Sv: Betfor

Lite svårt att svara på rent generellt för det beror helt på vilken temperatur du förvarar den i. De flesta brukar säga max 12 timmar men är det varmt skulle jag inte vilja ha den stående så länge.

Här står den över natten nu utan problem. Men, jag har den i vatten och häller av på morgonen. Vet inte hur den blir som den ligger i luften.

Ja då är det säkert inga problem att låta den stå upp till tolv timmar. Man får hålla kolla på lukten om den håller sig fräsch eller om den börjar jäsa. Det kan ju såklart vara svårt om det är andra som fodrar men du kan ju prova en gång och se hur den håller sig. Jag vet en del som låter den stå längre än så också och sätter den upp till ett dygn i förväg. Men om du kan hade jag hållt mig till runt tolv timmar och mindre om det blir varmare :)

Nu när det är så här kallt sätter jag betforn ett dygn innan. Är det varmare så gör jag det bara några timmar innan.
Har aldrig haft problem med att det luktat eller smakat konstigt.

När vi blöter betfor blöter vi upp både morgonransonen och kvällsransonen samtidigt kvällen innan. Det innebär att morgonransonen står i blöt i 12 timmar (från 20.00 till 08.00) och kvällsransonen står i blöt 24 timmar (från 20.00 till 20.00). Garaget där vi förvarar fodret håller +5 grader och det har aldrig varit några problem. Dock skulle jag vara försiktig med betfor som stått 24 timmar eller mer i varma utrymmen (ca +15 grader och upp).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 666
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama