G

Glada

Undrar mycke betfor ni ger eran c/d ponny per dag? Hur många dl torrt ? Om hästen rids varje dag i princip; tävlingstränas.
Ger min häst ca 4dl torrt (hmm,hur mycket blir det blött, sväller det det dubbla?:S) och vet inte om det är mycke eller lite? har ingen att jämföra med, då ingen här ger betfor.

Han fungerar bra på det, är normal pigg och i fint hull. han är en kraftigt byggd mellanstor c-ponny. Tränas varje dag.

Hästen går förutom detpå ett halvt kilo kraft x 3ggr/dag.

Sv: Betfor!

har hört att man ska ge 1 dl (torr) betfor per 100 kilos kroppsvikt..min d-ponny får 3 dl torr per dag tillsammans med muslin..mest för att han tycker att det är gott och för att blanda ut i maten.

Min d-ponny som tävlas regelbundet i både dressyr hoppning och fälttävlan får drygt 9 dl torr betfor per dag. Jag tycket att betforen tillsammans med krafft grund (som jag ger 2,5 l) är en jätte bra kraftfodergiva. Detta är ju olika från häst till häst och också beroende på ditt strå. Det bästa är att räkna ut din ponnys foderstat. Det kan du göra på www.agria.se :)

Den betfor du ger att mest att betrakta som lite godis (om det är strimlad betfor), då 4 dl torr betfor endast väger ca 120-150 gram (pelleterad ungefär det dubbla), det du tillför i energi med betforen är ca 1,5 MJ.

Liknande trådar

Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
964
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 249
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 866
Senast: Fille
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 334
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka