Betforfråga ;)

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare sararara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 328
Sv: Betforfråga ;)

länk till mitt betfortest
http://www.pixbox.se/alb_show_id477133_page0.html

man ska inte låta betforen stå mer än 16 timmar vintertid, sommartid ska den ges så fort som möjligt när den svällt klart..
jag väntar bara på att få tid över så ska jag ha ett provglas med färdig betfor i kylen och ett i rumstemp och kolla prover i mikroskåp varje timme.. men det kräver ju att jag har ett helt dygn ledigt..

Tack för en jätte bra sida :bow: :bow:

Brukar göra iordning hinken med betfor när jag kommer till stallet. Fixar med det som ska göras, rider en sväng och sen får hästapållen äta! Har aldrig varit med om att betfor görs klart i förväg som man gör med annat (torrt) foder.

skulle du själv äta mat som stått i vatten i 1,5 dygn...??

:crazy:

nej jag brukat göra iordning för kvällen och nästa morgon när jag kommer på em/kväll, men hästägaren till min medryttarhäst tycker att jag ska blötlägga till ännu fler måktuder och jag tycker det känns tveksamt att göra det så långt i förväg, därav frågan

Kan ni inte lösa det genom att den som fodrar målet innan betformålet vattnar? Man kan ju ställa fram en vattenkanna eller liknande för att underlätta.

Alternativt lägger man betforen nederst i spannen, vattnar längs sidan (så övrigt inte blir blött om man vill undvika det) och ger nästkommande mål.

Du har aldrig råkat ut för foderstrupsförstoppning förstår jag! Ofärdig betfor är en vanlig orsak.

Fast hur lång tid bedömer du att strimlad betfor behöver stå för att bli färdig?

"göra klart i förväg" är att göra som du gör med betforn :smirk: eller vad är "i förväg" för dig? ett dygn?

och strimlad betfor kan man ge så tidigt som efter 15 minuter i kallt vatten, den sväller bara 10-15% mer efter de första 15 minutrarna..
pelleterad i kallt vatten bör stå minst 3½ timme för att svälla ca 85% av full svällning..

Ja, men, det var ju du som började prata om foderstrupsförstoppning och ofärdig betfor! Jag tyckte det lät som att du tyckte att tiden jag lät betforen ligga i blöt var otillräcklig? Det var därför jag frågade. Men då verkar det ju som om mitt sätt funkar och hästapållen kommer att må även i framtiden!

Enligt boken "Hästveterinären", av Charlie Lindberg och Ingrid Andersson, så ska betfor blötläggas i 12 timmar för att vara ordentligt genomfuktat.:angel:

:bow:

Jag tar alltid en nypa innan jag fodrar, antingen för att kolla om det är klart (har bråttom ibland...:o) eller så bara för att det är lite gott. :angel:;)

så har jag också gjort,(smakar faktiskt inte så tokigt:D)

:bow:

Jag tar alltid en nypa innan jag fodrar, antingen för att kolla om det är klart (har bråttom ibland...:o) eller så bara för att det är lite gott. :angel:;)

hihi, d gör ja med... speciellt om det ligger hel havre med i det blötlagda betforen. smakar nästan som gröt m socker. ett minus är dock alla havrefrön som blir kvar i munnen.... ;)

Ja, men, det var ju du som började prata om foderstrupsförstoppning och ofärdig betfor! Jag tyckte det lät som att du tyckte att tiden jag lät betforen ligga i blöt var otillräcklig? Det var därför jag frågade. Men då verkar det ju som om mitt sätt funkar och hästapållen kommer att må även i framtiden!
HAHA nej du det har jag inte sagt, du får nog ta å kolla igenom inläggen en gång till om vem som skrivit vad..

och bara för att du pratar med en person betyder inte det att ingen annan inte kommer att svara på det du säger.. alla får lägga sig i vartsomhelst i en diskussion här på buke :)

Enligt boken "Hästveterinären", av Charlie Lindberg och Ingrid Andersson, så ska betfor blötläggas i 12 timmar för att vara ordentligt genomfuktat.:angel:
:rofl: jaja man ska inte lita på veterinärer när det gäller foder tycker jag.. veterinärer är bara "allmänutbildade" på områdena foder, tänder, hovar etc där det finns specialitsutbildningar..

allmänt:
helt genomblöt behöver inte betforen vara heller, sålänge den svällt 85% av den totala svällningen så går det bra att ge.. det är först i början när betforen sväller mycket och fort som den orsakar foderstupsförstoppning..

Sorry. :crazy: Det var ju inte du, det var Elviramax. Ska hålla bättre koll på knapparna nästa gång.

Man märker på betforen om den har svällt klar tycker jag. Jag blötlägger min (eller hästens hihi) betfor på em/kvällen sen får det stå över natten i en hink med lock. Sen får han det dagen efter på em/kvällen. Det har aldrig vart något problem. Men på sommaren så går det snabbare. Men minst 15 till 20 minuter. Men det beror ju på hur vamt eller kallt vatten man har. Ju kallare vatten ju längre tid tar det att svälla.
Jag har föreste strimlad betfor. Vet att det tar nästan dubbelt så lång tid för pelleterad.

:rofl: jaja man ska inte lita på veterinärer när det gäller foder tycker jag.. veterinärer är bara "allmänutbildade" på områdena foder, tänder, hovar etc där det finns specialitsutbildningar..

allmänt:
helt genomblöt behöver inte betforen vara heller, sålänge den svällt 85% av den totala svällningen så går det bra att ge.. det är först i början när betforen sväller mycket och fort som den orsakar foderstupsförstoppning..

Jag litar iaf på veterinärer. Och med tanke på att de har hästens välbefinnande som prio 1, så lär dom ju inte säga något som inte stämmer. Det är bäst att vara på den säkra sidan än att tro att betforen har svällt tillräckligt.
Vad har du gått för specialutbildning inom området "hästfoder"? *nyfiken*

Senast ändrad av en moderator:

om jag skulle lita på min vet så skulle ingen häst ha betfor.. hon skulle aldrig ge de till ngn häst... har dock itne frågat hnne varför .. men blev nu nyfikn på vad hon kan ha för anledning...

...och skulle jag ha litat på min veterinär i somras när Elvira fick fång så skulle hon ha ätit gammalt, mögligt fjolårshö.

Säkert jättenyttigt för en redan sjuk häst...:crazy:

En annan vet ordinerade max 4 kg hö/dag, till ett normalstort hbl i sjukhage.:crazy:, igen

mm.. man får lita till sig själv många ggr... men mycket andra grejor litar jag på¨vet.. men inte när de gäller foder så mycket...

"min" sjukhagehäst skulle bara ha hö... han är ca 200 kg underviktig.. jo eller hur att ja bara ställer han på hö... n'r han bara petar i de.. van att såt i stort proffsstall å iine få allt för mycket hö... så han är van att äta mer kraftfoder än hö..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 477
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna