Oxxx

Trådstartare
Min häst ska in till kliniken och stå där i 2 dagar (sön. em till tis. em), och jag hade tänkt fixa iordning mat som han ska få där (eftersom jag inte har möjlighet att komma dit förän tisdagen).
Kan jag då låta betforen stå i blöt i ca 2 dagar (han får på morgonen) ? Eller blir det gammalt? :confused:
 
Sv: Betfor

Hmm okej, men vet du hur länge betfor kan stå? Nu när vi ändå är inne på ämnet.
 
Sv: Betfor

Det beror på temperaturen där det förvaras. Ju varmare det är, desto snabbare växer bakterierna till och det börjar även att jäsa.

På sommaren har jag betfor i blöt max ett par timmar, helst inte ens det. På vintern kan jag blöta det på förmiddagen och fodra på kvällen, men då är det ju kallt också. Absolut max ett dygn på vintern har jag för mig är en bra regel.
Så skippa betforen på kliniken, eller ge bara första dagen då det inte har stått så länge.
 
Sv: Betfor

pinky skrev:
Det beror på temperaturen där det förvaras. Ju varmare det är, desto snabbare växer bakterierna till och det börjar även att jäsa.

På sommaren har jag betfor i blöt max ett par timmar, helst inte ens det. På vintern kan jag blöta det på förmiddagen och fodra på kvällen, men då är det ju kallt också. Absolut max ett dygn på vintern har jag för mig är en bra regel.
Så skippa betforen på kliniken, eller ge bara första dagen då det inte har stått så länge.

Tack så mycket :bow: :bow:
 
Sv: Betfor

Oxxx skrev:
Min häst ska in till kliniken och stå där i 2 dagar (sön. em till tis. em), och jag hade tänkt fixa iordning mat som han ska få där (eftersom jag inte har möjlighet att komma dit förän tisdagen).
Kan jag då låta betforen stå i blöt i ca 2 dagar (han får på morgonen) ? Eller blir det gammalt? :confused:

Kan du inte ta dit torr befor istället, och be stallpersonalen blöta den? Så gjorde jag när mitt sto och föl stod på klinik (fast det var Krafft Protein som jag ville ge blötlagd), och det fungerade bra. Det var på SLU (Ultuna). Efter ett par dygn hade de dessutom köpt KP, eftersom de sa att det var klinikens skyldighet att se till att hästen fick det foder som ägaren önskade.

GRS
 
Sv: Betfor

Det är ju till Ultuna jag ska, så jag kan kolla med dom ;) tack för tipset :D
 
Sv: Betfor

absolut inte! betfor ska inte stå i mer än max 12 timmar. även om det är kallt..
 
Sv: Betfor

Nja. Problemet just nu är att betforn fryser, och då kan det garanterat stå mer än två timmar...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Bison
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 655
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 703
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp