hell" är vanliga betongväggar.. så är de... med rätt utrustning är det inga som helst problem att arbeta med.

det många dock tar för att vara betong är lättbetong, som är ett väldigt porröst material som är förgjutna som block likt tegelstenar i storformat.. finns i många hus som man byggt i miljonprojektområden men även i andra sammanhang såklart.

sedermera så går det inte att spika i betong med enbart en spik.. du bör ha spik och spikplugg för det då betongen inte expanderar utan spricker om man försöker slå in något.. det är ett dött material som inte är elastiskt och således finns det inget som kommer fästa i det.. du behöver något som sätter sakerna i "spänn" så att de sitter kvar.. således behöver du ändamålsenliga plugg för saken.

en fotnot till detta.. lättbetongväggar kräver lättbetongplugg, annars spricker lättbetongen och du har ett tre gånger så stort hål jämfört med vad du tänkt! lättbetongplugg brukar ha ett triangulärt tvärsnitt..

slagborr och bygghammare är inte samma sak!!!
en bygghammare "bilar" samtidigt som den borrar, du skall inte lägga någon nämnvärd last på en bygghammare.. en slagborr kräver däremot att du lägger an tryck i axiel riktning då den inte har en mekanism som slår axiellt på samma vis.. en vanlig borrmaskin med slagborrsfunktion duger fullgott om du bara ska borra några fåtal hål i små dimensioner.

det ni kallar "betongväggar from hell" är vanliga betongväggar.. så är de... med rätt utrustning är det inga som helst problem att arbeta med.

det många dock tar för att vara betong är lättbetong, som är ett väldigt porröst material som är förgjutna som block likt tegelstenar i storformat.. finns i många hus som man byggt i miljonprojektområden men även i andra sammanhang såklart.

sedermera så går det inte att spika i betong med enbart en spik.. du bör ha spik och spikplugg för det då betongen inte expanderar utan spricker om man försöker slå in något.. det är ett dött material som inte är elastiskt och således finns det inget som kommer fästa i det.. du behöver något som sätter sakerna i "spänn" så att de sitter kvar.. således behöver du ändamålsenliga plugg för saken.

en fotnot till detta.. lättbetongväggar kräver lättbetongplugg, annars spricker lättbetongen och du har ett tre gånger så stort hål jämfört med vad du tänkt! lättbetongplugg brukar ha ett triangulärt tvärsnitt..

Enligt han på Bauhaus som tydligen också bodde i ett liknande hus sa att slagborr inte funkade, han hade testat.
Jag har bott i betonghus förr, men kanske då lättbetong då. Det har inte gått att skruva i väggarna, men sånna där vita krokar och viss sorts spik har funkat. Inte här dock.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 719
Senast: holymary
·
Övr. Hund Ända sedan Glenn var en liten valp så har vi skapat en liten... ja vad ska man kalla det?! men det har blivit som en tradition! Nämligen...
Svar
12
· Visningar
1 323
Senast: Mayalv
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 520
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka