• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare LaBanba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 4 168
Sv: Betfor

Jag ger alltid mineralfoder för att balansen mellan kalcium och fosfor ska bli den önskvärda samt att det innehåller andra ämnen som är viktiga för hästen, ofta bl.a. selen. Räknar man ut en ordentlig foderstat med näringsvärdena på alla foderämnen så ser man ju vilket mineralfoder man ska använda.

Mvh Jate Volim

Jag har alltid gett betfor till mina hästar. Det brukar vara väldigt uppskattat. Nuvarande hästen blir dock lös i magen av betfor (inte koblajjelös, mer att det kommer bajsvatten efter högarna) så han får ingen betfor alls.

passar på att fråga dig lite här.. min häst får med betfor bland annat. och han är lite lös i magen, och får precis som du skrve också bajsvatten. antingen efter eller före högarna. anar att det kan vara något med fodret .. ngt tips att ge ? eller borde kanske testa att ta väck betforet och se ifall det blir bättre ?

anledningen till att jag drar mig för att ta väck det är för att jag gillar betfor så mycket, det är väldit bra för hästen, MEN om det är hans anledning till att han är lös, så skall det ju naturligtvis bort...

passar på att fråga dig lite här.. min häst får med betfor bland annat. och han är lite lös i magen, och får precis som du skrve också bajsvatten. antingen efter eller före högarna. anar att det kan vara något med fodret .. ngt tips att ge ? eller borde kanske testa att ta väck betforet och se ifall det blir bättre ?

anledningen till att jag drar mig för att ta väck det är för att jag gillar betfor så mycket, det är väldit bra för hästen, MEN om det är hans anledning till att han är lös, så skall det ju naturligtvis bort...

Betfor är bra för hästens tarmar. Det står i början av tråden.Jag har förstått att det kan finnas vissa hästar som ändå blir dålig av det. Men det är nog inte så vanligt.
Men jag tycker fortfarande samma som jag skrev i en annan tråd igår att du inte ska ändra för mycket. Om jag hade fått hem en häst som på kort tid byter stall två gånger hade jag inte ändrat alls i foderstaten.
Möjligtvis hade jag minskat kraftfodret (men detta sista med kraftfodret är min egna funderingar).

Jag lånade en häst i somras som ej tålde betfor (enligt ägaren, jag provade inte), han blev jättedålig i magen av det. Dock gick det jättebra med melass-fritt "betfor" så det kan kanske vara sockret som gör det?

Jag håller med Forest Autumn, om hästen bytt stall två gånger på kort tid så hade jag också gett den lite tid att komma till ro innan jag grejat för mycket med foderstaten. Därmed inte sagt att det inte kan bero på betforen, men jag hade väntat lite med att testa ta bort den.

Betfor är bra för hästens tarmar. Det står i början av tråden.Jag har förstått att det kan finnas vissa hästar som ändå blir dålig av det. Men det är nog inte så vanligt.
Men jag tycker fortfarande samma som jag skrev i en annan tråd igår att du inte ska ändra för mycket. Om jag hade fått hem en häst som på kort tid byter stall två gånger hade jag inte ändrat alls i foderstaten.
Möjligtvis hade jag minskat kraftfodret (men detta sista med kraftfodret är min egna funderingar).

ursäkta mig, men nu undrar jag en sak. du har skrivit två gånger till mig, att jag flyttat min häst TVÅ gånger :S :S förstår intevart du fått det ifrån. han st¨r kvar på samma ställe som han stod INNAN jag flytta honom. han har alltså inte flyttat NÅGONSTANS.

jag vill ju inte precis ändra heller för honom, men md tanke på att han gått ner si och revbenen börjar synas, och han har proteinbrist pga det proteinfattiga höet ser jag igen aning utväg.

ursäkta mig, men nu undrar jag en sak. du har skrivit två gånger till mig, att jag flyttat min häst TVÅ gånger :S :S förstår intevart du fått det ifrån. han st¨r kvar på samma ställe som han stod INNAN jag flytta honom. han har alltså inte flyttat NÅGONSTANS.

jag vill ju inte precis ändra heller för honom, men md tanke på att han gått ner si och revbenen börjar synas, och han har proteinbrist pga det proteinfattiga höet ser jag igen aning utväg.

Du behöver inte be om ursäkt. Det är möjligt att jag har missuppfattat dig. Men antingen blir det du skriver lite småsnurrigt eller också är jag snurrig redan innan vilket är möjligt eftersom jag är ganska förkyld. Jag förstår faktiskt inte ens början av texten jag citerar här men strunt samma. Jag antar att han från början stod kvar på samma ställe efter det att du hade köpt honom och att du sedan har flyttat honom en gång. Nu minns jag inte riktigt den andra tråden. Men om du precis har flyttat honom eller strax ska göra det så hade inte jag ändrat så mkt i foderstaten varken med eller utan dålig mage eller en eller två flyttningar. Jag har för mig att du bara har haft honom ngn vecka om jag minns rätt så varför så bråttom med att ändra?

