T

Thes69

Någon som vet om torr betfor kan bli för gammal? Har tittat på påsen men hittar inget bäst före datum.

Sv: Betfor

Ingen aning faktiskt, beror väl på hur den förvarats skulle jag tro. Testa att lukta på den, om den luktar fräscht eller om det finns nån unken lukt kring den. Är det mögel i påsen ska du självklart inte använda den. Skulle heller inte använda den om det känns fuktigt i påsen och den stått ett bra tag, även om det inte finns synligt mögel kan det finnas antydan till det som inte syns än. Men om den är torr och fin och luktar bra ska det inte vara något problem.

Vi förvarar det i plasttunna med lock, så det är torrt. Men en säck räcker ju rätt länge när man bara har en ponny som äter 2 dl per dag.

Hur länge har ni haft det? Om du hittar en säck betfor som är 3-4 år gammal skulle jag nog vara lite försiktig. Men betfor som förvaras torrt och fint kan man utan problem ha stående i över ett år utan att det blir farligt att fodra med.

Man vet ju inte hur länge påsen legat i affären...tror dock inte det gått ett år sedan vi köpte ny påse senast... allt annat foder finns ju bäst före datum på, men det kanske inte är någon fara med betfor för att den är torkad bara man förvarar den torrt.

Precis, eftersom det är så pass torrt håller det länge under rätt förhållanden. Men om en säck nu inte ens räcker ett år behöver du inte vara orolig.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
14
· Visningar
439
Senast: Murray
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31