K

Kallblod

Hej!
Jag har en fundering. När man blöter upp betfor, hur länge håller det då innan det blir dåligt?
 
Nu när det är kallt så håller det sig iaf ett dygn om inte mer. Jag brukar blötlägga det kvällen innan så det har hunnit suga till sig vattnet ordentligt eftersom vi inte har varmvatten i stallet. Under sommaren så brukar jag blötlägga några timmar innan.
 
Jäsningen börjar efter ca 20timmar om den står i rumstemp. Om den står svalare till så tar det ännu lite längre.
Men man ska aldrig fodra med betfor som har stått i 20 tim eller mer för det finns ju alltid en risk att jäsningen har påbörjats.
 
Man känner direkt på lukten när det har blivit dåligt och då ska man ju inte ge det. På vintern somde andra skrev håller den i ca ett dygn i typ kylskåpstemp. och på sommaren ca 8 timmar (min erfarenhet men det beror helt på temp.) men man får ju kolla, eller lukta snarare! Det tar ju inte så lång tid för det att svälla klart på sommaren så man är nog oftast kvar i stallet tills det blir klart.
 
Ok men då klarar det sig då om jag gör i ordning det mitt på dagen och sen får dom som har kvällsfodringen ge det på kvällen. Jag är oftast i stallet på dagen nämligen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
845
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 597
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp