R

Ramir

Hej.
Det finns en sak som jag tänkt på ett tag nu..
Varför ger man sina hästar betfor?
Det kan ju inte ha med att de behöver energi för att den försvinner ju jättefort från det.

Är tacksam för svar=)

Sv: Betfor..

betfor kan man ge av olika orsaker

ger man betfor för energins skull ska man ge ca en timme före man börjar träna, man kan även öka på under några dagar för att få en energitopp..

man kan även ge betfor för fibrernas skull, t.ex om man har ett hö med väldigt högt protein så kan man ge minimigiva hö pch fylla på med några kilo betfor så att hästmagen ändå mår bra..

sedan har jag ingen förklaring på det men betfor ska vara bra för hästar som gör miljöombyten eller foderbyte för att lugna magen..

Hej.
Det kan ju inte ha med att de behöver energi för att den försvinner ju jättefort från det.

Är tacksam för svar=)

Den enda "vettiga" anledningen är att betfor är en bra kalciumkälla dvs man ger det för att balansera kalcium/fosforkvoten i den analyserade foderstaten.

Saknas det däremot fosfor ger man istället kli.

ger man betfor för energins skull ska man ge ca en timme före man börjar träna, man kan även öka på under några dagar för att få en energitopp..

Men energitopparna gäller allt foder, inte bara betfor. Bara för att man inte prickar in träningen just på en energitopp så betyder ju inte det att energin går förlorad och att man inte har ngn nytta av fodret när man rider. Det skulle ju betyda att vi bara skulle ge energifodermedel till hästen en viss tid innan ridning och att det skulle vara onödigt resten av dygnet...

Förstår du hur jag menar?

du blandar ihop snabb energi med långsam energi.. långsam energi sprider ut sig över hela dygnet, snabb energi ger bara energieffekt efter en viss tid och inte mer, därefter går energin över till fett..

sockerenergi har alltså ett snabbare förlopp än fettenergi från spannmål..

Jag har det för pälsen blir finfin och för att lugna magen (som ovanstående skrivit) :)

betfor innehåller ca 23% socker och jag är inte riktigt hemma på hur stor del av sockret som görs om till snabb energi, kanske allt?

i spannmål finns det ju inget socker utan där kommer energin från stärkelsen som utgör ca 50% av näringsinnehållet..

vet inte riktigt hur man ska jämföra dem när dom är såpass olika, och när det är oklart hur pass mycket hästen tar upp och hur fort det går.. mer än att det går ut snabbare och mer i rörelseenergi av betforen..

vet inte riktigt hur man ska jämföra dem när dom är såpass olika, och när det är oklart hur pass mycket hästen tar upp och hur fort det går.. mer än att det går ut snabbare och mer i rörelseenergi av betforen..

Hm... en häst har ju väldigt sällan behov av så snabb energi. Hästen utför ju oftast ett arbete som är utdraget i tid sett och den viktigaste energikällan är därför den man får från fett och fibrer. Betfor är rik på fiber och ger därför skonsam energi.

Ger man betfor 40-60 min innan träning har man noterat att hästen är mer energisk under ridpasset, varför är den det?

ja, det är viktig energi man får från stärkelse, men om man ger spannmål 40-60 min innan träning får man inget annat resultat än om man ger det efter..

Ger man betfor 40-60 min innan träning har man noterat att hästen är mer energisk under ridpasset, varför är den det?

ja, det är viktig energi man får från stärkelse, men om man ger spannmål 40-60 min innan träning får man inget annat resultat än om man ger det efter..

Normalt fodrar man väl inte så nära inpå ett träningspass?

Hej.

Är tacksam för svar=)

för att det är GOTT!! :love:

nje, normalt sett fodrar man inte med långsamma kolhydrater nära inpå ett träningspass, dock kan man göra undantag..
betfor är snabb energi och går därför bra att fodra nära inpå träningspass..

nje, normalt sett fodrar man inte med långsamma kolhydrater nära inpå ett träningspass, dock kan man göra undantag..
betfor är snabb energi och går därför bra att fodra nära inpå träningspass..

Ja kanske. Det är mer än vad jag känner till iaf. Men om man har så dålig "energi" i hästen att man måste tillföra extra i fodret innan träning då skulle jag nog se över resten av foderstaten eller utröna om det är något annat problem.

Har också hört att om man ger betfor strax innan en kraftansträngning så får hästen en liten enegikick.

Hur liten/stor den kicken är vet jag inte...

Annat kraftfoder ger man i vanliga fall inte strax innan ansträngning.

Kli är en dålig fosforkälla.
PL

Jasså, nya rön från slu?

Berätta mer.

Gamla rön:
Kli fungerar väl att tillämpa i syfte jämna ut fosfor/kalcium kvoten.

Oavsett om man behöver täcka med betfor eller kalcium för att rätta till kvoterna brukar mängden för en stor häst hamna på cirka 1kg.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 015
Senast: Görel
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 691
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka