• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare LaBanba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 4 168
Sv: Betfor

:rofl:
vad är de som är så mkt bättre än betfor?

Men som använd i stället för betfor då för att komma åt samma sak..??

Funkar de med uträckningen/alt funkar hästen bra på de och ser ut att må bra.

SÅ ALLTID BETFOR!

jag skrev endast va jag tkt om betfor som ursprungliga frågan va, söker inte efter massa kommentarer om varför jag inte tkr om det så inga mer kommenterar tack.

varför en : :rofl: :confused: Känner mig ganska hånad :confused:
oh de ja mena va att alla i mitt stall som använder betfor typ har det pga att det ger energi o då tkr jag att de finns bättre foder att ge som har energi..:)

Senast ändrad:

men vad är det som är så dåligt med betfor? vad tycker du att man ska använda istället som ersätter de goda egenskaperna hos betfor?

Tänker inte svara,jag svarade bara på det första inlägget att jag inte gillar betfor,hade inte direkt räkna med massa följdfrågor därför lämnar jag tråden. Hejs.

Vadå? När man får ett avvikande så blir man ju nyfiken och vill veta om du vet något som vi andra missat! Forskningen går ju framåt och man kan ju inte hänga med överallt så jag tycker inte att du ska ta det negativt!
Själv ger jag alltid betfor men anledningarna har varierat.
* Ponnyn fick betfor där han kom ifrån så jag fortsatte (jag var 10 år gammal) + alla andra gav.
*Insåg att det var bra för magen
Positiv sidoeffekt är att det är bra att blanda havren med betfor för annars nyser min häst:D

Jag har alltid gett betfor om hästen har gillat det. Det är mycket fibrer och ingen stärkelse (eller har jag missuppfattat att det inte är någon stärkelse i betfor? Lika bra att fråga så det inte blir nå fel). Vet en som gav sin häst 4 kg betfor, 2 kg lusernpellets och hö. Det var en gammal häst som inte kunde tugga hö så bra. Han var jätte fin i hullet och hade inga problem med magen.

Det där sockertjaffset många pratar om är man ganska trött på. Vissa hästar tål nog inte betfor, precis som vissa inte tål korn, havre eller annat foder.

Borde det inte vara stärkelse i eftersom det är en restprodukt av sockerbetor ?

Jag tycker många ge betfor av ren slentrian, eller för dom anser att hästen tycker det smakar så gott. Oftast ger folk betfor utöver annat utan att ens räknat in det i sin foderstat...och visst kan man väl göra det, men till vilken nytta då ? Ja, man kan ju ge om hästen anses trögmagad eller dricker dåligt som ex. Jag brukar sällan ge betfor. Och gör jag det ska det vara motiverat att ge det, tex att det kompletterar nån del i min foderstat. Jag ger aldrig för att hästen gillar det eller av ren slentrian bara för det *ska finnas i ett stall*.

Bra skrivet :idea:

Det verkar som alla tror olika .. är det någon som vet egentligen ?

Att det är gott för hästen är inte en anledning att ge den. det är som att säga att man ska ge barn godis för att de tycker det är gott. om det är bra är en annan sak.

jag tycker att linfrö är jättebra för det innehåller ingen energi men stabiliserar magen ändå och innehåller fibrer.

jaså, på så vis :(
trist tycker jag då jag bara var nyfiken på vad det var du hittat som var ett bättre alternativ! :) du får jättegärna pm:a om du inte vill skriva ut i tråden.

Jodå de vet jag,och jo,min äter gräs, men men strunt samma.

Du skrev att "betfor är jättedåligt pga allt socker".
Betfor innehåller inte en massa socker.
Du får gärna läsa div forskning om hästar o betfor. Det är ett utmärkt hästfoder som höjer prestationsförmågan.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 168
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som... 2
Svar
28
· Visningar
1 480
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 710
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Shop to you drop, del 4