. han st¨r kvar på samma ställe som han stod INNAN jag flytta honom. han har alltså inte flyttat NÅGONSTANS.

.

Men Josse58, den här meningen betyder ju att hästen har flyttat 2 ggr. Först var han på ett ställe sen flyttade du hm och nu är han tillbaka på det ställe han var på först =som han stod innan du flyttade hm skriver du ju.

Det är inte som allmän språkpolis jag skriver detta utan för att det är viktigt att uppgifterna är tydliga för att man ska få bra råd. HH

kl

min gammla häst får betfor för att få i sig mer fiber då han äter dåligt. men han är rätt trött på betforn nu så är inte så mkt han vill ha, men i början kunde han få flera kilo.

men min andra häst blir helt knasig av betfor, tål det inte alls! bara en dl är raketbränsel för honom. :crazy:

Du behöver inte be om ursäkt. Det är möjligt att jag har missuppfattat dig. Men antingen blir det du skriver lite småsnurrigt eller också är jag snurrig redan innan vilket är möjligt eftersom jag är ganska förkyld. Jag förstår faktiskt inte ens början av texten jag citerar här men strunt samma. Jag antar att han från början stod kvar på samma ställe efter det att du hade köpt honom och att du sedan har flyttat honom en gång. Nu minns jag inte riktigt den andra tråden. Men om du precis har flyttat honom eller strax ska göra det så hade inte jag ändrat så mkt i foderstaten varken med eller utan dålig mage eller en eller två flyttningar. Jag har för mig att du bara har haft honom ngn vecka om jag minns rätt så varför så bråttom med att ändra?

okeej, hehe. det är lugnt, blev bara lite så.. okeej. jag har haft honom i två veckor nu ja. villhelst inte ändra något alls, eftersom jag precis fått honom och vill ta det lugnt osv.. som alla vill när man får en ny häst. men anledingen till att jag bett om råd i foderforumen osv ÄR för att han lider av proteinbrsit och revbenen börjar synas. Visst, jag kan vänta tills det gått en tid osv, men jag anser att ett sådant problem ska man inte vänta med. vill liksom att han ska må bra, få i sig det han behöver o så.

sedan anledningen till att jag fråga om det här med betfor var för att var blivit lös i magen. eftersom vi inte flyttat någonstans(ännu) kan det inte bero på det, därför frågade jag här ifall någon här kunde ha en ledtråd eller så...
hoppas det inte blev lika snurrigt nu..( : ;)

skriver till alla här. :
jag har en tendens till att skriva rätt slarvigt när jag skriver fort utan att kolla efter vad jag egentligen skrivit. ursäkta att det blivit lite fel, det är ju dels därför det blivit lite missuppfattningar :p

Jag ger min Fjordvallack Betfor på vintern för att hålla igång och stabilisera magen när det inte finns så mycket gräs ute att beta på och det mest blir hö när han är inne. På sommaren får han ingen betfor för jag tycker att magen hålls igång så bra ändå när han betar och går ute 24/7. Funkar bra för mig iallafall och hästen är pigg och glad. :) Förövrigt älskar han betfor och är förtjust i att få den :) Dock får han alltid ganska liten mängd åt gången.

Jag fick rekommenderat av min veterinär att ge betfor för det är lösande (han har haft förstoppningskolik) och bra för tarmfloran och vätskeupptaget. Detta tack vare dess fibrer och lättåtkomliga sockerarter. Hästen får dessutom i sig mycket vatten om man serverar blötläggningsvattnet som dricksvatten eller som en alltihopa som en "gröt/soppa". Det kan även bara bra för att blanda ut mineraler eller medicin osv.

Om det nu är så att hästen blivit revig pga proteinbrist så måste ju det åtgärdas på en gång.
Ge hästen Lusern så får den i sig mer proteiner

kl

Jag förespråkar betfor.
Jag har gett det till alla mina hästar i ganska så stora givor dessutom.
Att man inte skulle ge det för att det är mycket socker i är bland det dummaste jag hört.. :angel:
Gräs innehåller stora mängder socker så den lilla mängden betfor hästen får gör ingen skillnad på tänder eller ger överskotts energi.

Jag tycker att betfor enbart har fördelar, det är smakligt, mycket fibrer som ger positiv effekt på magen och tarmen, eftersom det är blött så binder det dessutom damm så ofta finns i spannmåls foder.

De hästar jag haft som varit underhullade har snabbt gått upp i vikt på en större giva betfor utan massa extra foder.

Mina hästar har alltid fått det så länge de bott hos mig. Dels för att de tycker det är gott och dels för att det är bra att blanda ner grejer i. Sen brukar jag ge med mkt vatten eftersom min ena ibland kan vara lite dålig på att dricka.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 168
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som... 2
Svar
28
· Visningar
1 480
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 710
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka