Sv: Betfor..

Ger det mest för att han ska äta upp sina alger, vilket han iofs gör iaf men det tar längre tid utan betfor. Sen att han blir lite piggare på köpet gör inget. Ger dock inga mängder.

Jag ger (eller gav) mina hästar betfor på tävling för att dom ska få i sig vatten. Ponnyn fick alltid befor på tävling men den stora hästen som jag har nu äter inte betfor men han har heller inga problem att dricka på tävling så det behövs ingen betfor då.

Därför att kli innehåller fytinfosfor som är svårupptaget o dessutom binder andra mineraler så att de tas upp sämre.
HH har beskrivit detta bra i flera tidigare trådar.
PL

Men den del av energin som kommer från snabba kolhydrater är ju ändå betydande. Och denna del tas ju upp snabbt= energikick. Sen att fibrerna ger lite långsammare energi borde väl bara vara bra för att förhindra ett blodsockerfall en tid efter intaget. Eller hur tänker ni?

fast långsammare än energin i fibrerna?

ja då var det ju det där med hur mycket av sockret som tas upp som snabb energi.. hur tar man reda på sånt egentligen? analyserar blodet efter en viss tid efter foderintaget och kollar blodsockret eller?

*vetgirig*

Absolut största delen av sockret tas upp som snabb energi. En del omsätts dock av bekterierna i övre delen av magsäcken till mjölksyra som fortsätter ner till grovtarmen där den omvandlas o tas upp som långsam energi.
PL

Liknande trådar

• Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 015
Senast: Görel
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 691
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka